Retko se dešava da se svaki nominovani u određenoj kategoriji Oskara doživljava podjednako vrednim pažnje, ali ovogodišnji program kratkih filmova Live Action je posebno snažan. Sve situacije kreću se od blago neprijatnih do potpuno zastrašujućih, ali kvalitet snimanja filmova zauzima centralno mesto.
Usidren mudrom i divnom glavnom izvedbom Ane Džidušicke, poljski film „Haljina“ (The Dress) prati Juliju, sobaricu motela sa patuljastom građom, dok pokušava da ublaži svoju usamljenost i izgubi nevinost. Sastanak sa zgodnim vozačem kamiona obećava oboje, ali sa zabrinjavajućim posledicama. Snimljen u prelepo mekom svetlu i režiran od strane Tadeuša Lisijaka u veštim krupnim planovima, ovaj dirljivi i uznemirujući pogled na seks i invaliditet podseća nas da visoki, tamni stranci nisu uvek romantična nagrada.
„On My Mind“, tužno-slatki zapis danskog reditelja Martina Strange-Hansena, na prvi pogled ne deluje nimalo romantično, ali samo sačekajte. Kada čudan, žalosni čovek (Rasmus Hamerih) uđe u bar i moli da otpeva jednu posebnu pesmu na karaoke mašini, njegov varljivo jednostavan zahtev uskoro će se otkriti kao, bukvalno, pitanje života ili smrti.
U crnohumornoj distopiji „Molim vas, sačekajte“, 19-minutnoj noćnoj mori smeštenoj u bliskoj budućnosti koju skoro potpuno kontroliše veštačka inteligencija, mladić (Erik Lopez) biva uhapšen od strane policijske bespilotne letelice i pod pritiskom je da sklopi sporazum o krivici. za nepoznato krivično delo. Dok dimi u paklu ekrana osetljivih na dodir i bestelesnih glasova – „Žao mi je, nisam to razumeo!“ — meksičko-američki reditelj KD Davila donosi šokantno pametnu satiru privatizovanog zatvorskog sistema i neuhvatljivosti pravde.
Snovi o obrazovanju ruše se kada je Sezim (sjajna Alina Turdumamatova), mlada Kirgistanka u centru „Uzmi i beži“ (Take and Run), kidnapovana i primorana da se uda za stranca. Sa empatijom i energijom, nemačko-švajcarska rediteljka Marija Brendl koristi Sezimovu mladalačku otpornost kao batinu protiv represivnih običaja ruralnog Kirgistana, regiona gde se veruje da je takozvano kidnapovanje neveste uobičajena praksa.
Pripreme za radosnije venčanje otvaraju „The Long Goodbye“, tešku filmsku dramu Aneila Karije uz istoimeni konceptualni album glumca i muzičara Riza Ahmeda iz 2020. U kratkih 12 minuta, Karija nas prebacuje od scena srećnog haosa do strašnog užasa, konačno se zaustavlja na besu dok Ahmed, glumeći brata neveste, koristi svoje reči i muziku da napadne britanski rasizam. Snažan i napeto montiran, ovaj mali film govori više u tih nekoliko minuta nego što neki filmovi uspevaju u satima.
Bonus video – Arsenijević: FEST je divan filmski svet