Foto:SOFA - School of Film Advancement

Ne želim nijedan film posebno da izdvajam, svi su oni moja deca (smeh). Ali ono što sam probao da uradim ove godine jeste da imam filmove s pozitivnim pogledom na život, koji pružaju nadu za čovečanstvo, kao i za bolju budućnost, kaže za Nova.rs Nikolaj Nikitin, selektor Glavnog takmičarskog programa Festivala evropskog filma Palić.

Piše: Nikola Marković

Nikolaj Nikitin nije nepoznato lice na ovoj manifestaciji. Pre nego što se prošle godine ponovo priključio festivalskom timu, u svom prvom mandatu bio je umetnički direktor od 2005. do 2017. godine i ima jedinstvenu perspektivu o ovom događaju, ali i pogled „sa strane“ kao protagonista i mnogih drugih evropskih institucija i događaja posvećenih filmu. Povodom predstojećeg, jubilarnog 30. izdanja FEF Palić koje se održava od 15. do 21. jula, razgovaramo o njegovoj selekciji i onome što festival predstavlja danas, ali i o situaciji u evropskom filmu uopšte.

Kako ste zadovoljni ovogodišnjom selekcijom u Glavnom takmičarskom programu?

– Uvek je izazov pronaći najbolje filmove. Da budem iskren, ne uspem uvek da dobijem filmove koje bih voleo da predstavim. Možda imaju druge dogovore, možda još nisu spremni za internacionalnu distribuciju, ili idu prvo u bioskope. Ali, veoma sam zadovoljan selekcijom na Paliću jer imamo stilski i žanrovski veoma raznovrsne filmove. Imamo i poznate evropske autore, kao i nova imena. Obraćao sam pažnju na kvalitet, kao i na to program bude svojevrsni odraz onoga što se dešava u evropskom filmu danas.

Foto: Promo

Koje biste filmove ili umetničke trendove izdvojili iz ovogodišnje selekcije?

– Ne želim nijedan film posebno da izdvajam, svi su oni moja deca (smeh). Ali ono što sam probao da uradim ove godine jeste da imam filmove s pozitivnim pogledom na život, koji pružaju nadu za čovečanstvo, kao i za bolju budućnost. Ali koji takođe ponekad idu u prošlost i govore o istorijskim događajima, koji korespondiraju s kasnijim vremenima. Nakon korone, kada su filmovi bili ograničenih budžeta, sada ponovo ima i visokobudžetnih filmova, velikih kostimiranih drama i sličnog, kao u stara vremena.

Godinu dana nakon što ste se vratili u tim Festivala evropskog filma Palić, kakvi su vam utisci kako o prošlogodišnjem izdanju, tako i o trenutnom stanju i razvoju festivala?

– Veoma sam uzbuđen zbog 30. izdanja. Mislim da je prošle godine sve prošlo veoma dobro, imali smo odličan program i sjajne goste. Da pomenem samo oskarovca Mišela Azanavisijusa koji je te godine otvorio Kan, a bio je i lično na Paliću. To je bilo sjajno. Mislim da je ovogodišnji program još interesantniji.

Izgleda da se bioskopi u svetu oporavljaju, barem oni koji žive od holivudskih filmova. Može li se isto reći i za art bioskope?

– Da, možemo reći da se bioskopi oporavljaju. Naš dragi američki prijatelj Tom Kruz se pobrinuo za to. Trenutno su za to najzaslužniji veliki blokbasteri, ali ne zaboravimo da je uvek bilo tako, da ti filmovi dovode mase u bioskope. Veoma je važno da redovno imamo ove velike naslove kako bi bioskopi ostali u životu. Između svega toga se puštaju evropski filmovi, ili oni koji pripadaju određenim nišama, kao i lokalni filmovi. Raznovrsnost distribucije u evropskim bioskopima je generalno opala u odnosu na osamdesete i devedesete, tako da je još veća dominacija velikih naslova, poznatih reditelja i glumaca. Situacija je sve teža za debitante iz manje poznatih zemalja, u pogledu ulaska u klasičnu bioskopsku distribuciju.

Madam Di Bari Foto: Promo

Šta je najbolje rešenje za takvu situaciju?

– Naravno, tu na scenu stupaju festivali koji imaju neku vrstu obaveze, koja je danas još izraženija, da prikažu ove filmove i podrže filmske autore, naročito one mlade i iz regiona, da budu otkriveni i nakon toga izgrade međunarodne karijere. Zbog toga su danas festivali još važniji. Naravno, festivali su u stalnoj borbi. Mnogi se izdržavaju od javnog novca i budžeta koji se smanjuju, dok inflacija raste. Manje je sredstava, a veći su troškovi. Tako da – nastavite da dolazite na festival, nastavite da uživate u našim filmovima, kao porodica, sa bliskim prijateljima, razgovarajte posle filmova sa našim gostima.

Koje biste goste naročito izdvojili?

– Veoma posebna gošća je Margaret Fon Trota, jedna od vodećih autorki Novog nemačkog filma (nastalog šezdesetih godina prošlog veka, op.a.), izvanredna autorka koja je režirala remek-dela nemačkog filma. Tu je Andreas Drezen, ovogodišnji dobitnik Life, koji je već bio na Paliću sa svojim filmovima i koji se veoma raduje što će biti s nama, uprkos veoma krcatom rasporedu.

Bonus video: Otvaranje Festivala autorskog filma u znak sećanja na Purišu Đorđevića

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar