Aleksandra Glovacki Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Najnovija premijera Kruševačkog pozorišta, "Za sada je sve OK", u režiji Snežane Trišić, tekst duguje radioničarskom radu dramaturškinje Nataše Rajković i samih glumaca. Ne možemo znati kako im je tema postavljena, ali posao su dostojno odradili, i na nivou sadržaja, i glumački.

Početne situacije u predstavi su opšte prepoznatljive: muž i žena u poodmakloj fazi braka, u kojoj netrpeljivost preovlađuje. Ona je u najboljim srednjim godinama, još uvek puna elana, energije, i samosvesna, duhovita i tragična u svojoj zaglavljenosti u lošem životu. U jednom trenutku bukvalno fizički ne može da se pomeri sa mesta, koje ni u tragovima više nije njen izbor. Šarmantno je i sa razumevanjem igra Biljana Nikolić.

Foto: Kruševačko pozorište

Ona je umorna, iako bi i dalje mogla planine da pomera. Umorna od muža hipohondra, simpatično egoističnog ukoliko vam je poznanik, ali iscrpljujuće sebičnog u ulozi muža. Neodoljivo ga, sa prefinjenim valerima igra Dejan Tončić. Njihova prepucavanja, diskretne mržnje, velika razočarenja i plamičci nade da ljubav još postoji, smenjuju se na rez. U pregrštima nam bacaju sve moguće varijante jedne nekad ljubavi, pa simbioze, pa onda više niko ne zna šta je to uopšte, i zašto ti ljudi ostaju zajedno. Dok ona razbacuje svoje brushaltere i cipele po celom stanu, a on nije u stanju osigurač da promeni. Ali zabranjuje da se pozove električar. Poznato, zar ne?

Foto: Kruševačko pozorište

Duhovito je sve to, onako kako tipizirani bračni odnosi mogu delovati gledano sa strane. Kao siže za gomilu viceva – sitne mane koje se više ni ne skrivaju, ali koje dolaze u rojevima i nagrizaju krhku životnu sreću. Muka je njihova ipak teška. On je nosi mami na selo skoro svakog vikenda, tamo gde je mažen i pažen. Ona svoju vuče sa sobom i nema gde da je spusti, jer je na poslu čeka novi udar – taj istinski odvratni šef ortopedije, taj čovek sa hiljadu lica, gde je jedno ružnije od drugog, taj gad koga Bojan Veljović igra tako da izaziva salve smeha u publici. Možda za nijansu prenaglašeno, i za nijansu duže u odnosu na celinu, ali lekovito – kao anamnezu svih onih siledžija i psihopata od kojih svako kad tad dođe u priliku da zavisi, bilo da je žena ili muškarac. Pa ili ode sa bojišta, ili u nedogled nastavlja da se dokazuje nedokazanom.

Predstava je mozaik nekoliko krupnijih celina, koje se značenjski bez problema spajaju u veću, ali dramaturški stoje odvojeno. Posle epizode sa šefom psihopatom priča lagano odmiče od realnosti: jer na ortopediji je pacijent sa tibetanskim mirom u sebi i ljubavlju prema Islandu. Pacijent koji taj mir i tu ljubav pokušava da ugradi u izmaltretiranu medicinsku sestru, zaglavljenu u životu, kao i da smiri podivljali ego očigledno amoralnog doktora. Tog pacijenta uz neophodnu dozu samoironije, a harizmatično igra Nikola Rakić.

Foto: Kruševačko pozorište

Likovi su precizno postavljeni, sa dubokim poznavanjem i ljudske psihe, i ljudskih odnosa. Čehovljevski duhovito, pa sve to što znamo da jeste svakodnevna muka ljudska ipak doživljavamo u svetlim tonovima. Snežana Trišić ih pažljivo vodi minimalističkim postupcima, skraćenjima i vremenskim ubrzanjem, diskretnom stilizacijom koja ne remeti dokumentarističko ispovednu postavku likova. Neophodni elementi dekora scenom prolaze i odlaze brzinom crtanog filma, a likovi duhovito i pirandelovski iskoračuju u realnost pozorišnog konteksta, što kulminira solo pevačkim tačkama. Ovo razbijanje pozorišne iluzije deluje kao razbijanje realnosti i savršeno se uklapa u priču, jer donosi onaj odmak od “stvarnosti“ koji svi nosimo u svojim glavama, koji najčešće ne delimo sa drugima, a koji predstavlja spas kada se umorimo od svakodnevice.

„Za sada je sve OK“ je jedna promišljena, estetski zanimljiva i relevantna, a u isto vreme zabavna predstava i kao takva pohvalan potez Kruševačkog pozorišta.

(Kritika je nastala u okviru projekta Kritičarski karavan, potpomognutog od strane Ministarstva za kulturu.)

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar