Svetski priznati litvansko-ruski pijanista Lukas Geniušas, laureat Šopenovog takmičenja, i Kosta Jakić, belgijski pijanista poreklom sa naših prostora održaće zajedno premijerni koncertu 31. oktobra u Velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine.
Koncert „Kada bi Šopen govorio“, koji se održava u okviru ciklusa “Kolarac tvoj svet muzike”, spaja klasičnu muziku i novi žanr „pijanista koji govori“ (speaking pianist). Na programu su dela Frederika Šopena, Franca Lista i Frederika Rževskog.
Rusko-litvanski pijanista Lukas Geniušas (1990) čvrsto se etablirao kao jedan od najuzbudljivijih i najistaknutijih umetnika svoje generacije. Hvaljen zbog svoje „briljantnosti i zrelosti“, nastupao je u najprestižnijim dvorana širom sveta i sa najeminentnijim orkestrima.
Rođen je u muzičkoj porodici koja je imala veliku ulogu u njegovom umetničkom razvoju, a posebno velike zasluge ima njegova baka Vera Gornostajeva, istaknuti predavač i profesor na Moskovskom konzervatorijumu. Klavir je počeo da svira sa pet godina, na pripremnom odelјenju Muzičkog konzervatorijuma F. Šopen u Moskvi, gde je i diplomirao 2008. godine.
Geniušas je brzo postao laureat nekoliko velikih takmičenja, poput Takmičenja pijanista Đina Bahauer u Juti, i osvajač srebrne medalјe na Međunarodnom takmičenju pijanista Šopen 2010. godine. Dve godine kasnije postao je dobitnik nagrade German Piano u Frankfurtu na Majni. Jedna od najznačajnijih nagrada svakako je srebrna medalјa na 15. takmičenju Čajkovski u Moskvi 2015. I od te godine je istaknuti umetnik „Looking at the stars“, filantropskog projekta sa sedištem u Torontu, čija je svrha da dovede klasičnu muziku u institucije poput zatvora, bolnica i prihvatilišta.
Kosta Jakić (1997) je belgijski pijanista i dirigent poreklom sa naših prostora, koji je sa magna cum laude diplomirao na Kraljevskom konzervatorijumu u Antverpenu, odsek za klasični klavir. Svoj odnos prema muzici i svetu gradi na specifičan način, daleko od uobičajenih muzičkih takmičenja i solističkih koncerata. Istražujući mesto klasične i eksperimentalne muzike svoje istraživanje zasniva na analizi mesta muzike u uslovima pritvora, determinizma i ograničenja. Nastupao je u najvećem litvanskom zatvoru sa organizacijom „Pogled u zvezde“ i na mestima koncentracionih logora iz Drugog svetskog rata. Njegovo istraživanje uloge muzike u svetu logora iz Drugog svetskog rata, njene suštinske i često skrivene uloge, dovelo ga je do Simona Gronovskog, preživelog pripadnika jevrejske zajednice koji se kao 10-godišnji dečak spasao Aušvica skokom iz voza koji je tamo odveo bespovratno ostatak njegove porodice. Gronovski, doktor pravnih nauka i veliki borac za mir i toleranciju, samouki je jazz pijanista. Sa njim je Kosta od tada sarađivao razmenjivanjem na ovu temu, kroz koncerte i dijaloge. Ivan Put, bivši urednik fotografije najvećeg flamanskog lista De Standard, upravo dovršava film na temu međugeneracijskog susreta Simona i Koste.
Kosta trenutno studira medicinu na Slobodnom univerzitetu u Briselu (ULB) i potpredsednik je Belgijskog lekarskog simfonijskog orkestra koji je inicirao. Nastavljajući svoja istraživanja o ulozi muzike u uslovima logora i zatvora, kao i u svakodnevnom životu, nastavlja aktivno da uvodi muziku u zatvore sa organizacijom „Pogled u zvezde“. Njegov susret sa renomiranim kompozitorom Frederikom Rževskim iz SAD koji je stvorio žanr „speaking pianist“/pijanista koji govori, naveli su Kostu ne samo da tumači De Profundis, komad za „govorećeg pijanistu“ zasnovanog na tekstovima Oskara Vajlda napisanih tokom njegovog boravka u zatvoru, već i da analizira neophodnu korelaciju između klasične muzike i eksperimentalne muzike u današnjem svetu. Odatle uvodi ovu korelaciju u svoje muzičke programe.
Ova potreba i strast doveli su ga do poznanstva sa Lukasom Geniušasom sa kojim deli strast prema Rževskom, ali i prema povezanosti, neophodnosti i važnosti mešanja eksperimentalnih dela ovog kompozitora sa klasičnom muzikom.
Koncert u Beogradu je prvi u nizu planiranih koncerata na svetskoj turneji ova dva muzičara.
Bonus video: UŽIVO SA KOLARCA: Nemanja Radulović za dupli jubilej BGD filharmonije