Simor Stajn Foto: ANTONY DICKSON / AFP / Profimedia

Muzički mogul Simor Stajn, koji je otkrio brojne muzičke zvezde, a najzaslužniji je za uspeh Madone, preminuo je u 80. godini.

Menadžer i diskografski čelnik, koji je bio jedan od pokretača etikete Sajr rekords (Sire records), umro je u Los Anđelesu juče, posle duge borbe s rakom, prenela je agencija AP.

Ako se za nešto Simor Stajn može smatrati odgovornim, onda bi to bile muzičke karijere Madone, Lua Rida, Ramonsa, ali i za proboj na američko tržište britanskih zvezda kakve su Kjur, Dipeš mod, ili Smitsi.

Rođen kao Simor Stajnbigl u Bruklinu 1942, već s 13 godina „ušao“ je u muzički biznis, počevši da piše kratke recenzije za magazin „Bilbord“. A 1961. godine uplovio je u diskografske vode jer je počeo da radi za etiketu za kuću „King rekords“, za koju je snimao Džejms Braun i mnoge R&B zvezde. Nakon toga pozivaju ga da se vrati u Njujork i počne da radi za „Red Bird Records“.

Trajalo je to do 1966. godine kada je na Menhetnu s producentom i kantautorom Ričardom Gotererom osnovao „Sire Records“. I prva izdanja nove kuće bila su prvi bluz snimci Flitvud meka i Čiken šeka.

A s obzirom da je koosnivač Goterer napustio ubrzo etiketu kako bi se fokusirao na producentsku karijeru, Stajn je 1974. godine krenuo po njujorškim klubovima kako bi tražio nove talente s kojima bi mogao da potpiše ugovore.

Na preporuku supruge Linde otišao je na probu Ramonsa 1975. godine. I već naredne objavio je njihov debi album, nazvan po imenu benda. Nije samo objavio album prvenac, već i deset potonjih ploča Ramonsa, a Stajnova supruga Linda postala je njihov menadžer.

Simor Stajn Foto: EPA-EFE/Javier Zorrilla

I zahvaljujući Ramonsima Stajn je otkrio još jedan bend koji će proslaviti. Naime, na jednom od koncerata Ramonsa predgrupa je bio novi bend nazvan Toking heds. I videvši ih na sceni, Stajn ih je potpisao za svoju etiketu. Ispostavilo se da je imao odličan „njuh“ potpisavši ih, s obzirom da su Toking heds, prefvođeni Dejvidom Birnom, postali jedni od najprodavanijih imena etikete, objavivši za 11 godina devet platinastih i zlatnih albuma.

Međutim, 1978. godine „Vorner bros“ kupuje „Sajr“. I tokom naredne dve decenije etiketa pod kapom „Vornera“ potpisuje ugovore s raznorodnim izvođačima. Među njima su: Replacements, Echo & the Bunnymen, Mednes, Undertones, Smitsi, a kasnije, kad je napustio grupu, i Morisi, pa Brajan Vilson, KD Leng, Sil, Vilko, Ajs-Ti, Lu Rid, Everything But the Girl, My Bloody Valentine…

Međutim, Stajnovo najveće postignuće jeste otkrovenje mlade pevačice i igračice iz Mičigena, koja će postati kraljica popa – Madone. Kada je Simor čuo demo snimak pesme „Everybody“, i to u trenutku dok se opravljao od operacije srca, oduševio se i pozvao ju je na „sastanak“, iako je još uvek ležao u bolničkoj postelji.

– Svideo mi se njen glas, svidelo mi se ime Madona, ma sve. Bila je odevena u jeftinu pank odeću, i izgledala je kao klinka klaberka kojoj nije mesto na ovom svetu. Nije čak ni bila zainteresovana da čuje koliko mi se sviđa njen demo snimak. Učinilo mi se da ne voli „besmislene razgovore“ i da odmah želi da pređe na stvar. Samo me je pogledala u oči i rekla: „Daj mi sad novac“. Moja prva reakcija bila je: „Šta?“ Uvek sam bio oprezan kad su umetnici u pitanju, ali Madona je imala „veća jaja“ nego kad biste četvoricu muškaraca stavili u istu prostoriju. „Slušajte, samo mi recite šta treba da uradim da dobijem jebeni ugovor u ovom gradu“, nastavila je, bez pardona. Moj jedini odgovor bio je: „Ne brini, imaš ugovor“.

I potpisao je Stajn ugovor s Madonom vredan 45.000 dolara za tri singla, uz opciju objavljivanja albuma.

A desilo se da Madona, ne samo da je objavila debi album za „Sire“, već i silne druge ploče, od „Like a Virgin“, preko „True Blue“, do „Like a Prayer“ koje su u samo u Americi prodate u tiražu od 64 miliona primeraka.

Pre nego što će se upustiti u sopstvenu diskografsku avanturu 1992. godine Madona je, dok je izdavala za Stajnovu kuću, imala tri albuma broj jedan na Bilbordovoj listi, deset singlova na čelnoj poziciji i 23 hita među prvih deset na Bilbordu.

I dok je Stajn od Madone načinio najuspešniju damu u istoriji muzike, brinuo je i o karijerama Dipeš moda, Pritendersa, Apeks tvina, Redžine Spektor, dua Tegan i Sara…

Tokom osamdesetih važio je za kralja popa, ali i proteklih decenija, pa čak i kad je prevalio 70. godinu nastavio je da „luta svetom“ i potrazi za novim talentima. No, nije imao sreće sa škotskim sastavom Belle and Sebastian, koji je objavio „osvetnički“ singl „Seymour Stein“ zbog njegove odluke da im ne da diskografski ugovor.

U svojim memoarima, Stajn je otkrio kako je još od tinejdžerskih dana znao da je gej, ali zbog kulturne i društvene klime i jevrejskog porekla bio je prinuđen da se zabavlja s ženama, dok je veze s muškracima tajio od svih. Kada je tadašnjoj devojci, koju će i oženiti, Lindi kazao kako je „u stvari gej“, bila je šokirana, a onda počela da „udara po zidovima“. No, iste godine uzeli su se i dobili dve ćerke.

Bio sam siguran da ćemo Linda i ja biti savršena kombinacija rokenrol kralja i kraljice. I to uprkos tome što su te uloge ponekad bile izmešane.

Razveli su se krajem sedamdesetih, a Linda je 2007. godine tragično okončala život, jer ju je ubio lični asistent, koji je dobio zatvorsku kaznu od 25 godina.

Preživeo je Stajn još jednu tragediju, jer je njegova i Lindina ćerka Samanta preminula od raka mozga 2013. godine.

Simor Stajn Foto: AP Photo/Ed Betz, File

Stajn je u svojim memoarima „Siren Song“, objavljenim 2018. sebe nazvao „najodsutnijim ocem na svetu“, a u jednom razgovoru za „Tajms“ kazao je:

– Mogao sam da budem bolji otac. Mogao sam da budem bolji muž. Ali, nisam imao izbora. Glavna stvar u mome životu bila je muzika i uvek je bila na prvom mestu.

Simor Stajn je iza sebe ostavio ćerku Mendi Stajn, inače filmsku rediteljku i troje unuka.

Bonus video: Glas, dirka, bas

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar