Delo koje italijanski stručnjaci smatraju Pikasovim ugladalo je svetlost dana. Španski umetnik je poklonio sliku svom prijatelju, takođe slikaru, Paulu Kleu iz Nemačke, a na njoj je predstavljen karikiran Adof Hitler koga okružuje zvečarka.
Slika koja se pripisuje Pikasu, na kojoj genije iz Malage karikira Adofa Hitlera i odaje počast svom prijatelju i kolegi Paulu Kleu, predstavljena je u Italiji.
Analisa Di Marija, član komiteta stručnjaka za umetnost i književnost u Unesko centru u Firenci, uverava da po njenom mišljenju nema sumnje da je reč o Pikasovom delu. Ona, međutim, priznaje da mu se „delo trenutno ne može sa sigurnošću pripisati“ i da će „slika morati dalje da se istražuje“. Ako se Pikasovo autorstvo potvrdi, to bi bio komad velike vrednosti, piše „Spainsnews“.
Prema rečima Di Marije to je slika koju je Pikaso poklonio Kleu, jednom od umetnika kojeg su nacisti najviše progonili, iako se to platno ne pojavljuje ni u jednom od kataloga dela „degenerisane umetnosti“ koje su ukrali ili zaplenili nacisti.
Una probable pintura inédita de Picasso representando a Hitler sale a la luz en Italia.https://t.co/rv3i9aWT7M
— EFE Noticias (@EFEnoticias) August 19, 2022
– To je veoma interesantna slika jer ismejava lik Firera, što bi objasnilo zašto je držana skrivena. Oslikana u Kleovom stilu, više je nego sarkastična sa genocidnim nemačkim predsednikom čije je lice okruženo zvečarkom i sa kukastim krstovima na krajevima – objašnjava Di Marija.
Kle i Pikaso su bili prijatelji i divili su se jedno drugom. Poznato je da su se sreli u najmanje dva navrata i da je 1914. Kle napravio delo u znak počasti Pikasu. Veruje se da bi španski slikar isto učinio i sa ovom slikom, koja pripada privatnoj kolekciji jedne italijanske porodice, čiji je jedan predak radio na železničkoj stanici, gde se veruje da je platno moglo da se nađe.
Prve studije koje su sprovedene na Univerzitetu u centru Italije, datirale su delo između 1935. i 1937. godine i nazvali ga „Oko zmije“ zbog zvečarke koja ocrtava konturu lica diktatora.
Di Marija objašnjava da bismo, ako se Pikasovo autorstvo potvrdi, bili suočeni sa izuzetnim otkrićem i sjajnim primerom Pikasovog odlučnog suprotstavljanja i borbe protiv Hitlera.
Autor karikira Hitlera sa uključivanjem nekih nepodnošljivih elemenata za Firera i nacistički režim, kao što su šminka za lice, ruž za usne i lula, pošto je Hitler mrzeo duvan. Na njegovim usnama se pojavljuje reč „Schweigen“ (zaćutao na nemačkom), koja bi mogla da ima nekoliko tumačenja, kao što je želja da se delo zadrži u tajnosti, da se spreči da njegov autor bude proganjan od strane nacista, ili da se osudi progon i cenzura koju je sprovodio nacionalsocijalistički režim.
Iako delo nije potpisano, stručnjak za kaligrafiju Stefano Fortunati je nakon analize naglasio da se početno slovo „S“ od „Schweigen“ poklapa sa Pikasovim rukopisom.
Za Di Mariju postoji mnogo elemenata koji bi otkrili autorstvo slikara iz Malage, kao što su oblik očiju ili usana koji su „isti“ kao i oni koji se nalaze na portretu Josifa Staljina koji je napravio. Slika je „hibrid“ između likovnih karakteristika umetnika iz Malage i Klea, budući da je namenjena kao poklon švajcarsko-nemačkom umetniku.
Di Marija dodaje da je analizom slike utvrđeno da postoje hemijski elementi koje je Pikaso koristio u to vreme i da su vremenom donekle promenili boju i morali su da budu retuširani.
– Delo zaslužuje da bude poznato, ponovo proučeno i viđeno od strane drugih stručnjaka da bi cenili njegovu važnost. Bez sumnje, predstavlja jedno od najznačajnijih dela 20. veka kao kritičar nacizma. Svedočanstvo disidentstva, nosioca istine o tim strahotama koje je počinio jedan od najkrvavijih diktatora u istoriji. Samo je genije i majstor ekspresionizma sa dubokim osećajem dirljive ironije mogao da stvori takvu sliku – zaključuje Di Marija.
Bonus video: Veliki umetnik čija smo dela posmatrali „drugačijim“ očima