Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs; Promo

Reditelj Hju Velčman je od stotinu slikara koji su radili na filmu "S ljubavlju, Vinsent" odabrao najbolje. Među njima smo bili Vladimir Vinkić i ja. Spomenula sam da imamo vrhunske slikare u Srbiji i da bi bilo lepo da ih angažuju i to radeći baš u našoj zemlji. Tako smo došli do ove koprodukcije i ponosna sam zbog toga, objašnjava slikarka i supervizorka Biserka Petrović.

Tri godine, 200.000 sati rada akademskih slikara i 40.000 slika ulja na platnu koje su rađene prema frejmovima iz filma – toliko je bilo potrebno da se stvori čarobno ostvarenje „Seljani“ poljskih sineasta Dorote Kobiele Velčmen i Hjua Velčmena u srpskoj koprodukciji na čelu sa producentom Ivanom Pribićevićem.

Ivan Pribicević i Biserka Petrović Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

Rediteljski dvojac ovog impozantog poduhvata, jedinstvenog u svetu, potpisuje i film rađen na sličan način „S ljubavlju, Vinsent“, nominovanog za Oskara, Zlatni globus i BAFTA nagradu 2017. godine.

Dragocene uspomene

Među stotinu slikara koji su radili u Poljskoj na „Vinsentu“ bili su i naši umetnici Biserka Petrović i Vladimir Vinkić koji su glavni „krivci“ što su reditelji odlučili da za sledeći svoj projekat dođu baš u Srbiju. Tako su nastali „Seljani“ u koprodukciji sa Poljskom i Litvanijom u kojoj je angažovano 20 naših slikara.

Priliku da razgovaramo sa Biserkom Petrović, supervizorkom i slikarkom glavnih scena, imali smo na otvaranju posebne izložbe u Galeriji mts Dvorane gde su predstavljena ova remek-dela. Otkrila nam je na koji način su radili, šta je bilo najizazovnije u radu za slikare i kako je bilo upoznati uživo glavnu glumicu Kamilu Urzedovsku nakon meseci stvaranja njenog lika sa prethodno snimljenog filma.

Biserka Petrović Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

– Presrećna sam što publika ima priliku da, uz film koji je na repertoaru bioskopa, vidi dela koja stoje iza onoga što gledaju na velikom platnu i koja ostaju zauvek zabeležena – kaže naša sagovornica.

Iza nje je tri godine rada na „Seljanima“ koji joj je doneo dragocene i lepe uspomene, ali i vrlo studiozno i izazovno stvaranje kojem se posvetila u potpunosti.

– Lepota je u tom oživljavanju slika. Inače se bavim vrlo sličnim realizmom i prelepo je što sam imala mogućnost da i deo svog ličnog stila utisnem u ovaj film. Naravno, nema mogućnosti za tim mnogo, jer se sve radi po dogovorenim referencama. Morali smo da ispoštujemo svaku želju rediteljke što je bilo najizazovnije – objašnjava Biserka Popović.

Komplikovan proces

“Seljani” su do sada prikazani na mnogim većim svetskim međunarodnim festivalima i sa velikim uspehom ima projekcije širom Evrope i Amerike. Publika u Srbiji ga je premijerno videla na Festivalu autorskog fima.

Radnja je snimljena prema istoimenom romanu poljskog književnika i dobitnika Nobelove nagrade Vladislava Rejmonta. Priča je nastala pre više od jednog veka i prati Jagnu, devojku koja je primorana da se uda za, od sebe mnogo starijeg, bogatog farmera Maćija Borinu, iako već gaji ljubav prema njegovom sinu Anteku. Ona postaje predmet zavisti i mržnje seljana, te je prinuđena da se bori kako bi sačuvala svoju nezavisnost.

Izložba Seljani Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

– Ljudi divno reaguju na naš rad i to mi je najdraže. Veoma je komplikovan proces. Prvo je snimljen film sa sjajnim filmskim zvezdama, te smo onda odredili slikare prema njihovim sklonostima, pejzažu, portretu, malom ili većem pokretu… Potom svaki umetnik dobije svoju scenu i oslikava frejm po frejm. Prva slika se fotografiše, nastavi se sa slikanjem i tako redom dok ne dobijete ono što vidite na velikom platnu. Svaka sekunda ima 24 frejma, dakle toliko i slika – objašnjava supervizorka.

Poput vile

Mnogi slikari tu nailaze na najteži trenutak, brisanje remek dela i nastavak rada na još mnogo sličnih slika:

– Teško je umetniku da se prilagodi ovom poslu i ne može to svako, neki su i odustajali. Na početku se svi suoče sa ličnim borbama. Neophodno je iznova i iznova slikati isti lik danima, mesecima… Ovakav rad jeste umetnost, ali pre svega majstorstvo i zanat.

Izložba Seljani Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

Biserka Popović je pre “Seljana” radila na filmu “S ljubavlju, Vinsent”, a saradnja sa rediteljskim dvojcem otpočela je preko konkursa.

– Reditelj Hju Valčman je od stotinu slikara koji su radili na “Vinsentu” odabrao najbolje. Među njima smo bili Vladimir Vinkić i ja. Spomenula sam da imamo vrhunske slikare u Srbiji i da bi bilo lepo da ih angažuju i to radeći baš u našoj zemlji. Tako smo došli do ove koprodukcije i ponosna sam zbog toga!

Nakon meseci rada na oslikavanju lika glavne glumice Kamile Urzedovske koja tumači Jagnu, naši slikari su je i upoznali kada je posetila Beograd, a svi to opisuju kao skoro magično iskustvo.

Kamila Urrzedowka Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

– Potpuno je nestvarno, ali i konfuzno. Osoba je drugačija na filmu i uživo. Naravno, to je za dobru glumicu normalno, ali bi nama bilo teško da imamo ispred sebe i lik na platnu i nju uživo. Ekspresija, mimika, karakter, sve je drugačije. Međutim, zaista je bilo divno iskustvo, jer kada netremice posmatraš nečiji lik toliko dugo, postane ti neopisivo blizak i drag – kaže Popovićeva.

U razgovor se uključuje i Miljana Mitrović, slikarka i dizajnerka, koja je takođe bila deo ovog jedinstvenog poduhvata…

Mirjana Mitrović Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

– Sigurno joj je bilo u početku jako neprijatno jer nismo mogli da skinemo oči s nje! Prosto, godinu dana sam satima gledala njen lik na ekranu i slikala je. Kada se pojavila uživo, to je bilo kao da je moja slika iskočila sa platna i stoji pored mene. Izvinila sam joj se jer sam bila zadivljena kako je i uživo bila lepa, elegantna, poput neke vile! Oduševila sam se!

Rad sa poljskim rediteljima i supervizorkom Popovićevom opisuje kao veliku čast i iskustvo kojem bi rado posvetila život.

– Ne mogu da vam opišem osećaj kada sam na premijeri videla moje slike koje oživljavaju na velikom platnu, kreću se pred mojim očima, nisam mogla da poverujem! Bilo je čudesno i nešto što ću pamtiti zauvek!

Bonus video: Izložba i film „Seljani“

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar