Foto: Shutterstock/Nenad Nedomacki/Emir Memedovski

Moji planovi su ozbiljni jer sam ovde dvadesetak godina i dobro poznajem čitavu kuću i godinama uviđam i borim se sa problemima i nepravilnostima. Promene koje plan donosi su velike, u nekim momentima bolne, ali apsolutno neophodne kako bi institucija sa ovako velikim iskustvom mogla da opstane u teškim vremenima, kaže upravnik SNP Aleksandar Stankov.

Stankov je došao početkom ove godine na čelo Srpskog narodnog pozorišta, a za Nova.rs govori o planovima koje ima za jednu od najvažnijih kulturnih institucija u zemlji, koju svetsku zvezdu bi doveo na scenu SNP, kao i u kom smeru bi trebalo da se vodi pozorišna politika kako bi nacionalni teatar opstao.

– U januaru sam, na osnovu uspeha koji smo planetarno postigli dok sam bio na čelu Opere SNP, sa svojim timom, dobio priliku da vodim instituciju, kojoj su bile potrebne korenite promene kako bi iz pozorišta, koje se decenijama suočava sa problemima, stvari pokrenuli sa mrtve tačke i doveli ga u savremeno pozorište u koje publika rado dolazi. Ovih nekoliko meseci suštinski čini borba za donošenje tih promena, budući da neke strukture, od kojih dosta toga zavisi, usporavaju ili koče pojedine promene dovodeći me svakodnevno u situaciju da se bavim manje bitnim stvarima.

Novi Sad, Karmina Burana, SNP
Foto: SNP/V. Veličković

Podseća da su uspešno realizovali veliki međunarodni projekat Cross opera, od januara su imali 6 premijernih predstava, a u ovom trenutku imaju još tri velika projekta.

– Tri regionalno cenjena reditelja trenutno rade u našem pozorištu. Čuveni Haris Pašović radi na predstavi „Mefisto“ u kojoj će učestvovati gotovo 45 aktera od kojih mnogi nisu 30 godina nastupili u našem pozorištu. Ponovo radimo koprodukciju sa Grad Teatrom Budva gde Nikita Milojevićević sa našim dramskim prvacima režira Šekspirovog „Magbeta“. Dok Kokan Mladenović, kao reditelj, stoji na čelu velikog regionalnog projekta koje SNP radi zajedno sa Gavelom iz Zagreba i Narodnim pozorištem iz Sarajeva. Imamo dva projekta sa Evropskom prestonicom kulture, a na jesen već krećemo i sa dva projekta za koja smo sredstva dobili iz fondova Evropske unije i koja će okupiti umetnike iz velikog dela Evrope u Novom Sadu. A, to je samo deo. Sada je na redu rekonstrukcija scene Pera Dobrinović. Takođe, uz podršku osnivača rešili smo višedecenijski problem sa klimatizacijom u zgradi, a nastavljamo da radimo na prilazima za publiku i rekontrukcijom terase. Sada se već priprema sledeća sezona.

Aleksandar Stankov Foto: Emir Memedovski

Kada je reč o Operi priprema se čuveni naslov Žorđa Bizea „Karmen“.

Na pitanje koga bi voleo da dovede na scenu SNP kaže da bi kao veliki ljubitelj opere, želeo da sa njihovim ansamblom nastupi velika operska zvezda Ana Netrebko.

Kada govori o kulturnoj politici ističe da kvalitet mora biti iznad kvantiteta, da bi dobrim komadima i umetnicima privukli mladu publiku.

– Sama po sebi, pozorišna umetnost jeste skupa, ali ulaganje u nju je dugoročno ulaganje u zdrav duh nacije.

Upoređujući scenu u Beogradu i Novom Sadu, kaže da se u tehničkom pogledu, ove dve scene veoma razlikuju iz same činjenice da je SNP građeno kao najveća pozorišna dvorana u bivšoj Jugoslaviji.

Sa tri scene i modernom tehnologijom kojom ćemo opremiti i malu i kamernu scenu, Srpsko narodno pozorište u tehničko-scenskom smislu biće jedno od vodećih u regionu. U umetničkom smislu Novi Sad kao centar pozorišne umetnosti regiona nastoji da prati svetske dramsko-muzičke trendove, pa u tom smislu akcenat je pojačavanje umetničkih ansambala sa mladim glumcima, igračima, pevačima, i umetnicima uopšte. Narodno pozorište u Beogradu koje je osnovano zahvaljujući tadašnjim umetnicima iz Novog Sada takođe prema svom repertoaru, kako možemo videti, nastoji da ide u korak sa modernim trendovima – kaže Stankov.

U toku je Sterijino pozorje, SNP je učestvovalo sa komadom „Kod večita slavine“, a Stankov kaže da ovogodišnja selekcija od devet predstava predstavlja pre svega promociju originalnih dramskih dela.

Za kraj ističe da je za kulturu i umetnost uopšte potrebno obezbediti pre svega višeg medijskog prostora, a zatim i negovati mlade, kvalitetne i perspektivne umetnike, „kako ne bismo imali situaciju koja nam se dešava u drugim sferama, a to je odliv mladih stručnjaka.“

Bonus video: Svečano otvoreno Sterijino pozorje u Novom Sadu 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare