Publiku Hartefakt kuće očekuje nova pozorišna premijera, u pitanju je predstava "Kako sam naučila da vozim", prema tekstu Pole Vogel u režiji Tare Manić koja će biti odigrana 17. marta.
Iako je u izvornom tekstu radnja drame smeštena u šezdesete godine prošlog veka u Americi, Tara nam pruža savremeno čitanje poverivši ulogu Teče Svetozaru Cvetkoviću, a ulogu Malecke mladoj glumicu Marti Bogosavljević.
„Kako sam naučila da vozim“ Pole Vogel, tekst je koji mnogi nazivaju „Lolitom“ napisanom iz ženske perspektive – lika odrasle Malecke, koja se priseća svog detinjstva.
– U radu na njemu u kamernom, intimnom prostoru Hartefakt Kuće, zajedno sa glumicom Martom Bogosavljević i glumcem Svetozarom Cvetkovićem, kao i sa svim saradnicima (dramaturgom Vukom Boškovićem, scenografkinjom i kostimografkinjom Zoranom Petrov i kompozitorom Vladimirom Pejkovićem), trudili smo se da pronađemo nežan scenski jezik za ovaj složen, dubok i delikatan tekst koji ni ne pokušava da parira stvarnosti, koju svakodnevno živimo. Ona je toliko strašnija, dešava se svuda oko nas i deluje nam obrashrabrujuće nezaustavljivo, da smo kroz ovu predstavu pokušali da idemo unazad, korak po korak, ispitujući problem sa kojim se većina ljudi koja čita ovaj tekst, susrela nekada u životu – objašnjava rediteljka Tara Manić.
Odnos ova dva lika, Malecke i njenog teče, kako dodaje, pun je ambivalencija: ljubavi, nežnosti, radoznalosti, podučavanja, poverenja, formiranja autoriteta, grešaka, a posledično: probijanja granica, gruminga i povređivanja, sve do tačke samouništenja.
– Velika vrednost ovog teksta je empatija autorke za oba lika, čime se otvara važan, polemičan ton o uzrocima, a ne samo posledicama takvog odnosa – kaže Manićeva dodajući da je ovo predstava o oproštaju, bez svesti da je nemoguće oprostiti:
– Nadam se da ćemo ovom predstavom ljude učiniti budnima i makar malo hrabrijima – mislim da bi to bilo više nego dovoljno u društvu u kome ih činimo osramoćenima i tihima!
Za komad „Kako sam naučila da vozim”, Pola Vogel je osvojila Pulicerovu nagradu 1998. godine, Obie nagradu za najbolju dramu 1997. godine, Susan Smith Blackburn nagadu 1998. godine i još mnoge druge. Članica je American Theater Hall of Fame i proglašena je za jednu od 50 najznačajnijih figura američkog Queer teatra, kao prva javno deklarisana lezbijka koja je dobila Pulicerovu nagradu.
Reprizna izvođenja predstave publika će moći da vidi već 22. i 25. marta, a karte se mogu kupiti na Hartefaktovom sajtu i na tickets.rs Sve predstave u Hartefakt Kući počinju tačno u 20 časova, nakon čega nije moguć ulazak u Salu.
Bonus video: Egon Savin o predstavi „Lutka sa kreveta broj 21“