"Žena koja pleše" Žarka Bjelice Foto: Jelena Bjelica Kadija

Izložba Jelene Trpković i Žarka Bjelice "Saučesnici u prepletu vremena"; Prodajna galerija "Beograd"

Retko kad naiđemo na izložbu čiji sadržaj izmami diskretno provokativan osmeh. Upravo to će vam se dogoditi ako pogledate najnoviju izložbu Jelene Trpković, dugogodišnjeg profesora Akademije umetnosti u Novom Sadu, i njenog kolege sa studija Žarka Bjelice. Da smeh leči i da je preporučljiv, pogotovo ovih meseci, jer pomaže da se lakše prebrode posledice pandemije, to svi znamo, ali da smeh može biti isprovociran umetničkim delom koje pritom nije karikatura, to baš i nije čest slučaj. Poklopilo se ovde više faktora.

Najpre, autori su višedecenijske kolege, bliskih senzibiliteta sa sličnim zapitanostima nad životom i umetnošću. Jelena Trpković nam nudi duhovite opaske na društvene tokove i zbivanja nekad i sad, na kolažima koje po potrebi docrtava, Žarko Bjelica pak slikovite asocijacije na terazije, ptice, trudnicu, devojku koja pleše, svirača… u vidu objekata nastalih sklapanjem odbačenih komada metala (žice) nađenim kojekuda (postupak koji su rado koristili dadaisti i nadrealisti suočeni s saznanjem da umetnost ne menja svet, ali zato može da ga uznemirava). Zajedničko im je podsmehivanje svemu što je tpično, u krajnjoj liniji građanskom mentalitetu. Poruka im je oboma ista: sve može biti sredstvo ili oruđe umetnosti, zavisi kakvo se značenje u delo utiskuje.

„Dve Palme na otoku sreće“ Jelene Tripković Foto: Vladimir Popović

Jelena Trpković kolaže stvara lepeći isečke figura, predmeta, često na geografske karte, zapravo, ona svoju naraciju kreira uspostavljajući novu, dugačiju situaciju u koju ih smešta. Netipičan ambijent njenih glavnih junaka osmišljen je tako da nas na tren zabavi a onda i podstakne na razmišljanje. Od kolaža „Dve palme na otoku sreće“, i „Jeste li to Vi gospodine Bećkoviću“ do mapa i Venera (na „spačeku”, Mesecu…) vođena je Dekartovim iskazom „mislim, dakle postojim“. Svoje ideje o raspadu zemlje, balkanskom poluotoku, konjskoj snazi (žene)… predočava kao vizuelni komentar. Kako drugačije razumeti „jelovnik“ od mape Balkana sa nalepljenim escajgom!?

„Balkanski poluotok“ Jelene Tripković Foto: Vladimir Popović

Žarko Bjelica objekte kreira od onoga što nikome više ne treba. Iz njegovih objekata izbija sarkazam i cinizam. Toliko toga može da se reciklira, pa što ne bi moglo i parče žice. Čemu skup material za umetničko delo kad ono može biti napravljenog i od polovnog. Međutim, njegovi objekti nikako nisu second hands, u njegovim rukama oni postaju originali jer Bjelica u njima (zarđalim i bačenim) unapred vidi u šta će ih pretvoriti. Bjelica se dakle rukovodi Sokratovim načelom „spoznaj samoga sebe“ i poručuje nam da je istina u nama a ne izvan nas, samo je treba prepoznati u sebi.

Malo logike u iracionalnom svetu nije na odmet.

„Svirač na harfi“ Žarka Bjelice Foto: Jelena Bjelica Kadija

Bežeći od besmisla unaokolo, oboje umetnika lucidno, duhovito i samozadovoljno materijalizuju svoje misli igrajući se s elementima svog arsenala. Ukratko, traže dokučivi smisao u besmislu, a znamo da je traženje smisla dugo koliko i ljudska istorija.

Ipak, pošto se i Trpkovićeva i Bjelica svesno bave ovim gotovo egzistencijalnim problemom na početku XXI veka, nameće nam se logično pitanje: jesu li ovakva promišljanja recept za prevazilaženje apsurda našeg doba.

Sve dok se čovek/gledalac smeje, on ne vegetira. Uverite se sami.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare