Jugoslovenski pozorišni festival „Bez prevoda“ se i ove godine, po 29. put, održava prve nedelje novembra pod sloganom "Gde žive istina i pravda?" Selekciju predstava, njih sedam, koje će odgovoriti na postavljeno pitanje, potpisuju Marina Mađarev i Zoran Stamatović.
Festival će u Narodnom pozorištu Užice 1. novembra otvoriti Jugoslovensko dramsko pozorište sa ostvarenjem “Mihael Kolhas“ Hajnriha fon Klajsta u režiji Borisa Liješevića. Atelje 2012 će drugog dana festivala izvesti predstavu Tomislava Zajeca „Nestajanje“, čiju režiju potpisuje Sanja Mitrović, a treće večeri u Užicu nastupiće Crnogorsko narodno pozorište s komadom „Ibzen mašina“ (po motivima drama Henrika Ibzena “Stubovi društva”, “Heda Gabler”, “Nora” i “Neprijatelj naroda”) u režiji Ane Vukotić.
„Smrt na dopustu“, po romanu Žozea Saramaga „Smrt i njeni hirovi“ u režiji Kokana Mladenovića i izvođenju hrvatskog Satiričnog kazališta Kerempuh na repertoaru je četvrte festivalske večeri. Naredne večeri publika će pozdraviti Narodno pozorište iz Sombora koje će izvesti komad Mate Matišić „Ljudi od voska“ u režiji Ivana Vanje Alača. Predstava „Protekcija“ Branislava Nušića u režiji Milana Neškovića i produkciji Festivala „Grad Teatar“ Budva i Narodnog pozorišta Sombor igraće se pretposlednje, šeste festivalske večeri. Zavesu na festival spustiće predstava „Kavez za ptice“ po tekstu Nikole Stanišića u režiji Slobodana Stankovića i produkciji Beogradskog dramskog pozorišta i Sterijinog pozorja.
Direktor Narodnog pozorišta Užice, ujedno i direktor i koselektor festivala Zoran Stamatović istakao je na susretu s medijima u teatru da je “iznedrio sasvim drugačiju selekciju” za koju očekuje podršku publike, kao glavnog saradnika.
– Jugoslovenski pozorišni festival “Bez prevoda” decenijama unazad s uspehom okuplja umetnike i značajno doprinosi da se regionalna umetnička saradnja produbljuje i učvršćuje. Verujemo da će tome doprineti i ovogodišnja selekcija. Gledaćemo dve predstave koje su napravili ansambli iz Srbije po dramskim delima savremenih hrvatskih pisca i jednu predstavu pozorišta iz Zagreba u režiji reditelja iz Srbije. Predstavu po delu srpskog klasika, Branislava Nušića, zajedno su napravili pozorište iz Srbije i festival iz Crne Gore. Poredićemo kako evropsku klasiku postavljaju pozorišta iz Srbije i teatri iz regiona. Poslednji dan festivala posvećen je najnovijoj generaciji pozorišnih umetnika – rekao je Stamatović.
Naglasio je i značaj gesla 29. izdanja festivala, koje glasi: “Gde žive istina i pravda?”
– Čini nam se da pitanja istine i pravde nikada nisu bila tako tesno povezana kao danas. U vremenu kada su se mogućnosti za kreiranje virtuelnih sadržaja toliko razvile, goruće pitanje jeste kako doći do istine. Ako ne znamo šta je istina, a šta nije, šta se dogodilo, a šta se nije dogodilo, šta je uzrok, a šta posledica, kako ćemo znati šta je pravedno? Živimo u uverenju da su istina i pravda večne i nepromenljive kategorije, ali svakodnevni život nas opominje da se smisao pojmova menja s promenom društvenih sistema. Kako danas doći do istine i pravde? Veliko i značajno pozorište je sebi uvek davalo u zadatak da svedoči istini i zalaže se za pravdu. Jugoslovenski pozorišni festival „Bez prevoda“ je dokaz da savremeno pozorište postavlja ova važna pitanja – istakao je Stamatović, koji je izbor načinio uz koselektorku Marinu Mađarev, redovnu profesorka na Katedri za dramaturgiju i teoriju drame na Akademiji umetnosti Univerziteta u Novom Sadu.
Predsednica Saveta festivala, inače gradonačelnica Užica Jelena Raković Radivojević istakla je da se ovaj grad potrudio da bude dobar domaćin ovom festivalu.
– Kažu da grad koji ima pozorište, ima dušu a grad koji ima festival – ima srce. Tako smo mi grad koji ima i dušu i srce za sve učesnike i posetioce festivala koji organizujemo u godini Nacionalne prestonice kulture. Svi učesnicima želim uspešne nastupe, najboljima Ardalione a svima nama da nakon festivala budemo još bolji ljudi.
Ovogodišnji festival koštaće 8,1 miliona dinara. Grad Užice je iz budžeta izdvojio 5,1 milion dinara što je 1,6 miliona više nego prethodne godine a Ministarstvo kulture tri miliona dinara.
Ono na šta publika festivala i ove godine mora biti spremna su neudobne stolice u pozorišnoj sali, stare pola veka, čiju je reparaciju gradonačelnica najavila za kraj godine. Kao i do sada, brojni Užičani će problem ublažiti jastučetom koje će poneti od kuće. To ipak neće uticati na korekciju cene karata koje su nepromenjene u odnosu na prethodnu godinu. Zavisno od pozicije kompleti karata za sve predstave su 11 odnosno devet hiljada dinara, a pojedinačne 2.300 dinara. Iz pozorišta kažu da interesovanje nikada nije bilo veće, pa je dve trećine karata već rasprodato.
Bonus video: Novosadsko pozorište