Krupni, lancima ukrašeni tip sa kačketom, koji "baca rime" o gangsterima, dilovanju, brdu para, kolima i hedonizmu svake vrste prva je slika kada neko pomene Notorious B.I.G.-a, jednog od najvećih repera svih vremena, ubijenog iz kola u pokretu u Los Anđelesu pre 24 godine. Ali upravo ovih dana, na godišnjicu njegove smrti prikazani dokumentarni film "Bigi: Imam priču da vam ispričam", baca sasvim drugačije svetlo na njega. U njemu njegova majka i najbliži prijatelji ne govore (samo) o kralju gangsterskog repa, nego o Kristoferu Volasu, osetljivom mladiću iza tog imidža.
Roditelji Kristofera Volasa emigrirali su sa Jamajke, a on je odrastao sa majkom vaspitačicom, koja je radila dva posla da bi ga odgajila, jer ih je njegov otac, varilac koji se bavio i lokalnom politikom, ostavio kada je malom Krisu bilo dve godine. To budući reper nikada nije mogao da prihvati. Bio je, u nekom smislu, upućen na ulicu.
Nadimak Big dobio je sa 10 godina, jer je već tada bio krupan. Tvrdio je da je dilovao drogu već sa 12 godina. Sa 17 je napustio školu, a malo potom uhapšen je zbog posedovanja oružja i osuđen na pet godina uslovno. Godinu kasnije, dospeo je iza rešetaka zbog kršenja uslovne, a dve godine potom i zbog dilovanja kreka, zbog čega je u zatvoru proveo devet meseci pre nego što se nagodio. Po izlasku iz zatvora, nazvao se Bigi Smols i snimio je prvi demo, „Michrophone Murderer“, ali nije znao baš šta bi sa tim. Znali su lokalni didžejevi i urednici magazina „Sours“, specijalizovanog za rep. Traku je tako čuo i Šon Kombs, tada poznat kao Paf Dedi, i potpisao je ugovor sa njim.
Bigi je u 21. godini dobio ćerku sa svojom dugogodišnjom devojkom, ali se par razišao. Ćerki je, misleći na svoje odrastanje, obećao „sve što bude poželela“. I ponovo se upustio u dilovanje, ali ga je, navodno, Paf Dedi odgovorio od toga. Kada je potpisao remiks „Real Love“ Meri Džej Blajdž, ispostavilo se da je njegov nadimak Bigi Smols već „zauzet“ i od tada je počeo da se potpisuje kao Notorious B. I. G. (Notorius Bi-Aj-Dži). A za fanove je ostao jednostavno Bigi.
Bigi se 1994. godine oženio pevačicom Fejt Evans i iste godine sa svojim debi albumom „Ready To Die“, zahvaljujući platinastim singlovima „Juicy“, „Big Poppa“ i „One More Chance“ dospeo u vrhove top lista.
„Bigi je razvalio preko noći. Ne postoji poreklo te rep planete sa koje je taj tip došao“, kaže Šon Kombs u dokumentarcu „Bigi: Imam priču da vam ispričam“.
Reper je, koristeći iznenadnu slavu, protežirao sastav „Junior M.A.F.I.A.“, sastavljen od njegovih prijatelja iz detinjstva, a među njima su bili i Lil Kim i Lil Siz, kasnije poznati i po svojim solo karijerama. Njihov prvi album, na kom je gostovao na dva singla, postao je platinast. Snimio je i singl sa svojim novim prijateljem, košarkašem Šakilom O’Nilom, kao producent je pomogao karijere mnogih hip hop i r’n’b muzičara, a sarađivao je i sa Majklom Džeksonom na njegovog albumu „HIStory“, iako sumnjičav prema pop zvezdi zbog optužbi za zlostavljanje dece.
Ali sa njegovom muzičkom biografijom punio se i njegov policijski dosije: hapšen je zbog nasilja ispred kluba na Mehnetnu, u Nju Džersiju zbog droge i posedovanja oružja…
Na drugoj strani kontinenta, na Zapadnoj obali, rasla je slava Tupaka Šakura. Njih dvojica, najveća imena repa sa dve obale, prvo su se sprijateljili, ali su ubrzo postali i ljuti rivali, a u otvoreni sukob ušle su i dve hip-hop scene: ona sa Zapadne obale, kojom je dominirao Bigi, i Istočne, gde je glavni bio Tupak. Tupak je 1996. objavio „Hit ‘Em Up“, uvredljivu pesmu u kojoj govori o tome kako je spavao sa Fejt Evans i da mu je Bigi ukrao stil i imidž.
Bigi je odbio da na to direktno odgovori. Nepuna tri meseca potom, Tupak je izrešetan iz kola u pokretu u Las Vegasu i umro je šest dana kasnije. Počele su da kolaju i glasine da je „Ozloglašeni Veliki“ umešan u ubistvo, a u novinskim tekstovima pisalo se da je pucao neko iz bande iz južnog Los Anđelesa, a da je zločin počinjen pištoljem koji je kupio Bigi. Sve ostalo gubi se u magli policijskih izvešaja i nagađanja. Istraga nije dobila epilog.
Na sličan način, pet meseci kasnije, nakon što je dobio dete sa Fejt Evans, ubijen je i Notorious B. I. G. Imao je 24 godine.
Malo pre toga snimio je drugi album, „Life After Death“, i otputovao na Zapadnu obalu da bi završio spot za singl „Hypnotize“. Dok se tog 8. marta 1997. godine sa društvom vozio sa žurke u Los Anđelesu, vozač iz automobila koji se zaustavio pored njih, u plavom odelu, sa leptir-mašnom, spustio je prozor, izvukao pištolj i ispalio u repera četiri hica.
Ubistvo Notorious B.I.G.-a povezano je odmah sa ubistvom Tupaka Šakura. Osumnjičen je jedan od gangstera iz Los Anđelesa, navodno je to uradio iz koristoljublja, ali u tu verziju teško da iko veruje. Ceo slučaj do danas, 24 godine kasnije, ostao je nerazrešen.
Nakon smrti, slava Notorious B.I.G.-a samo je rasla. Dve nedelje posle Bigijeve smrti izašao je album, a singl „Hypnotize“ nominovan je za Gremija. Vremenom su se pojavila i dva posthumno sklopljena albuma: „Born Aganin“ (1999), na kom se čuju i mnogi sa kojima nikada nije sarađivao, te „Duets: The Final Chapter“ (2005).
Izlazili su i brojni albumi na kojima su zabeležene i saradnje Notorious B.I.G.-a, kao i njegov album sa suprugom Fejt Evans „The King and I“ (2017). Magazin „Sours“ proglasio ga je najvećim reperom svih vremena, „Rolingstoun“ nazvao ga je „najvećim reperom koji je ikada živeo“… Njegov uticaj premašio je žanr, pa je prošle godine uveden i u Dvoranu slavnih rokenrola, a fanovi i danas crtaju grafite sa njegovim likom svuda gde se sluša hip-hop.
Snimljeno je i nekoliko dokumentaraca o njemu, kao i biografski igrani film „Notorious“ (Ozgloglašen, 2009) u kom ga igra reper Džamal Vulard. Međutim, nijedan nije prišao toliko blizu ličnosti slavnog repera, iza njegovog imidža, koliko „Bigi: Imam priču da vam ispričam“. Taj film, koji od pre nekoliko dana može da se pogleda na „Netfliksu“, ostavio je po strani pokušaje da razmrsi to kako je Notorious B.I.G. ubijen i usmerio se na dirljivu životnu priču Kristofera Volasa.
U filmu majka slavnog repera Voleta Valas prvi put javno govori o sinu, pokazuje njegove fotografije iz detinjstva, a njegovi najbliži prijatelji govore o njemu kao o humanom, duhovitom čoveku koji je vodio računa o ljudima u svom okruženju.
Kris je u školi bio odličan đak, osvojio je čak i nekoliko nagrada iz engleskog. Još tada je počeo da piše stihove. Odrastao je u Bruklinu, ali je mnogo vremena provodio na Jamajci, gde ga je omiljeni ujak uputio u (muzičku) kulturu ostrva i saund sisteme. Dečak je tamo bio više nego zainteresovan da istraži svoje korene.
Mladog Volasa privlačio je i džez. U tu muziku upućivao ga je komšija, poznati džez saksofonista Donald Harison.
„Pokušao sam na početku da Krisa navedem na to da postane džez muzičar, jer je bio izraziti talenat. Jedna od stvari na kojima smo radili bila je da udene ritam u rime. Da sluša Maksa Rouča sa Klifordom Braunom. On svira bubnjeve veoma melodično, od ritma pravi melodiju. Kad na to što je Maks svirao dodate stihove, čućete da je Notorious B.I.G. akcentovao upravo te note u rimovanju tako da je izražavao sve kvalitete bubnjarskog sola u bi-bapu. To je neverovatno“, priča Harison.
Kris je tada imao 17 godina i svojim jedinstvenim stilom pobedio je na „rep okršaju“. Njegove talente i širinu u shvatanjima hvali i njegov prijatelj iz detinjstva Dejmion Batler, poznat i po nadimku Di Rok.
„Bio je sunđer koji je upijao mnogo toga izvan naših okvira. Govorio je: ‘Moram da nas maknem sa ulice'“, priča Di Rok u filmu.
To kako je Volas postao jedan od ozbiljnijih dilera na lokalnoj sceni priča je za sebe i mogla bi da bude važna u drugom kontekstu. Ni u filmu se ne izbegava priča o tome. Živeći u Njujorku osamdesetih i devedesetih godina, video je da postoji „brži način da finansijski izdržava porodicu“. I izgubio se u tome. Di Rok, koji ga je pratio sve do kraja, tvrdi da su „mnoge njegove loše odluke bile posledica njegove želje da doprinese, da obezbedi ljude oko sebe“.
„Rekao mi je da radi. Verovala sam mu“, kaže Volasova majka, a nešto kasnije i otvoreno dodaje i da „nije poštovao kuću u kojoj su živeli“.
„To nije bio moj sin“, naglašava ona.
Sa druge strane, govoreći o počecima njegovog bavljenja muzikom, kaže da ju je činilo srećnim saznanje da „čini nešto sa svojim životom“.
Reditelj Emet Maloj ispričao je u jednom intervjuu da mu je, radeći na filmu, najteže bilo da stekne poverenje Volasove majke, koja se danas stara o njegovoj zaostavštini. Do Volasovih fotografija iz detinjstva, kao i do nikada ranije viđenih snimaka van scene, došao je uz njeno odobrenje.
Di Rok pratio je Volasa i na putovanjima i kamkorderom je beležio trenutke kakvi se nisu mogli videti na binama. Sa jedne strane, senzacionalni život zvezde popularne muzike, sa druge pomalo čak i stidljivi, nezgrapni, blago nasmejani momak. „To je bilo to. Bio je to san“, kaže Bigi u nekom trenutku u filmu.
Za rivalitet Bigija sa Tupakom, koji će dovesti do velikih kontroverzi, Maloj misli da je posledica utkrivanja medija i manipulacija koje su produbljivale jaz među njima.
„Imali ste čoveka koji se bavi drugim čovekom, a taj čovek mu je bio prijatelj. Imali su odličan odnos dok se drugi nisu umešali i infiltrirali u tu lepu vezu. Na kraju su obojica izgubili živote. Iako tragična, ovo je priča o Kristoferovom životu i Emet je uspeo da vas odvede do toga šta je poenta“, ispričao je Vejn Berou, nekadašnji menadžer Notorious B.I.G.-a, govoreći o filmu.
A poenta je muzika.
„Srce mi je puno kad znam da je muzika mog sina Kristofera toliko uticala na muzičku zajednicu, a da su njegove priče na dobar način inspirisale toliko mladih muškaraca i devojaka svih ovih godina, a da i danas utiče na mlade širom sveta“, zaključuje reperova majka Voleta Volas.