Negde krajem sedamdesetih Dejvid Bouvi je završio svoju berlinsku trilogiju, i trebalo je da nastupi uživo u "Saturday Night Live". Jedne večeri našao se u andergraund klubu u kojem je na scenu izašao neko ko će mu zauvek okupirati pažnju - jarka šminka na potpuno belom licu, sa crnim karminom na usnama i crnim nacrtanim obrvama, ofarbane kose, obučen u tesnu odeću, sa belim rukavicama na rukama i "vanzemaljskim glasom" - bio je to Klaus Nomi.
Uslediće godine saradnje, Nomijeva samostalna karijera, vrtoglavi uspon, ali i još vrtoglaviji pad. Nažalost, sa samo 39 godina Klaus Nomi je postao jedna od prvih javnih ličnosti koje su preminule od posledica side.
Četrdeset godina kasnije, skoro potpuno zaboravljen ili samo ponekad pomenut, „vanzemaljac sa božanskim glasom“ ponovo je u žiži interesovanja i to zahvaljući TikToku gde su snimci njegovih nastupa pregledani skoro pet miliona puta, a nova generacija otkriva ovog jedinstvenog izvođeča iznova.
„Klaus je kvir referenta i neverovatna ličnost“, jedan je od komentara mlađih izvođača koji ga neretko pominju kao inspiraciju i referencu.
Međutim, i slavne ličnosti često se sete da odaju počast Nomiju, a jedna od njih je Lejdi Gaga koja je iako rođena skoro tri godine nakon što je umro, jednom prilikom istakla da je fascinirana Klausovom umetnošću.
– Odrastala sam slušajući ga i nekako sam prirodno i postala umetnica kakva sam danas. Bio mi je uzor – rekla je Gaga za „Gardijan“.
Kada je Kajli Minog nastupila na muzičkom festivalu „Glastonberi“ 2019. godine, pridružio joj se plesač koji je odao počast Nomiju noseći jaku belu šminku i imitirajući njegovo čuveno crno-belo plastično smoking odelo. Deleći svoju sliku sa njim, Minog je tvitovala: „Duh Klausa“.
U svojoj hvaljenoj knjizi „The Lonely City: Adventures in the Art of Being Alone“, britanska autorka Olivija Laing istražuje način na koji Klaus Nomi i nekoliko drugih umetnika, uključujući Endija Vorhola, prenose neizreciv osećaj usamljenosti u svom radu.
– Stvarno mislim da je sam u svojoj umetnosti – kaže Laing za „BBC Culture“ opisujući ga kao „vanzemaljaca koji voli svoju rodnu planetu“ zbog njegovog jedinstvenog izgleda i vokalnog stila:
– To je magija Nomija: ne postoji ništa slično njemu, ni pre, ni posle!
Na početku jednog intervjua iz 1982. na belgijskoj televiziji, reporter pita Klausa Nomija, koji tada nosi veliki kaput i uobičajenu jaku šminku: „Ko si ti? Jesi li ti mutant, vanzemaljac ili agent CIA?“ Nomin odgovor je skroman i dvosmislen: „Ja sam samo obična osoba, pretpostavljam, i da sam umetnik“.
Arijas, prijatelj koji je bio zadužen za Klausovo imanje nakon smrti 1983. godine, kaže za „BBC Culture“ da se njegov stil „vanzemaljca“ razvijao postepeno i prirodno. Kada su se prvi put sreli u Njujorku 1976. godine, Nomi je radio kao poslastičar, i još uvek je koristio svoje ime po rođenju – Klaus Sperber.
– Nosio je fedoru, avijatičarske naočare, košulju na pruge, bež pantalone i par mokasina – priseća se Arijas.
Takođe se seća da je Sperber „dobro zarađivao“ snabdevajući svojim „ukusnim kolačima i pita“ vrhunske klijente, uključujući Svetski trgovinski centar. Pre nego što se preselio u Njujork 1972. godine, Sperber, inače rodom iz Bavarske, radio je kao razvodnik u berlinskoj operi i povremeno je pevao arije u pop fazonu u jednom gej klubu.
Ali, kada su se on i Arijas prvi put sprijateljili, Sperber je pevao samo „jednom godišnje u crkvi na Božić“. Njih dvojicu povezala je „ljubav prema svemu, od vintage rokenrola do Bili Holidej, ali za svoj godišnji crkveni nastup, Nomi bi uvek pevao ariju iz jedne od svojih omiljenih opera.“
Sperberova transformacija u Klausa Nomija počela je kada je pronašao letak za „New Wave Vaudeville Show“, kabare na Menhetnu 1978. Odlučio je da učestvuje, ali je znao da će morati ponovo da „izmisli sebe“ kako bi se istakao.
– Rekao mi je: „Ne mogu da idem kao Klaus Sperber – to nije ime zvezde!“ – priseća se Arijas. Umesto toga, Klaus i njegov prijatelj su preuredili slova naučno-fantastičnog časopisa „Omni“ da bi mu dali intrigantno dvosmisleno umetničko ime: Klaus Nomi.
Uveče je debitantski nastup Klausa Nomija bio otkrovenje. Crno-beli snimak koji se pojavljuje u dokumentarnom filmu “Nomi Song” iz 2004. prikazuje ga kako peva „Mon cœur s’ouvre à ta voix“, ariju iz opere „Samson i Dalila“ iz 1877.
Nomijev kristalni kontratenor vratio je slušaoca u prethodni vek, ali njegovo svemirsko odelo od lateksa i robotski pokreti, elegantni i zagonetni, kao da su došli iz budućnosti.
– Bilo je potpuno pop, ali i nadrealno i čudno i lepo i veoma u centru Njujorka – priseća se Arijas.
Ovaj nastup nastavlja da izaziva čaroliju i više od pet decenija kasnije.
Posle nastupa, Arijas kaže da je za njegovog prijatelja „sve došlo na svoje mesto“. Nomi je bio rezervisan za nastupe na neuobičajenim mestima na Menhetnu. Ubrzo je imao i frizuru „mohawk“ kako bi pomerio liniju kose koja se povlači. U kombinaciji sa njegovom sablasno belom šminkom, njegov patentirani izgled nalik vanzemaljcu je dobio oblik.
Klaus je ubrzo privukao takvu pažnju da se Dejvid Bouvi, uvek padantan tragač za talentima, sprijateljio sa njim i Arijasom, a zatim ga pozvao da zajedno nastupe u “Saturday night live”. Prema Arijasu, rok ikona im je rekla: „Ljudi će poludeti kada vide ovo, a vaše karijere će se rasplamsati.“
Bouvi nije pogrešio. Ubrzo nakon toga, Klaus Nomi je potpisao ugovor sa evropskim ogrankom Bouvijevih izdavača, RCA, što je dovelo do izdavanja njegovog debi albuma 1981. Iako je Nomi generalno povezan sa novom talasnom scenom koja je nastala iz panka, njegova muzika je previše raznorodna i teatralna da bi se uklopila u ovaj kalup.
Na svom istoimenom debiju, nije video razlog da ne spoji operske arije sa elektronskim ritmovima i pop obradama. Među najzanimljivijim je obrada protofeminističke pesme “You Don’t Own Me”, na kojoj on menja naslovni refren u „Nemoj reći da ne mogu da idem sa drugim dečacima“.
„Njegova muzika je neverovatna. To nije kabare i nije opera – na neki način prkosi kategorizaciji“, komentari su na TikToku, kao i:
„Jedinstvena kombinacija vokala, prelepog kontratenora i bizarnih varijacija koje čini svojim glasom. Niko nije uneo na tako sjajan način operu u pop“.
Nažalost, njegov drugi album „Simple man“ bio je i poslednji. Klaus Nomi se u svojoj 39. godini razboleo i umro od posledica side.
– Nije čudo što je Klaus Nomi čak i 40 godina nakon smrti ponovo otkriven i zavoljen. Njega razume svako ko ceni jedinstvenost. Klaus je dokaz da možete postati nešto neverovatno ako to želite, uprkos predrasudama. Voleo je život, rizikovao je, a to je nešto što će uvek inspirisati ljude – zaključuje njegov prijatelj Arijes.
Bonus video: Viagra boys na Exitu