"Moja ukradena planeta" ili "Okupirani grad" samo su neki od filmova koje će na predstojećem Beldoksu moći da vidi publika, zahvaljujući izboru filozofa Srećka Horvata.
Na 17. festivalu Beldoks, koji će biti održan od 22. do 29. maja, pred publikom će se naći programska celina „Opstanak nije dovoljan“. U pitanju je specijalni program gostujućeg kustosa – filozofa Srećka Horvata.
– Jako me veseli što ćemo na Beldoksu predstaviti specijalni program koji se bavi gorućim temama – od klimatske krize, kolonijalizma i ekstraktivizma do pobune, prijateljstva i video-igara. Uz selekciju intrigantnih filmova, publika će moći i uživo da se upozna sa subverzivnim austrijskim kolektivom „Total Refusal“, iranskom redteljkom filma „Moja ukradena planeta“ i italijanskim filozofom Federikom Kampanjom. Ideja je da kroz filmove i diskurzivni program pokušamo iznaći odgovor na pitanje ne samo kako preživeti, već kako živeti – kaže Srećko Horvat.
U filmu „Moja ukradena planeta“, koji pominje Horvat, rediteljka Faranaz Šafiri predstavlja vizuelni dnevnik svog života u rodnom gradu u Iranu i balansiranje između slobode u privatnom prostoru i represije spoljašnje sredine. Paralelno s dokumentovanjem sopstvene stvarnosti, autorka se služi i drugim snimcima sa osmomilimetarskih traka koje skuplja.
Još jedan film po izboru Horvata „Saundtrek za prevrat“ bavi se važnim trenutkom u hladnoratovskom periodu kad se proces emancipacije afričkih zemalja prepliće s popularnim džez muzičarima 20. veka. Fokus je priča o atentatu na Patrisa Lumumbu. Reditelj Johan Grimonprez inkorporira logiku džez koncerta u esejističko filmsko ostvarenje kako bi dočarao kompleksan istorijski trenutak, važan za izgradnju identiteta naroda Afrike, a tu je i dokumentarac „TeraForma“ iza kojeg stoji kreativni duo Kevin Brenan i Lorens Derkin. Ovaj dvojac donosi priču o vulkanskom ostrvu Asension, koje je u viktorijanskom dobu od divljeg, napuštenog tla pretvoreno u idilično letovalište.
Reditelj i scenarista Maks Kestner u filmu „Život i drugi problemi“, koji je deo programske celine „Opstanak nije dovoljan“, istražuje pitanja života, smrti, svesti i ljubavi ponukan slučajem smrti žirafe u zoološkom vrtu u Kopenhagenu, koji je postao viralan.
Austrijski kolektiv Total Refusal, kojeg izdvaja Horvat, predstaviće se na Beldoksu s dva naslova – „Jedva da radim“ i „Kako nestati“. Ova grupa autora se bavi savremenim životom kroz transmedijalno kombinovanje unutrašnje logike video igara s tradicionalnim elementima dokumentarnog filma. Dok se prvi naslov bavi takozvanim NPC-evima, koji u igricama obavljaju svakodnevne repetitivne radnje, simbolizujući monotoniju radničkog života u kapitalističkom sistemu, drugi problematizuje mogućnost pacifistički nastrojenih igrača u ratnoj igrici „Battlefield“. Ovaj kolektiv održaće u okviru Beldoksa i kratak masterklas – lajv performans koji će biti fokusiran na marksizam kroz prizmu Sen Denija, glavnog grada kompjuterske igre „Red Dead Redemption 2“.
A poslednji film u okviru ove selekcije jeste „Okupirani grad“ u kojem slavni britanski reditelj Stiv Mekvin pravi paralele između Amsterdama u doba nacističke okupacije, čije se posledice osećaju i danas, i moderne prestonice Holandije tokom pandemije i uličnih protesta, koji su tad izbili…
Bonus video: Žilnik na Festu