Premijera predstave "Protekcija" u adaptaciji i režiji Milana Neškovića, nastala po istoimenom delu Branislava Nušića, odigrana je sinoć u amfiteatru Manastira Svete Trojice u Stanjevićima u okviru festivala Grad teatar.
Branislav Nušić je napisao „Protekciju“ 1889. godine, međutim ova komedija o društvenim i političkim mehanizmima protekcije i nepotizma i danas, posle toliko vremena, odjekuje aktuelnošću i britkim humorom, a piščevo majstorstvo u duhovitom prikazivanju ljudskih slabosti i dalje je neprevaziđeno, što se videlo i sinoć. Publika je bila oduševljena, saopštavaju iz Grada teatra, smejući se neprekidno tokom predstave. Glumačka postava uspela je da oživi duh Nušićeve satire, ali i da tom davnašnjom komedijom ukaže na aktuelne društvene probleme. Bilo je to, prenose, još jedno nezaboravno veče na festivalu Grad teatar.
Reditelj Milan Nešković je, nakon sinoćne premijere, istakao da je izuzetno zadovoljan, jer komedija ne živi bez publike.
– Tek u kontaktu s publikom možemo da vidimo šta smo uradili, a do tada samo možemo da se nadamo. Dobili smo tu potvrdu i zbog toga smo i mi srećni, a i činjenica je da smo napravili od Nušića jedan vodvilj kabaretskog tipa koji ima srećan i pozitivan kraj. To je ono što mene najviše raduje, što vidim lica svih ovih ljudi na premijeri koji srećni odlaze sa predstave. To je jedan od najviših i najvećih uspeha koje mi, kao umetnici, možemo da ostvarimo.
Nešković je, napomenuvši da je komad priča „o mentalitetu ljudi s ovih prostora“, primetio da su predstavu gledali ljudi iz palanke, ljudi iz Crne Gore, iz Srbije“:
– U fokusu su, u suštini, dve porodice, jedna malograđanska i jedna građanska, ali obe su histerične – objasnio je reditelj citiravši Tolstojevu rečenicu iz „Ane Karenjine“ – „Sve srećne porodice liče jedna na drugu, svaka nesrećna porodica, nesrećna je na svoj način“ i dodavši:
– To prepoznavanje tih porodičnih odnosa je nešto što smo svi proživeli u kućama, svako ima nekog rođaka, ujaka, tetku ili sestru koju prepoznaje u ovome, tako da je to univerzalna tema kad god se bavimo porodicama.
Muziku i songove u predstavi potpisuje Duda Buržujka koja i glumi u ovom komadu, a Nešković je s ponosom istakao jednim od najvećih uspeha smatra to što je pre nekoliko godina otkrio muzičarku i glumicu čije je pravo ime Julija Petković.
– Ona je jedan od najtalentovanijih izdanaka, ne samo glumačke škole, jer je glumica po vokaciji, ali je i samouki muzičar i vrlo verovatno jedna od najtalentovanijih devojaka koje su ikad pojavile na našim scenama. To dokazuje i svojom glumom. Jako mi je pomogla i na dramaturškom nivou smišljanjem tekstova i komponovanjem. Ima 27 godina i pred njom je još minimum 50 godina ovako briljantne karijere. Uvek imam jednu malu, ali odabranu grupu ljudi. Proširio sam je pred dve godine sa Julijom, tako da uvek radim gotovo u istoj grupi ljudi i nadam se da će i ona raditi sa mnom samo da i ja poživim još tih 50 godina – našalio se Milan Nešković.
Glumica Ana Rudakijević izrazila je želju da ubuduće stalno bude deo festivala Grad teatar i da radi, ako je moguće, što više.
– Očekivali smo ovako dobru reakciju publike, jedva smo čekali da stanemo pred njih i da iskomuniciramo sve što smo uradili. Mislim da je bilo prelepo i da su ljudi prepoznali ono što smo mi u proteklih mesec i nešto dana radili – iskrena je bila Ana, a njen kolega Stevan Vuković naglasio je da svaka uloga donosi novu energiju i svoju priču.
– I što je ta priča, čini mi se, intrigantnija, interesantnija je i samoj publici. Svaki od ovih likova ima problem, životni, veliki, ogroman problem koji mora nekako da reši u ovih sat i po vremena. Tako da ne čudi što ta energija svakog od nas dolazi baš na ovu scenu i ostavlja takav utisak na publiku. Pogotovo kad se to upakuje u žanr kao što je vodvilj gde sve mora biti brzo, lako i jednostavno, a s puno energije i previše problema. Čini mi se da je ovo bila jedna dobitna kombinacija kada je reč o tumačenju samog Nušića. Do sada nismo imali priliku da se susretnemo s publikom tako da nam je svima nama jasno da smo napravili predstavu koja će i te kako živeti sa publikom. Smatram da je važno sve ovakve projekte poštovati i pomagati, i finansijski i organizaciono. Ako to ne budemo gajili, nemamo kao društvo kuda. Upitno je šta gajimo, ako ne gajimo ovakve događaje, ovakve koprodukcije i ovakve saradnje – zaključio je Vuković.
Pored Rudakijević i Vukovića u „Protekciji“ igraju i Ninoslav Đorđević, Marija Maša Labudović, Ivana V. Jovanović, Saša Torlaković, Biljana Keskenović, Lazar Nikolić, Srđan Aleksić, Julija Petković, Miloš Lazić i Staša Blečić. Autorski tim predstave čine i Biljana Grgur kao kostimograf, scenograf Daniela Dimitrovska, Staša Blečić (koreograf scenskih pokreta), dr Dijana Marojević (stručnjak za scenski govor) i Ivan Nikolovski, asistent scenografa.
Komad „Protekcija“ rezultat je saradnje Grada teatra Budva i Narodnog pozorišta Sombor. Kuriozitet je da je ovo 82. produkcija Grada teatra, ali i prvi put da je Nušićev komad izveden na ovom festivalu. Ponovo je „Protekcija“ pred publikom večeras, kao i 5. i 6. avgusta.
Bonus video: Akademija smeha u Zagrebu
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare