U slavu ikone italijanskog baleta Karle Frači (1936-2021), u petak, 23. septembra, u beogradskoj Kinoteci održana je promocija srpskog izdanja knjige “Korak po korak“ i prikazan film „Karla“.
Događaj, sa pečatom Beogradskog festivala igre, otvorila je Aja Jung, koja je, uz kraće slovo o junakinji večeri, predstavila svoje goste i podsetila publiku da je velika umetnica svojevremeno bila i gost pomenutog festivala na čijem je čelu. Potom su pričali gosti iz Italije. Robert Činkota, direktor Italijanskog instituta za kulturu u Beogradu, pohvalio je samu zamisao da se “na dva načina, putem dva medija, svetu predstavi njihova velika umetnica”. A prvi „svet“ u koji stižu ova knjiga i ovaj film, upravo je Srbija.
Istoričarka baleta Frančeska Pedroni, koja dolazi iz čuvene Akademije Teatra milanske Skale, u dužoj priči nastojala je publici da otkrije što više lica slavne balerine, koja je, recimo, i sa 84 godine, na majstorskim časovoma u milanskoj Skali, nadahnuto igrala sa mladim prvacima i solistima, prenoseći im stilske detalje i dragoceno znanje kojim se vinula u najveće visine baletske umetnosti. Osim toga, Karla je bila i politički borac i humanista, davala je podršku kubanskim igračima, Martinu Luteru Kingu takođe, trudila se da baletska umetnost stigne i u najzabačenija mesta i sredine, svojim primerom uticala na emancipaciju žena…
“Karla Frači potiče iz skromne porodice. Njen otac je bio tramvajdžija, a majka krojačica, i to je sigurno učinilo da, i pored velike slave, uvek stoji čvrsto na zemlji”, rekla je Pedroni.
Karlin portret je svojim bojama, priređivača ove autobiografije, obogatio i novinar Enriko Roteli. Ispričao je da su joj reči bile veoma važne, i da je insistirala na njihovoj preciznosti. Zato je do poslednjeg trenutka menjala i uređivala tekst. Ona je, dodao je, “bila okružena velikim zvezdama, ali istovremeno i prijatelj običnih ljudi. Bila je skromna, pomalo stidljiva i veoma radoznala osoba. Nikako nije volela prošlost, što je za pisanje biografije bio problem. Uvek bi govorila o budućnosti i pravila planove. Mislim da bi joj se ovo veče baš dopalo“, kazao je.
Reditelj filma Emanuele Imbuči otkrio je da je upravo knjiga o baletskoj zvezdi koja je u svojoj karijeri odigrala preko dvesta uloga bila temelj rada na filmu, ali i ogroman izazov. “Karla i njen suprug Bepe Menegati želeli su da se u filmskoj priči prednost pokloni emocijama, ponekad i van hronološkog okvira. Ja sam se držao toga, kao i ličnog uverenja da je Karla pre nego što je postala velika zvezda, bila velika žena”, rekao je Imbuči.
Glumac Stefano Rosi (tumači supruga Bepea) kratko je pozdravio publiku na srpskom jeziku.
U knjizi, ali i u filmu, vidimo i brojne portrete slavnih umetnika i ličnosti, poput Marije Kalas, Čaplina, Felinija, Viskontija, Zefirelija, Pavarotija, Armanija, ili nobelovca Euđenija Montalea koji je Karli posvetio brojne stihove…
Promociju knjige igrom i kostimom ispunili su učenici Baletske škole Nacionalne fondacije za igru.
Ovu zanimljivu priču o velikoj balerini na svoj filmski način, poetično i dramski uverljivo, završila je „Karla“ (koprodukcija RAI Fiction i produkcijska kuća Anele), čiji je lik odigrala poznata glumica Alesandra Mastronardi. U filmu je i jedan sasvim mali, ali jako važan “lik” – vilin konjic čijim je elegantnim letom u detinjstvu Karla bila fascinirana. Taj njen anđeo-čuvar uvek je bio tu… Da je digne kad pomisli da će pasti. Kraj priče na filmskom platnu završio se snažnim aplauzom. Onim koji se ne čuje baš često u bioskopskim dvoranama. “Bravo Karla!” Tim uzvicima u prepunoj sali beogradske Kinoteke, stavljena je i tačka na Imbučijev film i jedno posebno veče.
Bonus video: Aja Jung – najava festivala igre 2022.