Novinari imaju zadatak da promovišu kulturu i umetnost, a ne pojedine projekte ili umetnike, kaže za Nova.rs teatrolog Marina Milivojević Mađarev o odluci Beogradskog dramskog pozorišta da bude skinuta sa liste protokola ovog teatra.
Javnost je o ovom događaju obavestilo Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije koji su, između ostalog, istakli da je odluka koincidirala sa njenom kritikom o predstavi „Božanstvena komedija“ Beogradskog dramskog pozorišta objavljenom u nedeljniku „Vreme“ (broj 1661, 3. novembar 2022).
Predsedništvo Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije naglašava da se to desilo u „uslovima sve intenzivnije marginalizacije kritičkog diskursa u ovdašnjoj javnosti i sve manjeg prostora koji u medijima ima umetnička kritika“. Zato, kako kažu, smatraju da primena cenzorskog odnosa i ove vrste pritiska na kritiku i kritičare uprave Beogradskog dramskog pozorišta nije primerena, štaviše da je štetna.
– Takav stav Uprave BDP-a prema pozorišnoj kritici jasno pokazuje da je za njih kritika samo propagandni alat. Kritičari i novinari imaju zadatak da promovišu kulturu i umetnost, a ne pojedine projekte ili umetnike. Zato se zalažem za to da svaki kritičar i svaki novinar ima slobodan pristup pozorištu i slobodni pristup informacijama vezanim za pozorišni život. Borba za profesionalni standard je misija Udruženja kritičara i teatrologa Srbije koji su me svojom objavom podržali – smatra Milivojević Mađarev.
Šta je to napisala u svojoj kritici Marina Milivojević Mađarev, a što se nije dopalo upravi Beogradskog dramskog pozorišta, na šta se upućuje u objavi Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije. Pod naslovom „Kad će kraj?“ kritičarka detaljno piše o predstavi „Božanstvena komedija“ u režiji slavnog Franka Kastorfa.
„Prošle godine u Evropi je obeleženo 700 godina od smrti Dantea Aligijerija. To je možda bio jedan od razloga što su uprava BDP-a i proslavljeni nemački reditelj Frank Kastorf odlučili da postave ’Božanstvenu komediju’…“ – uvodi čitaoce u predstavu autorka teksta, da bi pred kraj teksta napisala:
“… Kako vreme odmiče, sve je teže. Deo publike je već na pauzi napustio predstavu, a oni uporni svaki čas gledaju na sat i u ekrane mobilnih telefona… Pozorišna agonija nastaje pred kraj predstave. Pošto više ne razumemo strukturu predstave, nikome u publici nije jasno kada će biti kraj. Ne pomaže ni činjenica da je u objavi pisalo kako predstava traje 270 minuta – publika je u salu ušla u 19 sati, predstava je počela u 19.20. Ponoć dolazi i prolazi, a predstava i dalje traje. U jednom trenutku na scenu izlazi glumica sa crnim krilima i pleše uz pesmu ’The End’. Pesmu slušamo u celini i sve se nadamo: Džim Morison peva ’This is the end’, znači, ovo je kraj. Međutim, ne! Predstava se nastavlja. U jednom od narednih trenutaka neko od glumaca izađe na scenu i priča o istoriji dirigentske palice. Publika počinje da se smeje. Glumac je na trenutak zbunjen jer ništa u njegovoj priči nije smešno – smeh je pokušaj publike da se odbrani od osećanja frustriranosti. Nešto pre jednog sata posle ponoći, nakon jednog od brojnih krajeva, ipak je stigao i dugoočekivani kraj predstave. Prijatelji i navijači bučnim aplauzom pozdravljaju glumce, dok drugi u tišini napuštaju salu…“
Predsedništvo Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije je, kako je navedeno u saopštenju, uputilo pismo reditelju Jugu Radivojeviću, direktoru BDP-a, s molbom da ovaj nesporazum bude rešen na korist teatra, njihove članice i pre svega pozorišne publike.
„No, odgovor na pismo nismo dobili“, ističu i dodaju da se nadaju da je „pozorišna kritika – pozitivna ili negativna, svejedno – važan elemenat svake umetnosti, te da svojom argumentacijom može da bude deo kreativnog procesa koji pokreće teatarsko umetničko delo“.
Nažalost, Nova.rs je ostala uskraćena za komentar direktora BDP-a Juga Radivojevića koji se nije odazvao na naš poziv. Jedino što je izjavio povodom ovog slučaja jeste da je „svako sa kupljenom ulaznicom dobrodošao u BDP“, a objavio je „Kurir“.
– Ako sva publika, svi kritičari i svi novinari kupuju karte za predstave Beogradskog dramskog pozorišta, onda je to principijelan stav. Ali, ako kritičari i novinari dobijaju besplatne karte, jer je gledanje i pisanje o predstavama deo njihovog posla, a uprava pozorišta skine sa protokola one čije kritike im se ne sviđaju, onda je to očigledno neprincipijelan stav – prokomentarisala je Marina Milivojević Mađarev, inače doktor teatroloških nauka i profesor na Akademiji umetnosti u Novom Sadu.
Bonus video: Premijera predstave „Idiot“ u Beogradskom dramskom pozorištu