Kosta Peševski Foto:Nemanja Jovanović/Nova.rs

Glavni junaci su predstavnici generacije Z, rođeni posle propasti SFRJ, koji nalaze način da u zajedničkim uspomenama malo uživaju, a malo i zarade, otkriva Kosta Peševski za Nova.rs.

Premijerno prikazivanje filma “Yugodrom” održaće se večeras na 48. Festivalu filmskog scenarija u Vrnjačkoj Banji. Autor ovog ostvarenja, koji je režirao Đorđe Stanimirović, za naš list kaže da nije mogao da odoli onome što često nazivamo “jugosnostalgijom”.

Kosta Peševski Foto:Nemanja Jovanović/Nova.rs

– Na ideju sam došao posmatrajući nešto što je za mene bio mali fenomen, a to je da ima mnogo mladih ljudi rođenih nakon raspada SFRJ koji su veoma povezani s tom državom i tom idejom iako nikad nisu živeli u njoj i doživeli je kao lično iskustvo – ističe Kosta Peševski i dodaje:

– Takođe, bio mi je interesantan fenomen nostalgije koji dominantno obeležava 21. vek, a kod nas se u velikoj meri reflektuje prema Jugoslaviji. Iz toga je proizašao nastanak velikog broja tematskih javnih mesta posvećenih toj nostalgiji. To je nešto što ne postoji samo kod nas već u vasceloj Istočnoj Evropi. U tim mestima uživaju turisti iz regiona, ali i stranci sa Zapada, koji će rado platiti da se malo provozaju tim lažnim vremeplovom.

Udar na utopiju

Film “Yugodrom” prati ekipu prijatelja – Alisu, Pavla i Crvenu, koji u starom stanu drže tematski hostel “Yugodrom”, posvećen SFRJ nostalgiji i uređen u maniru socijalizma, prepun detalja koji sećaju na to vreme.

Pavle ga je nasledio, Alisa osmislila koncept i njih troje, kao u nekoj privatnoj utopiji, dele hostel kao životni i radni prostor. Situacija se menja u momentu kada Alisa na svojoj diplomskoj izložbi upoznaje Vuka, uspešnog hotelijera iz Londona, koji joj, oduševljen dizajnom „Yugodroma“, nudi saradnju, želeći da otkupi pravo na brend „Yugodrom“. S jedne strane, to bi Pavlu rešilo finansijske probleme u koje ga uvlači problematični otac Dragan, ali istovremeno preti da ugrozi njihovu jugonostalgičnu utopiju …

– “Yugodrom” se dešava danas, a glavni junaci su upravo ti predstavnici generacije Z koji su rođeni posle Jugoslavije, a žive na neki način povezani s njom. Kako imaju pragmatičan duh okrenut ka prosperitetu i profitu kao zadatim vrednostima ovog doba, oni pronalaze način kako da u svojoj nostalgiji malo uživaju a malo i zarade i otvaraju tematski hostel posvećen Jugoslaviji – objašnjava Peševski.

Scenario je, kako kaže, napisao još 2019. godine kao pozorišnu dramu, neposredno pred početak pandemije koronavirusa.

– Bio sam u pregovorima s jednim beogradskim pozorištem, međutim, objektivne okolnosti su otkazale mnoge planove, pa tako i moje s ovim komadom. Drama je tako završila u fioci, što je uvek deprimirajući trenutak za pisca – priseća se naš sagovornik.

Međutim, prave priče uvek pronađu svoj put. Tako ga je pre godinu i po dana pozvao Aleksandar Adžić, koji je kao izvršni producent tražio scenario koji bi „Apolon medija“ producirao u saradnji s „Kontrast filmom“.

– Rekao sam mu prvo da nemam adekvatan scenario, da bi me prijateljica i koleginica Đurđa Tešić podsetila da imam dramu koju mogu lako da adaptiram u filmski scenario. I tako je “Yugodrom” doživeo da izađe iz fioke posle četiri godine. Ali ne samo to, nego da bude u novom izdanju adaptiran u scenario i zaživi kao film, zbog čega sam veoma srećan. Režirao ga je Đorđe Stanimirović dajući veoma dopadljivu filmsku viziju moje priče.

Ideali na ispitu

U glavnim ulogama ostvarenja “ Yugodrom” je mladi trio Alisa Radaković, Filip Hajduković i Anđela Kribl, uz sjajne epizodne uloge Petra Zekavice i Jovana Savića.

Na pitanje šta u njemu budi nostalgiju za Jugoslavijom, Kosta Peševski odgovara:

– Ja sam u Jugoslaviji proveo celo detinjstvo. Tinejdžerski period mi je počeo tačno kada je počeo i njen raspad, tako da mi je ta oštra granica na kojoj su se završili i detinjstvo i Jugoslavija stvorila veoma bajkovito sećanje na to vreme. Pamtim lepe uspomene koje su oblikovale moju generaciju – TV emisije, muziku, filmove, osećaj sigurnosti. Ali, pamtim i tenzije i brige koje su postojale kod starijih, a dolazile su iz drugog plana, koje su se kasnije pokazale kao opravdane. I tu poziciju preispituje film “Yugodrom”, idealizovanje onih koji nisu doživeli SFRJ i potpuno drugačije viđenje onih koji su je doživeli.

Yugodrome Foto:Apollon

U ozbiljnoj konkurenciji je za nagrade Festivala filmskog scenarija u Vrnjačkoj Banji, jedinog u ovom delu Evrope koji je posvećen autorima koji su inicijalni tvorci filmova, bez kojih ne bi bilo ni vrhunskih ostvarenja, ni režija, ni uloga. Do 18. avgusta, do kada traje festival, u Vrnjačkoj Banji biće prikazano 12 filmova, od kojih se 11 nadmeće za najbolji scenario 48. Festivala filmskog scenarija „Gorki list“. A tu odluku će doneti žiri u sastavu Miroslav Momčilović, Srdan Anđelić i Nenad Pavlović.

Podsećamo, ove godine nagrada „Zlatno pero Gordana Mihića“ svečano je uručena scenaristkinji Biljani Maksić za izuzetan doprinos u nacionalnoj kinematografiji. Nagradu „Zlatnik“ sa likom cara Konstantina za izuzetan doprinos scenariju dodeljena je glumcu Marku Janketiću.

Tradicionalno, tokom trajanja festivala, biće održane: Letnja škola filmske dramaturgije „Slobodan Stojanović“, koju pohađaju studenti dramaturgije iz Beograda, Novog Sada i Banjaluke, a pod mentorstvom Milana Puzića, kao i Letnja škola kritike, koju vodi Vladimir Džudović.

“Yugodrom” festivalsku premijeru ima večeras, 16. avgusta, u Vrnjačkoj Banji na Festivalu filmskog scenarija, a inače je još od maja dostupan na platformi Apollon.

„Pasulj“ i hit predstave

Kosta Peševski (1978, Beograd) diplomirao je na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu na Katedri za dramaturgiju. Scenarista je više TV emisija i kratkometražnih igranih filmova, među kojima je najpoznatiji „Pasulj”, koji je osvojio nagradu za nabolji domaći film na Festivalu kratkog metra u Beogradu. Koscenarista dugometražnog igrano-dokumentarnog filma „Beogradski fantom”, dugometražnog diplomskog filma studenata režije „Gde je Nađa?”, koscenarista dokumentarne TV serije „Priče iz Velikog rata”, „Žigosani u reketu”, biografskog filma o Svetozaru Miletiću „Ime naroda”, kao i serije „Beležnica profesora Miškovića”….

Kosta Peševski Foto:Privatna arhiva

U bogatoj biografiji izdvaja se nagrada „Slobodan Selenić” za diplomsku dramu „Smećarnik”. Pisac je brojnih dramatizacija, među kojima se izdvajaju hit predstave „Osama – kasaba u Njujorku” i „Feliks” po romanima Vladimira Kecmanovića, u Zvezdara teatru, u režiji Darka Bajića. Zaposlen je na RTS kao urednik serijskog i dramskog programa.

Bonus video: „Probudi se“ na 30. Sarajevo Film festivalu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare