Spisateljica i književna kritičarka "Njujork Tajmsa" Loren Elkin, napisala je kritiku knjige “Začarani Marselom - Dišan, ljubav i umetnost", novinarke Rut Brendon.
Kada je Beatris Vud prvi put srela Marsela Dišana kod kreveta Edgarda Varesa, muva joj je uletela u usta. Nesigurna u pravilan bonton u ovakvoj situaciji, progutala ju je. Čovek iza nje, čijeg prisustva nije bila svesna, nasmejao se. Okrenula se i ugledala „nežno, isklesano lice i prodorne plave oči“. Bila je to sudbina: „U tom trenutku“, napisala je kasnije, „bili smo ljubavnici”.
Dišan je pobegao iz Pariza i Prvog svetskog rata 1915. i brzo se ustalio u srcu njujorške avangarde. Nakon što je dve godine ranije napravio senzaciju na Izložbi oružja sa svojim skandaloznim “Nude Descending a Staircase, No. 2” , Dišan je pronašao sva vrata koja su bila važna, uključujući i ona bogatih socijalista Valtera i Lua Arensberga, u čijem salonu je sreo Anrija-Pjera Rošea, poznatog kao Pjer, koji će nastaviti da piše roman „Žil i Džim“, koji je postao poznat po Fransoa Trifou iz 1962. i njegove filmske adaptacije.
Kada je upoznao Dišana, Roše se „trenutno i trajno zaljubio“, piše Rut Brendon u svojoj knjizi „Začarani Marselom“. Sam Roše, pišući 1959. godine, opisao je Dišana na ovaj način: „Njegovo prisustvo je bilo milost, dar, a on to nije shvatio iako je bio okružen sve većom gomilom sledbenika. Svi su ponovljali ono što je govorio. Sve što je uradio izgledalo je čudesno.”
„Začarani Marselom“ je svojevrsna grupna biografija, koja prikazuje, ponekad i nepotrebne detalje, ljubavni trougao između Dišana, Vud i Rošea, i ostalih koji su im ukrstili puteve i krevete. Dišan je u središtu toga, voljen od svih, zaljubljen ni u koga (osim, prolazno, u Gabrijele Bafe-Pikabije, koja je odbila da napusti ili izda svog muža, Fransisa Pikabije), „uvek pristupačan, uvek nečitljiv“.
Bonus video: Aja Jung – najava festivala igre 2022.