Milena Zevu Foto: Promo

Izložba "ArtWalks Experience" (Umetnost u pokretu) Milene ZeVu biće otvorena 10. juna u prostoru "Silosi" na Dorćolu i obuhvata 20 godina rada konceptualne umetnice, od njenih prvih slikarskih dela, u kojima eksperimentiše sa raznim tehnikama i umetničkim formama, preko bodi-arta, instalacija, video radova, pa sve do performansa i korišćenja najnovijih tehnologija kao što su NFT i AR (proširena stvarnost).

Izložba će biti postavljena u nekonvencionalnom prostoru Silosi i trajaće od 10. do 19. juna. Kustos izložbe je Nina Vagić.

Tokom tih 10 dana, biće organizovano i nekoliko umetničkih događaja, poput razgovora sa umetnicom o njenom stvaralaštvu, i umetničko-muzički plesni performansi. Duo PUERTO FLAMENCO iz Sevilje kao i naša istaknuta koncertna pijanistkinja i kompozitorka Irina Dečermić nastupaće 18. juna.

Narativ izložbe je prezentovan kroz 16 prostorija – „ćelija“. Posetioci se kreću kroz prostor od 700 kvadratnih metara, prateći razvojni put umetnice ZeVu, od početaka njenog stvaralaštva, do danas. Kustos Nina Vagić u katalogu izložbe piše:

Milena Zevu Foto: Promo

– Izložba ArtWalks je postavljena u starim Silosima na obali Dunava. Obe smo rođene u Beogradu i ova lokacija nam je bila veoma važna. Prostor je takođe bio veliki izazov. On nije projektovan da bude izložbeni i nema nikakve sličnosti s klasičnim galerijskim prostorom. Svi zidovi su kružni i prostor je podeljen u 16 nezavisnih ali povezanih prostorija koje smo nazvale ćelijama. Iz ptičje perspektive podseća na lavirinte iz časopisa „Eureke“ i tako smo morale da ga iskoristimo – izložba ima jasnu putanju i priču iz ćelije u ćeliju koja prati hronološku i tematsku naraciju poslednje dve decenije Mileninog umetničkog rada – piše Vagićeva i dodaje:

– Milena ZeVu je uvek bila izdvojena od mejnstrim umetnika i sistema u umetnosti. Iako nije davala intervjue i uglavnom je izlagala u nezavisnim i/ili alternativnim prostorima i na dobrotvornim aukcijama, ipak je privukla međunarodnu pažnju. Posmatrajući iz današnje perspektive decentralizacije i jačanja periferije u odnosu na centar, sve dobija posebno značenje osamostaljivanja umetnosti od nametanja i ograničavanja sistema u kome obitava…

Milena Zevu Foto: Promo

O „ćelijama“

2002. godina, video rad ONE (Jedno)

Prirodno je bilo da baš taj video ONE (Jedno) iz 2002. godine otvori izložbu ArtWalks umetnice ZeVu. Pod istim nazivom, 2005. godine, ONE je prikazan kao performans u Muzeju primenjene umetnosti u Budimpešti. Tada je Milena zauzela ceo prizemni deo muzeja, a instalacija na kojoj se odvijao performans je dosezala do same ulice, s koje su ulazili posetioci i stapali se s njim, postajali deo njega. Bio je to prvi put da je Milena izvela performans, koji potom postaje jedan od najvažnijih medija i izraza u njenoj umetničkoj praksi.

Milena Zevu Foto: Promo

2004. godina, CODEX BODY SQUARE (Kodeks telo kvadrat)
U narednoj ćeliji vidimo seriju radova pod nazivom BODY PARTS (Delovi tela). Izloženo je pet slika iz serije CODEX BODY SQUARE (Kodeks telo kvadrat). Na kvadratnim monohromnim površinama leže stilizovani delovi ljudskog tela. Interesovanje umetnice je usmereno na energiju koja cirkuliše između predmeta i tela, između objekta i živog, te ispituje granice postojanja i večnost. Ovaj kontrast i polarna koegzistencija naglašeni kristalima koji su fiksirani na akrilik, uzdižući se s dvodimenzionalne površine platna. Na ovaj način oslobađanja od dvodimenzionalne površine i usmerenosti prema trećoj dimenziji ulazimo u prostor metafizičke energije koja okružuje nas i predmete. Simbolički, ZeVu daje život platnu koje ukazuje na postojanje i dualitet njegovog trajanja, na odnos čoveka, prirode i duha. Do saznanja Milena dolazi meditacijom i njome pokrenute vizije koje potom utiču na komunikaciju i dijalog, koncept i ideju koje emituje završni umetnički predmet.

2008.-2014. godine, ICONS (Ikone)
Milena nastavlja dalje da istražuje oblast van fizičkog prikazivanja objekta i misli u radovima koji su dominantno izvedeni kristalima i izloženi u ćelijama Silosa. Ćelija ICONS (Ikone) posvećena je poznatim tragičnim ličnostima iz pop kulture. Specifičnom tehnikom vezivanja kristala za platno, na koji umetnica ima autorska prava, ona teži da oživi ove klasične portrete, dajući im vibracije i sjaj, kao i da zaleči njihove teške i tragične sudbine.

Milena ZevuFoto: Promo

2014.-2018. godine, NOT AWARE. SCAR OR TRACE (Nismo svesni. Ožiljak ili trag)
U drugoj deceniji 2000. godine, umetnica radi seriju slika na platnu na kojima se prvi put pojavljuju, a nakon toga ciklično sreću u narednim projektima, reči i fraze koje naknadno podstiču interakciju i provociraju posmatrača. Fraze iz ove serije su esencija tadašnjih Mileninih svakodnevnih razmišljanja i kontemplacija. LOVE (Ljubav), THINK (Misli) i DECIDE (Odluči). LOVE i THINK su dva platna na kojima vlada apstraktni nered, a DECIDE platno okarakterisano rigoroznijom strukturom jasnih linija u jednom delu, dok su u drugom one dovedene do suštine. Reči na slikama su potom istaknute kristalima koji su tu da usmere našu pažnju na značenje reči u određenom trenutku.

2016. godina, ART IS STUCK (Umetnost je u ćorsokaku)
ZeVu je 2016. godine realizovala projekat i performans „ArtWalks – ART IS STUCK“ (Umetnost je u ćorsokaku). On je obuhvatao četiri velike monohromne slike koje zajedno s umetnicom čine umetničko delo. Ovde Milena ulazi fizički u platna i iza sebe ostavlja krater u ljudskom obliku. Dolazi do potpunog prostornog spajanja umetnika i slikarskog platna. Bez istovremenog prisustva oba, celina i smisao su nedovršeni iako se naslućuju u ostavljenim tragovima. Na svakom platnu su upisane fraze koje saopštavaju Mileninu potrebu da oslobodi umetnost od prostora kao i od dominantnog zapadnog sistema savremene umetnosti kome su umetnici podređeni. Ona se spaja s umetničkim objektom da bi odbranila i sačuvala prevlast, nezavisnost i slobodu umetnosti.

Foto: Janković Filip

2016-2022. godine, ARTWALKS CITIES (Umetnost je u pokretu – GRADOVI)
ARTWALKS CITIES (Umetnost je u pokretu – GRADOVI) je dugogodišnja serija performansa koje je Milena izvela u tri grada – Beogradu, Njujorku i Monte Karlu. Dotadašnja četvrtasta platna okačena na zidu sada postaju okrugla i umetnica ih nosi na sebi. Krug je simbol oživljavanja. U krugu su besprekorno spajaju energije jin i jang, pasivna i aktivna energija bez koje ne bi bilo postojanja. Pitagora je govorio da je i duša okrugla, da pripada samoj sebi i da je centrirana u Bogu koji je zapravo uzrok svih brojeva. Krug je simbol točka života koji je u konstantnom pokretu. Krug je aura. Krug je suština i esencija.

2018. godina, DEEPER THAN YOU THINK (Dublje nego što mislimo)
DEEPER THAN YOU THINK (Dublje nego što mislimo) je naziv serije apstraktnih autobiografskih slika velikog formata koje su koncipirane kao zapis Mileninog unutrašnjeg duhovnog stanja, u koje ona uranja dok meditira. Kako vreme prolazi, umetnica posmatra ljude oko sebe koji iz različitih razloga u srednjim godinama života postaju depresivni i ogorčeni. Želja da se odbrani od takve sudbine je jača od njenih strahova i svakodnevnih problema.

Bonus video: Murali Jane Danilović i TKV na beogradskim Silosima

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar