Foto: Bitef

Beogradski internacionalni teatarski festival (BITEF) biće održan od 23. septembra do 1. oktobra pod sloganom "Mi, junaci rada svog". Na programu je devet predstava iz Srbije, Nemačke, Slovenije, Velike Britanije, Belgije, Francuske i Meksika, a publika će imati priliku da prisustvuje i jednoj svetskoj premijeri, najavili su organizatori.

Na konferenciji za medije u Skupštini grada Beograda, umetnički direktor i selektor Ivan Medenica rekao je danas da je sa dramaturgom Filipom Vujoševićem još pre godinu dana počeo da priprema festival.

Ivan Medenica, Bitef konferencija za novinare Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

– Osnovna ideja je bila šta će biti posledice ovog pakla koji smo prolazili dve godine a koji, nažalost, još uvek nije gotov, a to je pandemija koronavirusa. Zdravstvene posledice su svakako najstrašnije, ali ne treba zanemariti ni one ekonomske i socijalne, što su mnogi od nas osetili na svojoj koži, prekvalifikacije, od gubitka posla do rada na više koloseka da bi se preživelo. Kad je počeo rat u Ukrajini, shvatili smo da i rat pored stradanja, ranjavanja, izbeglištva, izazive iste posledice i da ljudi gube posao i teško žive, da su socijalni problemi koji će nas u budućnosti tek sustizati. Tako je došlo do ove teme i slogana „Mi, junaci rada svog“, stih iz pesme „Da nam živi, živi rad“ – objasnio je Medenica.

Svi strani autori, istakao je, prvi put učestvuju na BITEF-u, koji kao i uvek, počinje Danom prologa, koji je veza sa prethodnim festivalom i najava ovogodišnjeg.

– Toga dana će u Narodnom pozorištu biti odigrana predstava mlade autorke Kris Buš „Nije kraj sveta“, u režiji Kejti Mičel, jedne od vodećih rediteljki u svetu, a u izvođenju teatra Šaubine iz Berlina. Nije slučajno ovo „Nije“ precrtano, vi birate da li je ili nije kraj sveta. Predstava se bavi ekološkim temama i to je kopča sa prethodnim Bitefom, ali još je važnije što ona uvodi ekološki teatar u širu priču i to je ono radikalno u svetskim okvirima. Mičel je neko ko dosledno tu vrstu pozorišta razvija. To je predstava koja i produkciono se struja proizvodi u samoj predstavi jer se pedaliraju bicikli na sceni, scenografija je od recikliranog materijala, kostimi su već korišćeni…. Rediteljka neće doći na festvial, uključiće se onlajn, jer jednostavno ne mrda iz Londona pošto smatra da su avioni jedni od najvećih zagađivača životne sredine.

Svečano otvaranje BITEF-a je 25. septembra predstavom „Svaki pokušaj će se završiti skršenim telima i slomljenim kostima“ belgijskog koreografa Jana Martensa, i GRIP i Dance on ansambla iz Antverpena.

– On je zvezda savremenog plesa. Sedamnaestoro izvođača, različitog uzrasta, etničke pripadnost, kao i profesionalnog bekgraunda, od mladih do penzionera, a cela predstava je esej o plesu, tome kako nastaje s akcentom koliko je to mukotrpan fizički rad. Još biramo scenu gde će biti izvedena.

Sutradan je na programu „Gardien party“, čiji naziv kako je rekao Medenica, namerno nisu prevodili zbog igre reči, na francuskom i engleskom jeziku.

– Autori su Muhameda el Hatiba i Valeri Mrežana, koja dolazi iz Orleana, iz Francuske. To je komad zasnovan na dokumentarnoj građi i uvek se igra u muzejskim prostorima, pa će to tako i sada biti, ali videćemo u kojem. Izvođači, njih petoro, šestoro, stvarno su noćni čuvari iz vodećih svetskih muzeja (MoMe, Luvra…), i to su oni ljudi koje ne primećujemo a oni su sve vreme okruženi umetnošću i sada im se daje glas da nam pričaju kako je doživljavaju. Mnogi od njih se mnogo više razumeju u nju, vrlo je nežna i suptilna predstava jer među njima onih koji su se prekvalifikovali jer nisu mogli da dobiju posao u struci, od istoričara umetnosti do baletana koji su zbog povrede morali da odustanu od posla za koji su se školovali.

Bitef konferencija za novinare Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Politički najradikalniji komad, nagovestio je Medenica, jeste „Tihuana“, solo performans Lazara Gabina Rodrigeza, čuvenog umetnika.

– Ali dok dođe u Beograd, ko zna kako će se zvati jer je deo njegovog stvaranja i to da stalno menja i ime, i fizički izgled, svoj identitet. Ova predstava se upravo na tome i zasniva, to je njegova lična arhiva o eksperimentu koji je napravio u svom životu kada je otišao u Tihuanu jer je to mesto koje je na granici sa SAD i tamo se svi odlaze. Tako je i on otišao da proveri da li može da preživi sa minimalcem od jednog evra radeći tamo u fabrici. Nije izdržao, ali kako je to izgledalo, vidi se u predstavi.

Najveći adut ovogodišnjeg BITEF-a je predstava „Ljubav“ Aleksandra Zeldina.

– Ponosni smo što smo uspeli da je dobijemo. Koprodukcija je njegove kompanije iz Londona uz podršku teatra Odeon iz Pariza. Igraju vrhunski dramski glumci, i to je snažna i emotivna priča koja se dešava u stratištu u kojima su ljudi koji su iz najrazličitijih razloga ostali bez kuća.

Ivan Medenica je dodao da je srećan što će ovde godine predstaviti dva najmlađa i najznačajnija slovenačka reditelja, a to su Žiga Divjak sa komadom „Krize“ i Nina Rajić Kranjac sa predstavom „Solo“ u izvođenju Maske i Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane.

– Doduše, u ovoj Nininoj drami je još nekoliko autora – Nataša Keser, Benjamin Krnetić, Marko Mandić, koje je ona pokrenula svojim razmišljanjem, i napravili su jednu spektakularnu i drsku predstavu, koja se igra pola na srpskom, pola na slovenačkom jer su svi srpskog porekla. Igraće u Luci Beograd, gde se vraćamo nakon nekoliko godina. Divjakova predstava „Krize“ će zatvoriti BITEF i to će biti njena svetska premijera.

Na Bitefu će premijerno biti izvedeni i domaći komadi „Dr Auslender“ (Made for Germany) Tanje Šljivar i Mine Milošević, po konceptu i režiji Bojana Ðorđeva i produkciji Bitef teatra i Jugoslovenskog dramskog pozorišta, i „Svet bez žena“ Bitef teatra i Centra za kulturnu dekontaminaciju, autorki Maje Pelević i Olge Dimitrijević koje će i izvesti komad, a bave se time koliko je žena zastupljeno u srpskom pozorištu.

Ivan Medenica, Bitef konferencija za novinare Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

– „Dr Auslender“ se bavi srpskim zdravstenim radnicima koji se masovno iseljavaju u Nemačku, a zasnovana je na ispovestima naši lekara i igraće se u amfiteatru Instituta za anatomiju Medicinskog fakulteta u Beogradu. Znači, na mestu gde pravimo lekare da bismo ih izvozili – dodao je Medenica, koji nije mogao da sakrije emocije.

Na konferenciji za novinare govorili su direktor Bitef teatra Miloš Latinović, sekretar za kulturu Grada Beograda Ivan Karl, pomoćnik ministra za savremeno stvaralaštvo u Vladi Republike Srbije Radovan Jokić i potpredsednica I&F grupe Vanda Kučera.

Festival su tradicionalno podržali Sekretarijat za kulturu Grada Beograda i Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Gete Institut, British Council i Francuski Institut u Beogradu, I&F Grupa, u okviru koje posluje i McCann Beograd, kao i sponzori.

Bonus video: Nikola Zavišić o pobedničkoj predstavi BITEF-a

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar