Od nenadmašnog zaključka "Sopranovih" do besmislenog kraja "Igre prestola", kritičari "Gardijana" izdvojili su serije čije finale ćemo zauvek pamtiti - bilo da su najlošiji ili najbolji.
Serije sa najboljim krajem:
„The Sopranos“
Ako želite konačan dokaz da su „Sopranovi“ bili više egzistencijalna drama o moralu i smrtnosti nego mafijaška, ne tražite dalje od njene smele završne scene. Analizirana je serija i ta završna scena kadar po kadar i sastavljeno je bezbroj razloga zašto su Toni i porodica bili osuđeni da umru. Ali, ni to nije poetna. Toni je ionako bio osuđen na propast: da živi život u strahu, sumnji i paranoji; život opterećen saznanjem da ne može da garantuje svoju bezbednost ili bezbednost ljudi koje je najviše voleo. Stvorio je svet pun neprijatelja, stvarnih i zamišljenih. Ovaj kraj zatvorio je ovu priču na najbolji mogući način.
„Lost“
Kraj serije „Lost“ je, prema mišljenju kritičara „Gardijana“, bio dobar; razlog zašto se mnogima nije svideo je zato što su odlučili da stavi snimak trupa aviona što je učvrstilo teoriju da je ostrvo čistilište. To nije bilo čistilište. Bilo je to pravo, mistično ostrvo koje su kao filozofsko igralište koristila dva entiteta koja su predstavljala koncept sudbine i slobodne volje, a svi likovi su završavali tako da bi se uzdigli u zagrobni život. Muzika tokom scene sa kovčegom Džekovog oca dirnuće vas do suza. Trenutak kada Ben Linus konačno dođe do tačke iskupljenja kojoj je dugo težio, slomiće vam srce. Najgori lik umire na kraju. Savršen kraj.
„Mare of Easttown“
U drami Breda Ingelsbija, Kejt Vinslet je za depresivnu detektivku Mer Šijan iz Pensilvanije, sigurno bila inspirisana latino-himnom iz 13. veka, „Stabat Mater“ (Majka koja stoji), smatra kritičar. Tekst opisuje Hristovu majku kako posmatra raspeće. Mer tuguje za mrtvim sinom, a katoličanstvo njene porodice i zajednice je ključno u ovoj priči.
Poslednja epizoda nosi naziv „Sakrament“. U završnim scenama, često uokvirenim tako da asociraju na svete slike, Mer rešava slučaj čineći moralno ispravnu stvar iako uništava život najboljeg prijatelja. Konačno, Mer ne stoji pored krsta već drvenih merdevina, posmatrajući tavan gde je umro njen dečak. Najbolji završeci su uvek zakopani u priči od početka. Njen trenutak prihvatanja savršeno upotpunjuje duboko proučavanje tuge u celoj seriji.
„The Office UK“
Na Božić 2003. tragikomični šef Dejvid Brent dobio je srećan kraj. Pronašao je pratnju za Božićnu zabavu. Neuzvraćena romansa između Tima i Dawn se ostvarila zahvaljujući setu uljanih boja i poljupcu. Došao je trenutak vazdušnog udara kada je Brent rekao monstruoznom Finčiju da odj*be. Dovoljno.
„The Good Place“
Ko zaista želi da prestane da postoji? Da postoji zagrobni život, zar ne biste želeli da traje zauvek? „The Good place“, koja se usredsređuje na zagrobne živote gomile moralno nesavršenih ljudi, počela je da se okreće ovim pitanjima na kraju svoje četvrte i poslednje sezone. Pošto su većinu serije proveli pokušavajući da stignu do neba (ili „dobrog mesta“), kada konačno stignu tamo, naši protagonisti moraju da prihvate da smo, u nekom trenutku, svi spremni da idemo. Vidimo ih kako ostvaruju svoje najluđe snove: Elenor i Čidi putuju svetom i upoznaju svoje heroje; Tahani postaje arhitekta. Do njegovog završetka, oni su zadovoljni time da odlaze u zaborav na način koji istovremeno deluje razorno i poetično.
Serije sa najgorim krajem:
„Sex and the City“
Finale serije „Seks i grad“ ostavilo je mnoge u razmišljanju da li je ovo najbolji ili najgori kraj ikada. Zato se nalazi na početku ove liste, a možda bi najbolje bilo negde između.
S jedne strane, to je ogromna feministička priča u kojoj, posle svega, Keri završava sa Zverkom. Previše uredan, previše šarmantan, previše fokusiran na čoveka – kraj. S druge strane, ipak se završava sa Keri koja šeta ulicom Menhetna govoreći da je najvažniji odnos onaj koji imamo sa samim sobom, uz moćne taktove iz osamdesetih, i pesmu „You Got the Love“ Candi Station. To je najbolji kraj, to je najgori kraj, to je tako „Seks i grad“ kraj.
„Game of Thrones“
Kada je reč o ovoj seriji definitivno zaslužuje prvo mesto svih prvih mesta na listima najgorih krajeva ikad.
Uvek je bio podvig da se serija povezana sa 1.000 teorija obožavatelja završi na zadovoljavajući način, posebno kada radnja prevazilazi zaplet knjiga koje su objavljene. Ali, užurbano pripovedanje, plitka karakterizacija i osvetljenje toliko loše da ste osećali da morate da gledate sa bakljom, pretvorili su seriju koja se nekada smatrala najvećom svih vremena u praznu zbrku. Kraj je bio posebno katastrofalan, sa izborom Brena Starka za vladara. Apsolutno besmisleno i nikako nedosledno sa celom serijom. Milijarde fanova je ostalo razočarano. S razlogom.
„Killing Eve“
Od prve sezone, išlo je samo u jednom pravcu. Ali, da li bi sve manja grupa fanova koji su održali veru u „Killing Eve“ bila nagrađena za svoju lojalnost? Ne bi. Do četvrte sezone, ono što je ostalo od privlačnosti serije je podržano briljantnošću glavnih nastupa Sandre Oh i Džodi Komer i kontraintuitivnom hemijom njihovih likova Iv i Vilanel. Koliko god neverovatno, sve što smo želeli je da ovaj čudni par zajedno odleti u zalazak sunca. Podtekst, o srećnim završecima koji se generalno uskraćuju LGBTQ+ likovima, bilo je nemoguće ignorisati. Ne samo da se brutalni završetak „Killing Eve“ može okarakterisati kao nešto nespretno, već i podlo.
„Dexter“
Do nedavno, konsenzus je bio da je Dekster imao najgore finale u istoriji, sa glavnim likom (aktivnim serijskim ubicom) koji je izbegavao pravdu kako bi se sakrio u nekoj vrsti „homemade“ zaštite svedoka, sa najmanje ubedljivom bradom na svetu. Bilo je jeftino, nezadovoljavajuće i čisto smeće. Ali, taj kraj se više ne računa, nakon emitovanja ažurirane serije iz 2021. „Dexter: True Blood“.
Sa pozitivne strane – upozorenje na spojler – Dekster konačno umire. Međutim, ubija ga njegov sin, što prilično nesuptilno postavlja izglede za seriju pod nazivom „Dexter Jr“. Svetu je potrebno manje Dekstera, ne više.
„Peaky Blinders“
Finale za gotovo besprekornu TV seriju nije podvig. Posebno je teško kada kraj nije zbogom svetu i likovima, već samo obeležavanje skoka franšize na veliki ekran. Dakle, možda ne bismo trebali biti previše strogi prema Piki Blajndersu, koji se zanosno bavio ubijanjem svog protagoniste, Tomija Šelbija. Izgledalo je kao da će svoj predstojeći film postaviti kao nastavak Prvog svetskog rata – da bi na kraju promenio pravac u trenutku.
Ali, njegova odluka da Tomi odjaše na horizont na stvarnom belom konju odmah vas je navela da dovedete u pitanje integritet filma – na kraju krajeva, ako je sada slobodan da bude više priča o Tomiju, da li pripovedanje opravdava promenu formata? Bila je to narativna odluka koja je potkopala ono što je trebalo da bude tačka na devetogodišnjoj vezi i ostavila vas da sumnjate u integritet franšize. Nije idealan oproštaj.
„Ozark“
Jezivi triler o pranju novca za narko kartel se verovatno neće završiti tako što će se neko držati za ruke dok odlazi u zalazak sunca, ali do trenutka kada je „Ozark“ stigao do kraja, čisti cinizam je pobedio nad svakim osećajem zadovoljstva.
Smrt Ruta Langmora na najmanje plemenit način; Birdovi su se uglavnom izvlačili; i tinejdžer Jonah se pridružio porodičnoj firmi tako što je – verovatno – ubio privatnog detektiva, iako se delo nije videlo do kraja. Bio je to čudno bezobrazan put za kraj.
„The Hills“
U ranim 00-im, „The Hills“ je razbio poverenje svoje posvećene publike. „Rijaliti“ šou je trajao između 2006. i 2010. i pratio je najbolje prijateljice Loren Konrad i Hajdi Montag dok su pokušavale da osmisle život u Los Anđelesu.
Ali, kako su sezone prolazile, a tenzije i svađe između likova postajale previše dobre, počele su da se kovitlaju glasine o autentičnosti serije. U poslednjim trenucima, kamera se otvara i otkriva da se cela serija odvijala na holivudskom setu. Ništa od toga nije bilo stvarno i oni koji su pratili šest sezona morali su da se pomire sa činjenicom da su prevareni.
„Gossip Girl“
Cela „Gossip Girl“, govorimo o originalu iz 2008-12, naravno, ne o nedavnom prevarantu – bila je veličanstvena, beskrajna, uzburkana. Tinejdžeri su lutali sa više novca nego što je Bog imao apetit za razvrat.
Ali, to je ipak imalo svoju unutrašnju logiku. Još uvek je bilo postavljeno na ovoj Zemlji: jedna stvar je vodila ka drugoj i imala smisla pod sopstvenim uslovima. Poenta je u tome što je Den Hamfris otkriven kao „misteriozna Tračara“ čiji ih je blog o tajnama adolescentske elite Menhetna oduševljavao četiri sezone. Prema mišljenju mnogih to nikakvog smisla nije imalo.
Den – temperamentno i društveno neprikladan za tu ulogu, zaslepljen i oštećen kao „Gossip Girl“ – nema šanse! „Možda ću morati da se vratim i pogledam sve to ponovo, samo da bih bio siguran da se to zaista dogodilo“, zaključuje kritičar „Gardijana“.
Bonus video: Miona Marković u drugoj sezoni popularne britanske serije