Svako ima svog favorita kad se pokrene polemika o najboljim serijama svih vremena. Ukusi su različiti, a poslednjih 25 godina svedoci smo ekspanzije ovog formata, te je sve teže izdvojiti kvalitet od kvantiteta. U 2022, na primer, emitovano je više od 600 originalnih serija, ali kritičari uglednog magazina "Holivud riporter" odlučili su da prionu na posao kako bi napravili listu - 50 najboljih serija u 21. veku.
Kako bi bili što precizniji, doneli su odluku da svaka serija, čije su epizode emitovane posle 31. decembra 1999, može biti uzeta u razmatranje, iako je premijerno prikazana u 20. veku. To je značilo, na primer, da „Sopranovi“ ispunjavaju uslove, ali samo za pet sezona koje su emitovane od 2000. godine. Jer, bez „Sopranovih“, razume se, ne može da postoji bilo koja lista „najboljih serija“.
No, krenimo redom – od, na iznenađenje mnogih, poslednje u nizu – serije „Seks i grad“ koja se emitovala na kanalu HBO od 1998. do 2004. godine.
Priče četiri prijateljice Keri, Mirande, Šarlot i Samante i njihovi zamršeni ljubavni životi na Menhetnu pratile su generacije netremice. Suočile su se sa rakom, razvodom, finansijskim kolapsom, neželjenom trudnoćom i egzistencijalnim strahom da možda nikada neće biti dovoljno dobre za muškarce koje su volele. Međutim, po mišljenju kritičara, serija ostaje na poslednjem mestu, jer je „publika trebalo da saoseća s ovim kompleksnim ženama i uči od njih, ali su se svele na ukrašavanje svojih ličnosti kostimima“.
Na listi najboljih, na 45. mestu, očekivano se našla i serija „Kruna“, koja je od 2016. do nedavno završene poslednje sezone, imala armiju fanova, a dobila je i brojne nagrade. Kraljevski ep od šest sezona Pitera Morgana predstavio je sedmodecenijsku vladavinu kraljice Elizabete Druge (koju glume Kler Foj, Olivija Kolman i Imelda Stonton) i jedna je od najskupljih TV serija svih vremena. „Kruna“ se diči kastingom, dizajnom i fotografijom, a govori o destruktivnoj prirodi dužnosti: kada neko biva vaspitan da služi naciji – „ja“ mora biti ugašeno u korist porodičnih simbola.
Na 35. mestu je serija „Černobilj“, koja se emitovala na kanalu HBO 2019. Istorijski triler Krega Mazina od pet epizoda koji istražuje katastrofu nuklearne elektrane u Černobilju 1986. jezivo prikazuje medicinsko varvarstvo, mrak politike i društvenu paniku koji izbijaju kad nevidljive sile ugrožavaju ljude. „Nemoguće je gledati, a da vam dah ne zastane u grlu. Većina serija zabavlja, a ova se uvlači pod kožu“, ocenjuju kritičari.
Možda najveći serijski fenomen je „Igra prestola“ (HBO, 2011-2019), koja se našla na 30. mestu liste „Holivud riportera“. Mogla je biti i među prvih pet da poslednja sezona nije bila katastrofa u odnosu na savršenstvo pre toga. „Igra prestola“ je jedna od poslednjih serija koja je vezivala gledaoce za termin kada se premijerno prikazivala epizoda. Kreatori Dejvid Beniof i D. B. Vajs napravili su mračnu društveno-političku, književnu adaptaciju koja je donela seks, krv i klimatsku katastrofu u žanr fantastike. Smeštena je u srednjovekovni svet, gde se plemićke kuće bore za pravo da vladaju kontinentom, ignorišući pretnju ledenih stvorenja koja se spremaju da se spuste sa severa i donesu večnu zimu. „Igra prestola“ je omađijala gledaoce i s pravom obeležila godine od 2010.
Na listi najboljih našle su se, između ostalih, i „Čista hemija“ (Breaking bad), „Amerikanci“, „Bolje pozovite Sola“, „The Leftovers“, „Beef“, „Jane the Virgin“, „Fleabag“, „BoJack Horseman“…
Uprkos različitim ukusima, teško je ne složiti se sa odabirom pet najboljih. To su: „Žica“ (emitovala se na HBO od 2002. do 2008), „Televizijska posla“ (NBC 2006-2013), „Naslednici“ (HBO od 2018. do 2023), „Porodica Soprano“ (HBO od 1999. do 2007), a na tronu su – „Ljudi sa Menhetna“ (AMC od 2007. do 2015).
„Žica“ (“The Wire”) je serija koja nije postigla veliku popularnost koju svakako zaslužuje, ali je brojni gledaoci i većina kritičara smatraju najboljom svih vremena. Idejni tvorac je Dejvid Sajmon, čovek koji je stekao veliko iskustvo na terenu radeći kao policijski reporter. U njoj se ukrštaju policajci i dileri droge, političari, nastavnici, urednici i reporteri, svi igrači manjkavog američkog sistema i možda se nećete osećati dobro kad vidite stanje u policiji, obrazovanju, novinarstvu i moći. Ali, dijalozi su spektakularni, glumačka ekipa bravurozna i prepuna budućih zvezda, da gledanje sistema kako otkazuje nikada nije bilo tako uzbudljivo.
Cinične holivudske satire su stare skoro koliko i sam Holivud, ali malo je onih urnebesnih šala koje ističu značaj mentorstva kao što je to u seriji „Televizijska posla“ (30 Rock). Neuobičajeni i nadrealni sitkom šalama i cinizmom, o Holivudu, Bušovoj administraciji, korporativnoj pohlepi, predvideo je kulturnu i političku krizu, u kojoj se nalazimo 15 godina kasnije.
Jedna od najnagrađivanijih serija sa liste su svakako „Naslednici“ (Succession). Glavni likovi su „glupi“ naslednici i podmitljivi rukovodioci, koji menjaju svoju lojalnost kako bi reagovali na hirove svog izvršnog direktora i patrijarha – Logana Roja (Brajan Koks). Uglavnom ne uspevaju da zadobiju njegovo odobrenje. Obilje novca i nedostatak ljubavi mogu da izopače dušu, nema za koga da se navija – sve je loše. Ipak, virtuoznost serije nas privlači. Vrhunske uloge Kirana Kalkina, Džeremija Stronga, Sare Snuk i drugih, uz pedantnu scenografiju, kostime i muziku, govore o prioritetima ultrabogataša, dok kamera zumira njihovu nesposobnost da uživaju u bilo čemu od toga. „Naslednici“ su, očigledno, ključ za razumevanje kako i zašto je naše kapitalističko društvo slomljeno.
Ne postoji lista najboljih serija svih vremena na kojoj u prvih pet nije „Porodica Soprano“. Toni Soprano Džejmsa Gandolfinija, uznemiren, nasilan, ranjiv i nemilosrdan, postao je paradigma antiheroja kojeg volite i mrzite podjednako. Na prvi pogled „samo“ priča o mafijaškom bosu iz Nju Džersija, koji se okreće terapiji, kako bi se izborio sa stresom glave kriminalne porodice, zapravo je duboka porodična drama.
Doduše, „Sopranovi“ nikada ne bi dostigli visine bez galerije pratećih šarmantnih i opasnih muškaraca i snažnih žena… A maestralno su ih odigrali Lorejn Brako, Idi Falko, Majkl Imperioli, Dominik Kijanesi, Stiven van Zant, Stiv Bušemi i mnogi drugi.
Najbolja serija 21. veka, prema oceni kritičara „Holivud riportera“, su „Ljudi sa Menhetna“ (Mad Men) koji odgovaraju na pitanja – šta ako su ljudi koji oblikuju naše kulturne narative, genijalci koji nam sugerišu odnos prema automobilima, parfemima, kamerama i politici, strašno pogrešni i šta ako naš osećaj za moral i pristojnost proističe od sumnjivih ljudi?
Na čudan način „Mad Men“ je istovremeno bila optimistična i cinična serija. Pomirenje te dve naizgled kontradiktornosti tokom sedam sezona bilo je srceparajuće, urnebesno, sumorno i inspirativno. Stvorena je plejada večno prepoznatljivih mimova, čudesno citiranih dijaloga i neizbrisivih trenutaka koji će se pamtiti još dugo.
Celu listu 50 najboljih serija 21. veka možete pogledati ovde.
Bonus video: Jelena Riznić i dr Mihailo Ilić – Šta možemo da naučimo iz serije Baby Reindeer?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare