Na najznačajnijoj svetskoj manifestaciji posvećenoj scenskom dizajnu i scenskom prostoru – Praškom kvadijenalu, od 8. do 18. juna, Srbija će nastupiti u kategorijama Sekcije zemalja i regiona i Studentske izložbe pod zajedničkom temom "O nežnosti, snovima i odgovornosti", saopštio je Muzej primenje umetnosti.
Komesari-kustosi Biljana Jotić, istoričar umetnosti, direktor Muzeja primenjene umetnosti u Beogradu, i Tatjana Dadić Dinulović, teoretičar scenskog dizajna, redovni profesor Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu, objašnjavaju da su oslonac promišljanja nastupa Srbije na Praškom kvadrijenalu našle u problemskom pristupu i tematizaciji rada, zajedničkim za dve kategorije – Nacionalnu postavku (Section of Countries and Regions) i Studentsku izložbu (Student Exhibition):
Foto: Andrija Dinulović
– U poslednje vreme, sve češće, slušamo o potrebi da pozorište, ljudi koji ga stvaraju, oni koji ga posećuju i vole, kao i oni koji o njemu pišu, tragaju za ljubavlju i nežnošću, kao o vrednim, odgovornim i aktuelnim pozorišnim temama. Pozorište, dakle, mora da bude odgovorno, jer neodgovorno stvaranje teatra, bez duhovnog i, ponekad, fizičkog rizika, predstavlja nemoralnu zabavu. Tema nežnosti, ili još šire, ljubavi, za kojom tragamo u pozorištu i oko njega već godinama, postala je ovoga puta lajtmotiv nastupa Srbije, pre svega iz potrebe da se zbog vremena u kome živimo, i uprkos njemu, vremenu „nesigurnosti, strepnje i izolacije“, nežnošću bavimo, posvećeno i posve odgovorno. Nežnost ovde, posmatramo, kao mogući metaforički prevod ključne reči Кvadrijenala, povezujući rare sa izuzetnim, posebnim i jedinstvenim – sa suptilnošću stvaranja u pozorištu i oko njega, ali i sa odgovornošću tog stvaranja koja je, isto tako, posebna i retko prisutna.
Iako povezane zajedničkom ključnom temom, ili ključnim rečima, nastavljaju kustoskinje, izložbe su dodatno tematizovane.
– Nacionalna postavka posvećena je izuzetnim ljudima i/ili njihovim radovima, dok se studentska baviti izuzetnim pričama o posebnim prostorima mladih ljudi, mestima o kojima misle i sanjaju. Specifičnost oba rada ogleda se i u uspostavljanju aktivnog odnosa prema mestu izlaganja, kompleksu Praške tržnice, u sadržinskom, značenjskom i prostornom kontekstu. Treći, sastavni deo nastupa, je katalog, zajednički za obe izložbe, usmeren na ukupno razumevanje ideja, narativa i umetničkih postupka.
Osim na nežnost, odgovornost i snove, ističu Jotić i Dinulović, nastup Srbije oslonjen je na one autorske pristupe scenskom dizajnu u pozorištu i izvođačkim umetnostima koji ovu oblast stvaralaštva vide i razvijaju kao snažni sastavni deo ukupne umetničke ideje, a ne kao podređenu ili prateću disciplinu.
– Bavimo se, dakle, delovanjem umetnika (profesionalaca i studenata) koji svojim radom objedinjuju pojedinačne discipline i proširuju polja delovanja, gradeći time razvijene ili nove umetničke forme.
U kontekstu nacionalne postavke, dodaju, zanimali su ih posvećeni i odgovorni stvaraoci i njihovi radovi, bez obzira na jezike na kojima stvaraju, godine života, nacije i prethodno obrazovanje.
– Zanimali su nas umetnici i umetničke grupe koji deluju unutar i van institucija, čiji su radovi izvedeni na zvanicčnim scenama, u alternativnim prostorima i/ili nezavisnim produkcionim okvirima na teritoriji Srbije, kao i domaći umetnici koji su svoja dela ostvarili izvan granica naše zemlje. Povrh svega, zanimali su nas strastveni i nežni autori, ljudi koji sa mnogo ljubavi i uverenja rade u pozorištu i oko njega. Oni koji imaju šta da kažu, i imaju želju i hrabrost da to urade.
U kontekstu studentske postavke interesovali su ih studenti svih fakulteta, akademija i visokih škola, nezavisno od vrste studijskih programa i nivoa studiranja, kao i mladi umetnici.
– Zanimalo nas je šta oni žele i sanjaju, o čemu misle, u šta veruju, kako oblikuju i stvaraju svoje zamiljšene, sanjanane prostore života i rada. Ono što bi zaista voleli, a ne usuđuju se da stvore – zaključile su Biljana Jotić i tatjana Dadić Dinulović.
Podsećamo, nastup Srbije na Praškom kvadrijenalu scenskog dizajna i scenskog prostora 2023, čini rad “Moonshine piano”, kustosa Miodraga Кuča (nacionalna postavka) i rad “Daydreaming”, kustoskog tima koji predvodi Aleksandra Pešterac.
Bonus video: Izložba Vuka Vidora
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare