Slike "Stražar" i "Alabanac"; Foto: Copyright Dorotheum

U sklopu aukcije umetničkih dela 19. veka, u bečkom "Doroteumu" u ponedeljak su prodate dve slike srpskog umetnika Paje Jovanovića za višestruko veću sumu od procenjene.

Malo ulje na drvetu „Albanac“, dimenzija 16×12 cm, procenjeno na 12.000–16.000 evra, na kraju je prodato za 38.000 ne računajući takse.

Platno „Stražar“, dimenzija 70×56 cm, bilo je nuđeno u rasponu 20.000–30.000 evra, na kraju je prodato za 110.000. Ako se tome dodaju obavezne takse koje se kreću od petine do četvrtine vrednosti, krajnja suma bi bila 137.000 evra, prenosi RTS.

Paja Jovanović, Stražar; Foto: Copyright Dorotheum

– „Stražar“ je iz privatne kolekcije. Došao je do nas iz Italije. Bio je u vlasništvu iste porodice preko 100 godina. Istraživali smo poreklo i rekonstruisali istoriju. Slika je najverovatnije kupljena direktno od umetnika. Na internacionalnom tržištu ovo su najtraženiji Jovanovićevi motivi: čuvari, stražari, u istorijskim ili idealizovanim narodnim uniformama, posebno ako su slikane na drvetu – rekla je za RTS Dmitra Rajmiler, kustos „Doroteuma“ za klasicizam.

Kada je reč o ulju „Albaneze“, Rajmilerova kaže da je provenijencija izuzetna.
– Slika je bila deo privatne kolekcije cara Franje Josifa; do nas je došla od direktnih naslednika njegove ćerke Mari-Valeri. Bili smo jako iznenađeni, jer prvo nismo znali da ju je car posedovao. Čitava vlasnička priča se može pratiti na poleđini – otkriva Dimitra Rajmiler.

Paja Jovanović, Albanac; Foto: Copyright Dorotheum

– Drugo što nas je ostavilo bez daha su kvalitet i finoća izrade. Ne verujem da se radi o narudžbini, Carski par je bio veliki ljubitelj umetnosti, pogotovo Sisi (careva supruga). Slika je bila na izložbi u bečkom Kinstlerhausu 1901. godine, pretpostavljam da ju je car kupio direktno sa izložbe – procenjuje kustoskinja.

Naziv dela je dao sam slikar. Aa poleđini piše „Albaneze“, albanski ratnik. Jovanović je u mokru farbu oštrim vrhom četkice ugravirao svoj potpis.

– Kada se slika pogleda pod plavim (ultravioletnim) svetlom, vidi se da je u savršenom stanju, osim jednog minimalnog oštećenja u području vrata – istakla je Dimitra Rajmiler.

U poslednjoj deceniji ova aukcijska kuća iz Beča profilisala se kao dobra adresa za slikarski opus Paje Jovanovića (1859-1957). Do sada je preko nje prodato 12 dela. Sadašnji rekord postignut je u oktobru 2019. kada je „Prosidba“, ulje na platnu procenjeno na 35.000–45.000 evra, prodato za 125.000.

To, međutim, nije najskuplje Jovanovićevo delo prodato na nekoj aukciji. Prvo mesto i dalje drže „Dva bašibozuka ispred kapije“ koji su u londonskom „Sadebizu“ prodati za 527.404 evra.

Posle Beča, sledeći je „Kristiz“ u Parizu, 16. juna, gde se nudi „Stražar s lulom“, po motivima, tehnici i dimenzijama delo slično onom iz Londona, po stilu više studija, pa je i procena niža, 10.000-15.000 evra.

Iako apsolutni rekordi iz 2018. i 2019. izostaju, cene Jovanovićevih slika su u uzlaznom trendu, zaključuje Vesna Knežević, dopisnica RTS iz Beča.

Paja Jovanović; Foto: Wikipedia

Kako se navodi na sajtu muzeja posvećenog ovom slikaru, Paja Jovanović (Vršac, 1859 – Beč, 1957) je rođen u porodici fotografa Stevana i Ernestine Jovanović. Godine 1875. došao je sa ocem u Beč, gde se 1877. upisao na prestižnu Akademiju likovnih umetnosti.

Po završetku studija mnogo je putovao i radio za galeriste Pariza i Londona, a od 1895. živeo je u Beču. Za člana SANU izabran je 1888. godine.

Paja Jovanović, Seoba Srba, 1896; Foto: Wikipedia

U svojoj izuzetno dugoj umetničkoj karijeri ostvario je izuzetna dela: istorijske kompozicije (Seoba Srba, Proglašenje Dušanovog zakona), žanr scene (Kićenje neveste, Borba petlova, Mačevanje) i veliki broj portreta poznatih ličnosti (Mihailo Pupin, kralj Aleksandar i kraljica Marija Karađorđević).

Ogledao se i u crkvenom slikarstvu izvodeći ikonostase u crkvama u Dolovu i Novom Sadu.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar