Palestinsko-izraelski konflikt, koji se prikazuje u našoj seriji, toliko je komplikovan da bi reč "haos" bila sasvim prikladna, kaže za Nova.rs producentkinja najpopularnije izraelske serije "Fauda" Liat Benasuli.
Da li znate da je četvrta sezona „Faude“ trebalo da se snima ovde u Beogradu, pita nas producentkinja jedne od najpopularnijih izraelskih serija ikada Liat Benasuli dok sedimo u Mts dvorani. Ne, sledi sramežljiv odgovor izraelskoj producentkinji koja je, ipak, došla u Beograd, ali ne da bi snimali „Faudu“, već da bi se susrela s kolegama iz Srbije i čitavog sveta u okviru pratećeg programa 51. Festa, namenjenog profesionalcima iz filmske industrije „Fest pro“.
Priča o seriji „Fauda“ već je ušla u anale televizije, jer je jednu tešku temu, kakav je izraelsko-palestinski sukob, približila ljudima širom sveta pružajući uravnotežen pogled. Za neupućene, storija se plete oko Dorona, komandanta izraelske jedinice za tajne zadatke, koja operiše unutar palestinske teritorije i pokušava da uhvati aktivistu Hamasa, Abu-Ahmeda. Ali, priča donosi i vizuru Abu-Ahmeda i njegove porodice i otkriva razloga za rastuću mržnju prema Izraelu…
Reč „fauda“ na hebrejskom znači haos. Upitana da li je to adekvatan izraz da se opiše izraelsko-palestinski konflikt producentkinja hit serije Liat Benasuli priča za Nova.rs:
– Apsolutno. Zanimljivo je da pre serije reč „fauda“ nije bila tako uobičajena kod Izraelaca, nisu je toliko koristili. Jedan od kokreatora serije objasnio nam je da je to reč koju vojnici kazuju u borbi. Ali, sećam se da smo ga pitali – pa kakva je to reč, niko neće znati da je izgovori, no eto desilo se da je „ušla u govor“ zahvaljujući našoj seriji. I definitivno je palestinsko-izraelski konflikt toliko komplikovan da bi ta reč bila sasvim prikladna. Volela bih da imamo odgovor na konflikt, ali kroz seriju samo želimo da iskažemo svoje gledište.
Inicijalni budžet za seriju koja se emituje već četiri sezone i postala je toliki hit u svetu da ju je otkupio moćni Netfliks, bio je samo 25.000 evra, što je prilično mala svota za današnje prilike, objašnjava naša sagovornica i dodaje:
– Ali, generalno u Izraelu budžeti za drame su jako mali. Na sreću, uspeli smo da prodamo prava na seriju, pa je tako došla i do Netfliksa i budžet se prvo udvostručio, pa utrostručio. Za izraelske prilike to je veoma visok budžet, ali za američke to je – kikiriki. Ali, mi smo veoma kreativni, snimamo brzo i znamo kako da pametno upotrebimo novac. U Izraelu je sve veoma skupo, uporedila bih ga čak s Njujorkom – objašnjava Benasuli.
Na pitanje da li je teško bilo pretočiti palestinsko-izraelski konflikt u reči, tačnije scenario, odgovara da jeste, naročito s obzirom na činjenicu da su tvorci serije bili u vojnim jedinicama:
– Želeli su kao vojnici da iskažu svoje poglede, ali opet da istaknu da konflikt ne može da se posmatra crno-belo. Da, borimo se protiv Palestinaca, ali mrzimo to. Nisu svi vojnici samo teroristi, imaju svoje porodice, svoje snove, a svakako im nije želja da nekoga ubijaju. U početku smo svi mislili da će nas osuđivati zbog toga što prikazujemo priču i iz vizure druge strane – Palestinaca, ali nismo na kraju mogli da verujemo koliko se svima, bili oni desničari ili levičari, svidela naša serija. Pronašli su se u priči s obe strane. Znate, konflikt je komplikovana stvar. Gotovo sve stvari koje vidite u „Faudi“ su se zaista desile, iako ponekad možda jesu ekstremne. Čak se i meni katkad, dok čitam scenario, učini da je malo previše svega, ali onda mi dođe neko iz ekipe i kaže kako mu se baš to i desilo.
Glavni glumac u seriji i jedan od tvoraca „Faude“ Lior Raz odavno je izjavio da ako u nešto veruje to je mir, i kako kada bi svi bili istog stava, ne samo Izraelci i Palestinci, bilo bi sve drugačije. Takođe i da glavni problem u čitavom konfliktu jesu politički lideri, a ne običan narod. Benasuli deli Razovo mišljenje i napominje da je ova serija učinila mnogo na tome da se gledište običnog naroda promeni:
– Mi kao Izraelci, Jevreji dobijamo na tone poruka odasvud, iz Libana, Sirije, arapskog sveta. Da li znate da smo na najgledanija serija na Netfliksu u arapskom svetu? I govore nam kako „nas vole, da ne mogu da veruju da smo ljudska bića“, jer pre nego što su odgledali seriju mislili su drugačije, čak da smo čudovišta. Mislim da je serija pravi način da dopremo do ljudi, da pošaljemo poruku da svi želimo mir.
A na pitanje zašto do političara ne dolazi njihova poruka, izraelska producentkinja kaže:
– Zato što ne žele da je čuju. Zato što se vode samo interesima. Žele samo svoju moć. Duboko verujem da svaka vlast, naročito desničarska mora da ima vojnu snagu kako bi, utirući strah u kosti ljudi, kontrolisala sve. Često nam govore kako ne smemo da verujemo arapskom svetu, jer su svi oni teroristi. A to nije tačno. Pametniji smo, mislim, od njih!
Raz je pre nego što je osmislio seriju bio u Izraelskim odbrambenim snagama (IDF) i često je isticao kako mu je rad na „Faudi“ pomogao da prevaziđe traume iz prošlosti, iz konflikta. Slično je, kako nam priča Benasuli, i s ostatkom ekipe serije:
– Pre deset godina niko o traumama nije želeo otvoreno da priča. A u našoj ekipi mnogi su bili u vojsci, direktnom konfliktu. Budili bi se usred noći progonjeni, i čak i danas, kad snimamo neke scene, oni ih, kako mi priznaju, ponovo proživljavaju. I za sve njih je to proces isceljenja.
Benasuli priznaje i da kad su počinjali rad na seriji nisu mogli ni da sanjaju da će postići takav uspeh, ne samo u Izraelu, već širom sveta i priseća se samih početaka:
– Kad sam videla samo predlog serije, kad još scenario nije bio gotov, znala sam da će se nešto izroditi iz toga, jer na te tri stranice bilo je toliko istine. Iako su me, kad sam ušla u čitavu priču, upozoravali da budem oprezna, s obzirom na konflikt, nije me to zanimalo. A kad smo počeli da snimamo, znala sam da imamo nešto dobro u rukama, no bili smo uplašeni da to kažemo iz sveg glasa!
Liat Benasuli je, inače, u svojoj producentskoj karijeri, pored „Faude“, stajala iza nekih od najcenjenijih serija, od „Domovine“, preko „Hit and Run“ do „Suspiction“, a uveliko radi, kako nam priča, na mnogim novim projektima:
– Trenutno radim na još nekoliko projekata, a jedan od prvih se tiče bolne teme u Izraelu – žena i rađanja. Znate, u našoj zemlji svaka porodica treba da ima bar troje dece, a ako ne „ispunite kvotu“, nadrljali ste… Radim i na još dva-tri trilera, a sa američkim producentima radim još jednu pipavu temu. Projekat se zove „Pravo na rođenje“, a donosi priču o svim onim strancima, čiji su preci preživeli Holokaust, koji dolaze u Izrael da se suoče s prošlošću.
Iako su mislili da će s četvrtom sezonom okončati seriju za svagda, ipak su odlučili, otkriva naša sagovornica na kraju, da snime i petu sezonu:
– Mi smo sad kao porodica. Trenutno smo u fazi snimanja pete sezone „Faude“ i mislim da će za nešto više od godinu dana početi da se prikazuje. I možda ćemo je snimiti ovde, u Beogradu, ko zna…
Bonus video: Snimanje serije „Vreme smrti“