Moram da kažem da nisam nikakav protivnik sistema. Neutralan sam, ali moram da ozbiljno ukažem na situaciju. Ona je u celom svetu ista. Imamo jedan grad i jedan problem. Aktuelno taj grad je Beograd, a problem možda mali, a možda i veliki jeste Beogradska filharmonija. Imaju potencijal da budu vrhunski evropski orkestar, ali je potreban novac, kazao je šef-dirigent Gabrijel Felc.
Nakon Betovenovog i Rahmanjinov maratona, od kojih je prvi bio poduhvat planetarnih razmera, Beogradska filharmonija i njen šef-dirigent Gabrijel Felc za večeras u Velikoj dvorani Zadužbine Ilije M. Kolarca najavljuju novi muzički poduhvat – izvođenje sve četiri simfonije Johanesa Bramasa na celovečernjem višesatnom koncertu pod nazivom „Vek izazova“.
Pre Beograda Bramsov maraton sviran je samo u Hamburgu, a maestro Felc je u razgovoru za „Danas“ istakao da su u Filharmoniji svi spremni za ovaj veliki projekat.
– To je poseban momenat za sve nas na bini. Svi muzičari, a i ja, veoma volimo Bramsa. On je jedan od najuzvišenijih i najčešće izvođenih kompozitora. Zasta se radujem – kazao je Felc, koji je već deceniju i generalni umetnički direktor Dortmundske opere i šef dirigent Dortmundske filharmonije.
Upitan zbog čega je baš Brams na programu, odgovara da je prirodno da kao Nemac ima sklonosti prema muzici njegove zemlje, ali, kako kaže, to je i aktuelno.
– Posle uspeha Betovenovog maratona razmišljali smo u upravi šta bi trebalo da bude sledeći korak, imajući u vidu i da situacija u Filharmoniji nije laka. Generalno, težim da kao svoj projekat sa orkestom kao šef-dirigent imam uvek jedan specifičan i interesantan program kao što je bio Rahmanjinov maraton sa tri klavirska koncerta ili kao što će biti kompletna Pučinijeva opera „Madam Baterflaj“. U januaru je bio Bah – velika Misa u Ha molu – ističe Felc dodajući da je Brams majstor, gromada i institucija klasične muzike.
Brams je prema mišljenju maestra tipičan predstavnik starog sveta, a pošto je bio vrlo dobar pijanista, znao je mnoge detalje u vezi sa raznim instrumentima i svi muzičari, ne samo ovde u Filharmoniji nego i drugim orkestrima, uvek komentarišu: „Brams zna tačno kako moramo da sviramo.“
Komentarišući to što se u poslednjih meseci u javnosti mnogo govori o neadekvantnim materijalnim uslovima rada Beogradske filharmonije, ističe da nikada nije dobio odgovor na pismo koje je uputio ministarki kulture Maji Gojković apelujući da se problemi reše.
– Nisam dobio ništa. Nula, koma nula. Moram da kažem da nisam nikakav protivnik sistema. Ja sam neutralan, ali moram da ozbiljno ukažem na situaciju. Ona je u celom svetu ista. Imamo jedan grad i jedan problem. Aktuelno taj grad je Beograd, a problem možda mali a možda i veliki jeste Beogradska filharmonija. Imaju potencijal da budu vrhunski evropski orkestar, ali je potreban novac – kaže Felc dodajući da postoje dve opcije:
– Jedna je da sve ide i dalje kao mali haos – imamo probleme, previše rasprava i posle 10 godina istu situaciju. Druga je da zajedno na osnovu dogovora donosimo odluke o novim ljudima, poboljšanju stanja, novoj ili drugoj sali što je neka perspektiva. To je bolja opcija jer orkestar ima šanse da napreduje, makar i sporo. Svaka druga varijanta znači da će najbolji muzičari otiću i druge orkestre u Nemačkoj, Austriji, Švajcarskoj, a posle deset godina nema orkestra, a grad ima problem. To je uvek situacija i u sportu, kulturi, industriji … najbolji ljudi odlaze.
Ceo intervju možete da pročitate na sajtu „Danasa“.
Bonus video: Apel Beogradske filharmonije
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare