Dramski program „Na kafi kod kneginje Ljubice“ održaće se na Svetski dan pozorišta u ponedeljak, 27. marta u 13 časova, u Konaku kneginje Ljubice, saopštio je Muzej grada Beograda.
Putovanje u istoriju kroz ispovest vladarke obnovljene Srbije predstaviće glumica Vjera Mujović u ulozi kneginje Ljubice. Uz posluženu kafu i domaći ratluk, publika će saznati sve o životu kneginje i uzdizanju srpske dinastije Obrenović.
Ova monodrama je prvi muzejski teatar nastao u Srbiji 2009. godine. Proistekla je kao rezultat višegodišnjih istraživanja, a njen idejni tvorac od prve zamisli, reči i kostima pa sve do realizacije bilaje je Nataša Popovska (1973-2022) , muzejski savetnik Muzeja grada Beograda. Od prvog nastupa pa sve do 2020. izvedena je na srpskom i engleskom jeziku oko 830 puta.
Monodrama je zamišljena tako što kustoskinja dočekuje goste, posetioce u kostimu iz perioda kneginje Ljubice i zajedno sa posetiocima uz kafu i domaći ratluk besedi o svojoj sudbini. Uz topli smeđi napitak želi da podseti na najstariji način ispijanja kafe, uz veselo društvo i razgovor. Njena svrha vekovima unazad ostala je do danas ista, a to je spajanje ljudi. Potpuni užitak doprinosi i najfiniji ukus ratluka, spravljen po originalnoj recepturi iz 1936. koji i danas neguje jedina zanatska radnja gde se mogu kupiti ručno izrađene bombone, lizalice i ratluk- Bosiljčić.
Кonak kneginje Ljubice na Кosančićevom vencu, u blizini Saborne crkve i Patrijaršije, jedno je od malobrojnih sačuvanih zdanja iz vremena kneza Miloša Obrenovića i kao takav deo je najstarijeg gradskog jezgra. Кneginja Ljubica bila je žena velike duševne snage, dostojanstvene pojave, rečitosti jasne i odmerene, a o njenoj hrabrosti ostala su zapisana mnoga kazivanja. Udajom za kneza Miloša, njen položaj zahtevao je veliku mudrost i trpljenje, što se u nekim trenucima, zbog kneževih bračnih neverstava, sukobljavalo sa njenom prirodom. Кnez ju je udaljio od sebe, odredivši joj za život mesto odvojeno od njega.
O Ljubici Obrenović se zna da je jahala konja i da je umela vešto da rukuje oružjem, da je odbila 1813. godine da se povuče prema Crnoj Gori, a u vreme bitke za Čačak 1815, smelim rečima je ohrabrila ustanike i vratila ih na bojište. U kasnijim događajima, ne mireći se sa nametnutim podređenim položajem od strane muža, prišla je njegovoj opoziciji, usled čega je i sam knez juna 1839. morao da napusti Srbiju.
Velelepno zdanje njenog konaka, u veličanstvenom prirodnom okruženju, sagrađeno je davne 1831. po planovima Hadži – Nikole Živkovića, zvaničnog kneževog graditelja i pionira srpskog neimarstva.
Kneginja Ljubica (1785-1843) sa sinovima Milanom i Mihailom koristila je Кonak kao svoju privatnu rezidenciju do promene dinastije 1842. godine. Posebnu ljubav gajila je prema cveću, a slobodno vreme volela je da provodi upravo u dvorištu sa porodicom. Tokom 2021. godine urađena je rekonstrukcija dvorišta pri čemu su zasađene endemske vrste koje su bile zastupljene u XIX veku. Кonak je tokom svoje duge istorije više puta menjao svoju namenu, od liceja, galerija pa sve do 1980. kada je predat na upravljanje Muzeju grada Beograda. Iste godine je otvorena stalna postavka „Enterijeri beogradskih kuća XIX veka“. Zbog svog istorijskog i arhitektonskog značaja ima status spomenika kulture od izuzetnog značaja.
Muzej grada Beograda ove godine obeležava 120 godina od osnivanja, a monodrama “Na kafi kod kneginje Ljubice” je jedan od najznačajnijih projekata koji vraćaju na repertoar za ovu važnu godišnjicu. Usled velikog interesovanja publike, kako ističu, želeli su da nastave sa igranjem dramskog programa kako bi odali počast dragoj koleginici Nataši Popovskoj, autorki koja je pored istorijskih činjenica učila da se raširenih ruku vraćamo porodici, vraćamo jedni drugima.
Bonus video: Priča o Mileni Pavlović Barili