Scena iz filma Sveti pauk Foto:Promo/FAF

Dosta bizarna odluka Alija Abbasija da nakon dve solidno primljene evropske produkcije (naročito važi za njegov drugi film "Borders") fokus vrati na svoju rodnu zemlju (čiji pasoš i dalje poseduje) i snimi film inspirisan "iranskim serijskim ubicom" koji je operisao po gradu Mašhadu početkom ovog milenijuma.

FAF28: HOLY SPIDER (2022, r. Ali Abbasi)

Neko bi očekivao da će Abbasi svetu ponuditi još radikalniji, „virasetakulijanski“ tretman svoje nove priče, nakon sumanute post-neandertalske ljubavne drame isporučene u pomenutom „Borders“, ali ono što smo dobili daleko je bliže „true crime“ serijalima koji su meal du jour mejnstrimaške publike.

„Holy Spider“ se bavi novinarkom Rahimi (u „Kanu“ nagrađena Zar Amir-Ebrahimi) koja iz Teherana dolazi u pomenuti Mašhad da se pozabavi ozloglašenim „svetim paukom“, ubicom deset prostitutki. Pošteni filmski gledalac će lako moguće biti iznenađen da u Iranu postoje prostitutke (film je sniman u Jordanu nakon brojnih kovid peripetija), zatim serijske ubice, a možda i time da žene tamo mogu da budu hrabre i prkosne reporterke. Film dosta pravolinijski teče, praktično odmah nam otkriva identitet ubice, da bi zatim u paralelnom toku pokazao kako ga je Rahimi, razočarana policijaskom ne-efikasnošću, praktično sama ulovila. Do tog trenutka ovo je jedan u detaljima (ubistva prostitutki) efektan film, koji krimi potragu koristi da se pozabavi apsurdno ponižavajućim položajem žene u iranskom društvu, neprekidno izloženoj različitim oblicima muške (religiozne) tiranije. I bojim se da tu uprkos trudu ničim posebno nećete biti impresionirani.

Najinteresantniji deo filma svakako je njegovo finale, kada se sudi „svetom pauku“, inače ocu troje dece, rešpektovanom članu (religiozne) zajednice. Tada postaje jasno da Abbasi svetu poručuje da je zapravo celo muško iransko društvo jedan ogromni „sveti pauk“ koji odnosi desetine ženskih života svojim (religioznim i patrijarhalnim) iživljavanjem. Scene u kojima ovaj ubica sebe brani time što je zajednicu „očistio“ od šljama i sramote koje su donosile prostitutke šokantan je i u meri podrške koju dobija, ali i u apsurdnoj činjenici da deo iste stiže i od samih žena. Rahimi je na svakom koraku izložena licemerju i šikaniranju, dok s druge strane jedan samoprizanti ubica traži i dobija društveno poštovanje. Nažalost, kako u svim tim „pravednim“ društvima biva, i on će biti pušten niz vodu u interesu „pi-ara“, dok Abbasi pomalo tendenciozno završava film izjavom ubicinog desetogodišnjeg sina, koja će vas sasvim sigurno naježiti (koliko god se scena komičnom činila na trenutke).

„Holy Spider“ bez sumnje vrši dobru i neophodnu društveno-korisnu ulogu upoznavanja sveta sa položajem žena u Iranu koristeći (omiljenu) mušku mustru krimi priče, ali u tom procesu ne uspeva da bude i podjednako ubedljiv i interesantan, kako sa junacima, tako i sa samom pričom, ponekad previše tretirajući junake kao aktere poruke koju plasira, a manje priče koju razvija pred nama.

OCENA: 6/10

Bonus video: Gvinet Paltrou – omražena kraljica Holivuda