Foto: el gvojos

Silard Mezei nastupio je sa svojim kvartetom pre neki dan u Studiju 6 Radio Beograda, rečito demonstrirajući zašto je već godinama jedan od najuzbudljivijih evropskih umetnika u sferi avangardnog džeza.

Zorica Kojić, Foto: Ana-Marija Jovanović

Kvartet Silarda Mezeija

Silard Mezei – viola 

Ivan Burka – vibrafon   

Ervin Malina – kontrabas 

Ištvan Čik – bubnjevi 

Foto: el gvojos

Prisustvovanje koncertu Kvarteta Silarda Mezeija nalik je finalnoj sceni iz „Bliskih susreta treće vrste“: okruženi ste vibracijama koje potiču iz izvora nepojamne svežine, uzlećete uvis nošeni muzikom kosmosa sadržanom istovremeno u vašem DNK kodu, prefinjen individualni virtuozitet svakog učesnika i te kako pleni pažnju, a o danas sasvim retkoj ozbiljnosti umetničkog pristupa čudu živog nastupa, da i ne govorimo – sve to zajedno čini prvi utisak što ga na vas ostavlja ova četvoročlana družina. 

Foto: el gvojos

Sledeći čulni stepenik za slušaoca u Studiju 6 Radio Beograda jeste osvešćivanje svake izvođačke linije ponaosob, umotane u klupko jednog kompleksnog promišljanja mesta suživota starinskog fri džeza, savremenog klasičnog izraza, mađarskog folklora i talentovane improvizacije. Otkad smo se prvi put susreli sa maštom Silarda Mezeija u Kulturnom centru REX na Ring Ring festivalu, sada već davne 2002. godine – on je momentalno počeo da spada u stvaraoce, prema čijem scenskom poštenju i darovitom pomeranju stvari u modernom zvuku, osećamo ništa drugo do istinsko poštovanje. 

Foto: el gvojos

Započevši svoj nastup u Studiju 6 polaganim opipavanjem terena, kao vidom poetičkog traganja za izvornom suštinom zvuka, Kvartet Silarda Mezeija već i samim tim postupkom prikazuje neuhvatljivu raskoš sveukupne muzike određenog područja, porekla i prazačetka. Pomenuta tri P zapravo najbolje definišu bit egzistencije ovog ansambla, koji suptilno ispituje ono najdublje korenje sopstvene tonske slike, oslonivši se na njega kao na kontrolnu tablu iz budućnosti, za dalju komunikaciju sa ostatkom sveta. 

Foto: el gvojos

Rađajući zvučno obilje naizgled ni iz čega – iz tišine, magičnog škriputanja i mrmljanja instrumenata, podrhtavanja sviračkog pribora, žica i palica – Kvartet Silarda Mezeija oživljava ono jedinstveno остраннение Viktora Šklovskog. I zaista, začudnost njihovog ličnog doživljaja u stvaranju nepredvidljive muzike na licu mesta, prenosi se trenutno na svakog od nas u publici – od jednog izvesnog časa, ne možete uopšte više da razaznate sviraju li izvođači na sceni tu muziku koju udišemo poput najopojnije droge, ili mi sami to radimo, priključujući se mislima višeg reda njihovom kreativnom geniju. Treptajem oka, dubokim uzdahom ili omamljenim njihanjem u svojim stolicama, celi auditorijum počinje odjednom da učestvuje u kolektivnom snu ovog kvarteta, iskusivši ivice imaginacije smeštene u umovima i otelotvorenoj veštini umetnika na sceni. 

Foto: el gvojos

A to nije baš prečesto, priznaćete. 

Međutim, ako pomišljate da je Kvartet Silarda Mezeija nešto kao arhaični beg od stvarnosti zvukova napolju, učauren u sebe – varate se ljuto. Ova muzika, što u sebe usisava čitave eone postojanja čovečanstva i vasione, razmatra tu neizrecivu drevnost uvek i samo sa pozicija aktuelnog duha vremena. Silard Mezei i njegovi razvigoreni muzički prijatelji Ivan Burka, Ervin Malina i Ištvan Čik – ređaju zvučne domine univerzuma sa očaranošću stručnjaka i elektrikom umetničkog tvorca. Delikatnost i, u isti mah, neobuzdanost muzike koju isporučuju, potiče od plemenitih moći zagriženih sanjara, što ih krasi zdrav razum i visoka stvaralačka čestitost. 

Ovom osećaju Kvarteta Silarda Mezeija za vatru – nema se šta dodati, treba ga samo uživo iskusiti. 

Sve čestitke Trećem programu Radio Beograda za organizaciju koncerta i prenos uživo. Tako se to radi!

Bonus video: Koncert na Kolarcu – Najbolji kamerni pijanista i najstarija aktivna vokalna solistkinja

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar