Foto: FoNet/Marko Dragoslavić/Antonio Ahel/M.M./ATAImages

Od početka protesta traje kampanja iznošenja laži o studentima u blokadi, aktivistima i svim građanima koji podržavaju proteste i traže odgovornost za smrt 15 ljudi pod nadstrešnicom Železničke stanice u Novom Sadu. Kampanja protiv onih koji, ustavom zagarantovanim pravom na protest, ukazuju na nerad institucija i nepoštovanje zakona države Srbije, naveli su u zajedničkom saopštenju umetnički ansambli dva beogradska teatra - Pozorišta na Terazijama i Ateljea 212.

Medijsko i javno targetiranje studenata, protivzakonito iznošenje njihovih ličnih podataka iz dokumenata, ohrabrivanje na obračun sa građanima koji mirno izražavaju svoje nezadovoljstvo, doveli su, kako smatraju ansambli Ateljea 212 i Pozorišta na Terazijama, do porasta nasilja, neprekidnih incidenata, gaženja na protestima… Sve to, podsećaju, rezultiralo je u noći između 13. i 14. januara, i fizičkim napadom na studente Pravnog fakulteta prilikom kog je sedam studenata povređeno.

Foto: Amir Hamzagić/Nova.rs

Upkos tome, kako navode umetnici dva beogradska teatra, „institucije ne reaguju“ ili to čine sporadično i polovično. Počinioci nasilja, iako medijski identifikovani, ne podležu sankcijama, a ostali, ohrabreni izostankom sankcionisanja, dodaju iz Ateljea i Terazija, ponavljaju slične modele nasilničkog ponašanja.

„Paralelno sa targetiranjem studenata, kontinuirano se u medijima i od strane vlasti targetiraju i dramski umetnici koji podržavaju proteste“, poručuju glumci. I kao primer navode Dnevnik 2 RTS-a emitovan 13. januara:

„Tad je prenošenjem teksta iz stranih novina i tendencioznim komentarom uredništva, kao i fotografijom poklona na kraju pozorišne predstave, glumačka branša, zbog svoje podrške studentskim zahtevima, javno dovedena u vezu sa ekstremističkim grupama“. To u društvu pojačane podeljenosti i povišenih tenzija, može biti shvaćeno kao poziv na nasilni obračun sa glumcima“, smatraju umetnički ansambli Pozorišta na Terazijama i Ateljea 212.

RTS dovodi građane u zabludu

Javno targetiranje branše sa nacionalne frekvencije RTS, javnog servisa svih građana, u klimi gotovo svakodnevnog nasilja dovodi do pojačanog osećanja ugrožene bezbednosti, naglašavaju glumci i upozoravaju da je zbog vrste posla kojim se bave, ugrožena i njihova bezbednost na radu.

Glumci Ateljea 212 u Beogradu izašli su večeras pred početka predstave ispred zgrade i 15 minuta stajali u tišini, odajujući počast nastradalima u padu nadstrešnice Foto:FoNet/Marko Dragoslavić

„Zahtevamo od RTS, kao javnog servisa svih građana, koji ne samo što svojim neizveštavanjima i povremenim neobjektivnim izveštavanjima o masovnim protestima i studentskim blokadama dovodi građane u zabludu, već i javnim targetiranjima podstiče podele koje rezultiraju nasiljem, da prekine svojim delanjem da služi isključivo kao medijska poluga vlasti i počne da obavlja svoj posao. Zahtevamo da RTS u Dnevniku 2 osudi nasilje koje se sprovodi nad studentima i građanima koji mirno protestuju i izvini se dramskim umetnicima“, ali i pročita njihovo saopštenje i pozove na smirivanje tenzija u društvu, zaključuje se u zajedničkom saopštenju ansambala Pozorišta na Terazijama i Ateljea 212 i na kraju pozivaju kolege i građane na solidarnost i pridruživanje studentskom protestu 17. januara ispred RTS u 18.30 sati.

View this post on Instagram

A post shared by Marko Grabež (@_grabez)

Kada smo kontaktirali članove ansambala oba pozorišta, glumci, naročito oni mlađe generacije, rekli su nam da su se dogovorili da sačekaju nekoliko dana i vide da li će čelnici RTS-a reagovati na njihove zahteve, pa će se tek onda pojedinačno oglašavati u javnosti. No, glumački doajeni jesu bili spremni da pojasne zašto su imali potrebu da se na ovakav način oglase.

Javni servis je prešao svaku granicu

Prvak Drame Ateljea 212, koji je u ovom pozorištu od polovine osamdesetih, Tihomir Stanić smatra da je oglašavanje pozorišnih ansambala na ovaj način bitno:

– Važno je da to pročitaju i svi oni u javnom servisu s kojima mi glumci inače sarađujemo na RTS-u. Pa, ja s tom ustanovom radim od 1981. godine. Strašno je da u Dnevniku 2 nas glumce neko optužuje da podržavamo terorizam. Stvarno su prešli svaku granicu. I zbog toga smo sasvim spontano odlučili da se oglasimo, a ovo je najblaža moguća reakcija – ukazuje za Nova.rs Stanić.

Tihomir Stanić Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Gorica Popović za naš sajt priča da su od studenata s Fakulteta dramskih umetnosti dobili, kako kaže, divan video klip još pred Novu godinu u kom je zatraženo da RTS objektivno izveštava:

– Bio je to potresan video. Naravno, RTS ga je zaobišao, nije ga objavio. Pitam se da li će im doći do mozga da bi naše zajedničko saopštenje trebalo da se objavi? Nažalost, izraelski istoričar i borac protiv Holokausta Efraim Zurof je, potpuno neobavešten, uporedio nas s teroristima, objasnivši da je crvena ruka (krvavi dlanovi) znak i simbol Hamasa. Kao da samo mi koristimo te crvene šake. Pa one su simbol studentskih protesta. Osim toga, RTS krajnje neobjektivno izveštava, iako je u pitanju javni servis. I smatrali smo da treba da se oglasimo u javnosti saopštenjem kojim ćemo apelovati na RTS, koji svi mi građani plaćamo, da počne da radi svoj posao – objašnjava Popović.

Glumci Ateljea 212 u Beogradu izašli su večeras pred početka predstave ispred zgrade i 15 minuta stajali u tišini, odajujući počast nastradalima u padu nadstrešnice Foto:FoNet/Marko Dragoslavić

Prvakinja drame Ateljea 212 još od početka osamdesetih naglašava da su od starta uz studente, i proteste, jer se apsolutno slažu sa svim zahtevima.

– A ti studentski zahtevi nisu ispunjeni više od dva meseca. Mi umetnici, glumci imamo svoje akcije kojima podržavamo studente. Ne samo Atelje, već sva pozorišta. Svake večeri dobijamo velike aplauze kad iznesemo transparent da smo uz studente. Stojimo, takođe, na ulici u tišini 15 minuta da bismo odali poštu poginulima u Novom Sadu. Vrlo smo aktivni u toj podršci. Naravno da trpimo zbog toga velike pritiske i olajavanja. Predsednik Srbije je rekao da se mi bunimo dok nas država plaća. To je teza koja se ponavlja. Sećate se kad su nas prošle godine napali u Narodnoj skupštini i objavljivali naše lažne honorare za serije i filmove. Ta „teza“ da nas država plaća je već viđena. I da, plaća nas država, ali ne od trenutka kad je Srpska napredna stranka došla na vlast, nego decenijama i decenijama unazad. Država nije predsednik Vučić i SNS. Još jedna neistina kojom se služe jeste da publika izlazi iz sale kada glumci pokazuju crvene ruke i razvijaju transparent podrške studentima. To apsolutno nije tačno. Možda u publici i ima nekog ko se ne slaže s našim činom, ali za sve ovo vreme nikad niko nije izašao iz sale, naprotiv. Dobijamo velike aplauze kad izrazimo podršku studentima, ovacije. Uostalom, možete to videti i na društvenim mrežama – poručuje glumica.

Vlastodršci ne dolaze u pozorište

Gorica Popović pita zvaničnike na vlasti kad su poslednji put pogledali neku predstavu, bili u pozorištu?

– Mi nikada njih ne vidimo u pozorištu. Nikada, verujte. Tako da mi nije jasno na osnovu čega oni tvrde da publika izlazi iz sale…

Gorica Popović Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

I Stanić potvrđuje te reči, ističući da posle svake predstave, kad pruže podršku studentima, publika u sali to podrži.

– Otkad smo to počeli da radimo video sam samo dvoje u jednom gradu u Srbiji koji su sedeli i nisu aplaudirali. Ali, nisu izašli. Pogotovo što se taj čin odvija posle predstave, i aplauza za komad. U času kad izađemo s tim transparentom predstava je svakako gotova, i svako može da ode. Ali, za sve ovo vreme nismo videli nikoga ko nije ustao sa sedišta i pozdravio nas. Samo to dvoje – svedoči Stanić, koji misli da je vlast dobrano uzdrmana studentskim protestima i blokadama:

– Sada moraju da nađu neko rešenje. A najjednostavnije jeste ono da se prihvate studentski zahtevi. Studenti ne žele nikakvu vlast, niti mi glumci želimo vlast. Studenti imaju jasno definisane zahteve – da se napokon država uredi po jasnim principima, a ne da bude simbol permanentne samovolje jednog čoveka i grupe ljudi koja ga podržava u nerazumnim odlukama.

Popović uočava već dugo nezadovoljstvo ljudi iz različitih profesionalnih sfera, ali smatra da kod nekih još uvek postoji oklevanje i strah da se to nezadovoljstvo i strah izraze:

– I da svi zatraže da ova država postane ozbiljna država, gde institucije rade svoj posao. Ne znam kako će se sve ovo završiti. Znam samo da se divim studentima, njihovoj izdržljivosti, slozi, pameti. Ne verujem da iko može da prognozira kako će se sve dalje razvijati.

Tihomir Stanić na blokadi Savskog mosta Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Upitan trpi li neke reperkusije zbog ovakve vrste društvenog angažmana Tihomir Stanić odgovara – ne:

– Bar ne u meri u kojoj bi mi to smetalo. Ili u meri u kojoj bi me pokolebalo da podržim nešto u šta verujem. U ono što je istina i pravda.

Na isto to pitanje Gorica Popović, takođe, odgovara da ne trpi konsekvence, iako je na čelu teatra, doduše u v.d. statusu, Gordana Goncić, koja je podržala na poslednjim izborima Aleksandra Vučića i krajem prošle godine izašla iz članstva Udruženja dramskih umetnika Srbije, što je koincidiralo s početkom studentskih protesta i podrške umetnika studentima koja je usledila:

Gorica Popović Foto: Antonio Ahel/ATAImages

– Gordana Goncić se vrlo korektno ponaša. Ne znam ni šta bi mogla da uradi da nam se usprotivi – da nas suspenduje? Sigurno joj nije prijatno. Ali, ona povlači mnoge dobre poteze za Atelje. I što bi se reklo, mi prosto radimo na dva koloseka – zaključuje Gorica Popović.

Bonus video: Glumci SNP-a podržali studente

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar