Snimanje, emitovanje i arhiviranje TV teatra jedinstveni je doprinos kulturnom životu Srbije, kaže za Nova.rs reditelj Nebojša Bradić povodom odluke rukovodstva Radio televizije Srbije da zbog serijskih i komercijalnih sadržaja posle 55 godina i skoro 300 snimljenih pozorišnih predstava ukine emisiju TV teatar.
Na ovu odluku je reagovala i ministarka kulture Maja Gojković, koja je u pismu adresiranom na rukovodstvo RTS-a i njegov Upravni odbor, apelovala da se ova odluka preispita jer je pozorišna građa koja se na ovaj način čuva od zaborava važan materijal i za naučni i istraživački rad u oblasti istorije pozorišne umetnosti. Međutim, i članovi UO RTS Predrag Azdejković i Muharem Bazdulj kao i Branislav Klanšček, predsednik ovog tela, bili su zatečeni jer, kako su rekli za naš portal, UO je odobrio 30 hiljada evra za snimanje pozorišnih predstava u ovoj godini, što je za 10 hiljada više nego lane. Zbog toga su se obratili Programskom savetu koji je zaključio da treba da se nastavi s tradicijom TV teatra.
Nebojša Bradić, nekadašnji ministar kulture, kao i glavni i odgovorni urednik Kulturno-umetničkog programa RTS, ističe da RTS kao javni servis ima veliku odgovornost i najpozvaniji je da predvodi puteve kulture.
– Kulturno-umetnički program RTS je najveći “prenosilac” umetnosti u zemlji. Svejedno da li je u pitanju prenos postojećih kulturnih događaja, kreiranje specifičnih umetničkih događaja, dokumentarnih i magazinskih programa koji profilišu kulturu. Saradnja Kulturno -umetničkog programa i pozorišnih kuća Srbije rezultovala je nizom odličnih snimaka pozorišnih predstava, koje su postale audiovizuelno nasleđe. Timovi televizijskih realizatora i pozorišne kolege učinili su da se pozorišno pamćenje, kao jedno od najkrhkijih i najefemernijih, sačuva za generacije koje dolaze.
On podseća da je snimanje, emitovanje i arhiviranje TV teatra jedinstveni doprinos kulturnom životu Srbije:
– A direktan televizijski prenos 24-časovog pozorišnog spektakla „Olimp“ je ušao u istoriju RTS-a. Bilo je to svojevrsno „penjanje uz planinu”, provera kapaciteta aktera, gledalaca i realizatora: čin kreativnosti i profesionalnosti. Ne treba zaboraviti da je za vreme pandemije koronavirusa, kada su pozorišta bila zatvorena, reprizni TV teatar je ponudio brojne snimljene predstave koje su reprezentovale dramsku baštinu, ukazivale na umetničku izvrsnost autora, izvođača i pozorišta, i omogućavale da ljubitelji pozorišne umetnosti održavaju svoje kulturne potrebe i navike. I nije to bio slučaj samo sa Dramskim programom RTS-a , već su i kulturne institucije u zemlji i svetu „otključavale“ svoje arhive i, bez nadoknade, prenosile njihov sadržaj do korisnika.
Bradić, koji je u karijeri imao prilike da bude na čelu nekoliko teatara (Kruševačko pozorište, Atelje 212, Narodno pozorište u Beogradu, BDP), veruje da je odluka da se obustavi snimanje aktuelnih pozorišnih dostignuća samo prekid koji neće postati praksa.
– U ovom trenutku su očekivanja pozorišnih umetnika, institucija i umetničkih udruženja signal za nastavak snimanja i emitovanja pozorišnih predstava.
Bonus video: Premijera opere „Deca“ u Narodnom pozorištu u Beogradu