Da li je Ed Širan plagirao čuveni klasik Marvina Geja utvrdiće američki sud, s obzirom da će tužba iz 2017, umesto vansudskim poravnanjem, biti rešena pred porotom.
U Nujorku je u toku prvo ročište i uvodna reč na suđenju kojim su „na suprotnim stranama“ Ed Širan i Marvin Gej. Do suđenja je došlo nakon podnete tužbe u kojoj se tvrdi da je Širanova pesma „Thinking Out Loud“ plagijat numere „Let’s Get It On“.
Tužilac je porodica Eda Taunzenda, koautora čuvene numere Marvina Geja. U tužbi su naveli da hit pesma engleske pop zvezde iz 2014. ima „upadljive sličnosti“ sa „Let’s Get It On“ i „očigledne zajedničke elemente“ koji krše njihova autorska prava.
Tužba podneta 2017. konačno je stigla do suđenja za koje se očekuje da će trajati nedelju dana u saveznom sudu na Menhetnu. Širan (32) se očekuje među svedocima.
„Let’s Get It On“ je suštinski, seksi, spori džem koji je mogao da se čuje u bezbroj filmova i reklama i koji je prikupio stotine miliona strimova i radio emitovanja u poslednjih 50 godina. S druge strane, „Thinking Out Loud“, koja je osvojila Gremi za pesmu godine, mnogo je više pogled na ljubav i seks, piše „AP“.
Dok će porota čuti snimke obe pesme, verovatno više puta, tekstovi numera su pravno beznačajni. Porotnici bi trebalo da uzmu u obzir samo sirove elemente melodije, harmonije i ritma koji čine kompoziciju „Let’s Get It On“, kao što je dokumentovano na notama koje su podnete Kancelariji za patente Sjedinjenih Država.
Širanovi advokati su insistirali na tome da neosporna strukturna simetrija pesama ukazuje samo na temelje popularne muzike. „Dve pesme dele verzije slične i nezaštićene progresije akorda koja je bila slobodno dostupna svim tekstopiscima“, rekli su u sudskom izveštaju.
Advokati porodice Eda Taunzenda istakli su da su umetnici, uključujući Boyz II Men, izvodili besprekorne mešavine dve pesme, i da je čak i sam Širan uneo „Let’s Get It On“ tokom „live“ izvođenja „Thinking Out Loud“.
Na suđenju su pokušali da poroti puste video na Jutjubu jednog takvog Širanovog nastupa, ali je sudija odbio njihov zahtev rekavši da će ga ponovo razmotriti nakon što vidi druge dokaze koji su predstavljeni.
Imanje koje brine o zaostavštini Marvina Geja nije uključeno u slučaj, iako će neizbežno imati odjeka njihove uspešne tužbe protiv Robina Tika, Farela Vilijamsa i T.I. zbog sličnosti njihovog hita „Blurred Lines“ iz 2013. sa „Got to Give it Up“ Marvina Geja iz 1977. Porota je tada na suđenju njegovim naslednicima dodelila 7.4 miliona dolara – kasnije je sudija smanjio na 5.3 miliona dolara, ali ga to i dalje čini jednim od najznačajnijih slučajeva povodom autorskih prava poslednjih decenija.
Taunzend, koji je takođe napisao R&B hit iz 1958. godine „For your love“, bio je pevač, tekstopisac i advokat. Umro je 2003, a Ketrin Taunzend Grifin, njegova ćerka, je tužilac koji vodi parnicu.
Mizički genije Marvin Gej je ubijen 1984. u 44. godini, a upucao ga je njegov otac dok je Gej pokušavao da interveniše u tuči između svojih roditelja.
Veliki umetnici su često pogođeni tužbama zbog navodne krađe pesama, ali se skoro svi reše pre suđenja – kao što je to Tejlor Svift nedavno uradila sa „Shake it Off“, okončavši tužbu koja je trajala godinama i bila bliža suđenju od većine drugih slučajeva. Ali Širan – čiji se muzički stil oslanja na klasični soul, pop i R&B, te je zbog toga postao glavna meta otpužbi za autorska prava, pokazao je spremnost da ide na suđenje.
Pre godinu dana pobedio je u borbi za autorska prava u Velikoj Britaniji zbog svog hita „Shape of You“ iz 2017. godine, a zatim je osudio ono što je opisao kao „kulturu“ neosnovanih tužbi namenjenih da izvuku novac od umetnika koji žele da izbegnu trošak suđenja.
– Osećam da su ovakvi zahtevi sada previše uobičajeni i da su postali kultura u kojoj se tužba podnosi sa idejom da će nagodba biti jeftinija od sudskog postupka, čak i ako nema osnova za tužbu – rekao je Širan na snimku objavljenom na Tviteru nakon presude.
Tužba za „Thinking Out Loud“ takođe se poziva na jedan od najčešćih optužbi u američkoj i britanskoj muzici od najranijih dana rokenrola, R&B-a i hip-hopa: mladi beli umetnik naizgled prisvaja delo starijeg crnog umetnika – optužbe koje su izrečene i na račun Elvisa Preslija i Bitlsa.
– Širan je očigledno uzeo muziku crnog umetnika koju ne smatra vrednom kompenzacije – rekao je Ben Kramp, advokat za građanska prava koji zastupa porodicu Taunsend.
Bonus video: Fredi Merkjuri – Jedan od najupečatljivijih muzičara ikada