Foto:Srđan Veljović

Pričajući o kulturi u Srbiji danas i u poslednjih deset godina, neminovno je pričati o svakodnevnoj politici, vladajućoj garnituri i predstojećim izborima, zaključak je između ostalog sa tribine "Kako je nenormalno postalo normalno" u organizaciji Novog optimizma, koja je večeras održana u u prepunom prostoru InfostudHUB-a u Subotici.

U živoj raspravi u kojoj su učestvovali i posetioci tribine, pričalo se šta se dešava na polju kulture poslednjih godina, kako se sistemski degradira i koja nam je zvanična kulturna politika, ko se zabranjuje i cenzuriše a kome se ostavlja prostor za promociju, ko i kako nam vodi ustanove kulture i kome su dostupne… O ovim, i mnogim drugim pitanjima razgovarali su Minja Bogavac, dramaturškinja i direktorka Reflektor teatra, Dragoslava Barzut, književnica i borkinja za LGBT prava iz Građanskih inicijativa, Ivan Lalić, dramski pisac i direktor Mikser festivala, Saša Ilić, pisac i Ede Šinkovič, likovni umetnik i saradnik firme TerraCycle.

Foto:Srđan Veljović

Saša Ilić je rekao da je važno reći da umetnost ne postoji bez etičke dimenzije.

– Umetnik ne može da napravi bilo kakve kompromise u životu i da misli će njegova dela uvek značiti ono što su značila ranije. Vi u svakom trenutku možete izgubiti dotojanstvo odričući se etičke dimenzije.

Foto:Srđan Veljović

Ilić je sećajući se perioda pre 5. oktobra, rekao da se tada pričalo da tek treba učimo prve demokratske korake.

– Onda se posle 5. oktobra pričalo, sad počinjemo sa izgradnjom institucija. Međutim, to je kratko trajalo, prvo je došlo ubistvo Đinđića, pa kasnije i demontaža Demokratske stranke. Od 2012. godine možemo videti kako su neke „Memorandumske“ teme postale dominantne. Nalazimo se pod snažnom paskom nacionalističke politike. Svi smo mi u jednoj mreži i moramo ljude da podstaknemo da izađu na izbore, da pričamo o tome svuda u našoj okolini, a onda da 4. aprila vidimo kolike su naše realne snage – smatra Ilić.

Dragoslava Barzut je konstatovala da se kulturni obrasci nešto što se najteže menja u nekom društvu.

– Za mene je književnost akcija i preko nje pokušavam da podržim druge ljude koji se takođe bore. Globalni trend je povratak na patrijahalne modele, nije to samo u našem društvu. Ali mislim da ovo jeste dobar trenutak za Srbiju, jer postoji šansa na izborima da se nešto promeni.

Foto:Srđan Veljović

Misleći na primere Subotice i Beograda, Ede Šinković je kazao da postavljanje raznoraznih spomenika, takozvanih „plastika“ kako ih on zove, smatra bahaćenjem.

– To su sve scenografije, osrednja klasa jednog filmskog seta. Još od 90-ih godina je sve isto, samo se menja scenografija. Konstantno smo šamarani istorijom i ne možemo stići do savremenosti.

Ivan Lalić

Dramaturg i direktor Mikser festivala Ivan Lalić, rekao je da su novi spomenici u Subotici, kakvi god da su,  avangarda za Stefana Nemanju u Beogradu.

– To je metafora ovog vremena, i kada shvatimo koliko smo stepenica preskočili, shvatićemo da je moralo biti tako. Mi sad imamo ucenjenu kulturu. Moj prijatelj Ivan Tasovac je prešao na drugu stranu i dao joj legitimet, to je uradio i Veran Matić. Međutim, ipak je ostala oaza hrabrih ljudi, među njima je Guta Grubački iz Novog optimizma. Ne očekujem brojčane spektakularne ishode na ovim izborima, ali vidim ljude koji prosto „ne daju“, i da će širi kontekst, mislim tu i na dešavanja oko Ukrajine, promeniti neke stvari. Nema nazad, ciklus je tek krenuo i on će trajati do konačne pobede, ja verujem do kraja ove godine – optimistički je zaključio Lalić.

Foto:Srđan Veljović

Dramaturškinja Milena Bogavac, je apropo prve tribine Novog optimizma pre 17 godina, pokušala da se seti gde je bila 2005.

– Shvatila sam da je to bio najbolji period mog života. Period upamćen po nekoj vrsti mladalačke artikulacije, mislim da sam u tom periodu počela da se definišem kao levičarka. Kako god da se završe ovi izbori ja ću ekspresno postati kritičarka nove vlasti. Ono što se dogodilo u poslednjih 10 godina, je da smo svi koji se bavimo kritikom ove vlasti postali građani drugog reda. Uvek verujem da se snaga može naći, ali pitanje je koliko ta snaga može da traje sa osećajem da si nepoželjan u ovom društvu – zaključila je Bogavac.

Tribinu „Kako je nenormalno postalo normalno“ je moderirala Nela Tonković, istoričarka umetnosti iz Subotice.

Bonus video: Viktor Marković i Marko Dražić “Njuz Net”- Zabavno je glasati

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar