Kultno delo “Ko to tamo peva” u produkciji Narodnog pozorišta u Beogradu slovenačka publika je pozdravila desetominutnim stajaćim ovacijama u Cankarjevom domu, a domaćini su nakon izvođenja priredili iznenađenje mini koncertom duvačkog orkestra Balkan Brass Band Pivo i čevapi.
Čuveni balet „Ko to tamo peva“ u koreografiji i režiji Staše Zurovca, čiji je libreto urađen na osnovu scenarija Dušana Kovačevića za istoimeni film Slobodana Šijana i na muziku Vojislava Vokija Kostića, gostovao je na Prvom međunarodnom baletskom festivalu „Plesne noći“ koji je održan od 22. do 26. juna u Ljubljani. Bio je to premijerni nastup ove predstave u Sloveniji, čija je praizvedba održana davne 2004, a do sada je imala više od 200 izvođenja.
– Predstava je fantastična, svi su oduševljeni. Gledala sam je prvo u Beogradu i nisam imala dilemu da će se dopasti publici – rekla je za “Novu” Uršula Cetinski, direktorka Cankarjevog doma.
Ona je sa Stašom Ravterom, direktorom Opere i Baleta Slovenskog narodnog gledališča, pokrenula ovaj festival sa idejom da, kako kaže, popularišu baletsku umetnost.
– Ideja se rodila u vozu, na putovanju kroz Italiju, dugo smo razgovarali i odlučili da je nam je ovakav festival neophodan. Ovo prvo izdanje se pokazalo kao dobar test, i na nama je sada da unapređujemo manifestaciju, da traje duže i da je obogatimo programima, produžimo i fiksiramo termin održavanja, koji će sigurno ubuduće biti na proleće – otkriva Cetinski.
Prvi Festival “Plesne noći” bio je posvećen jednom od najvećih baletskih umetnika svih vremena Rudolfu Nurejevu, povodom tri decenije od njegove smrti. Tim povodom u Cankarjevom domu je priređena izložba njegovih kostima, fotografija i druge dokumentarne građe.
– Kontaktirali smo Fondaciju Nurejev i imali sreće da uspostavimo dobru saradnju sa njenim prvim čovekom Šarlom Žudom, nekadašnjim baletskim umetnikom i koreografom. On je često plesao sa Nurejevim koji mu je u oporuci ostavio ove eksponate. Izložba je do sada četiri puta prikazana, dva puta u Americi i u Muzeju plesa Stokholmu, odakle je stigla kod nas. Ono što smatramo komplimentom jeste što je Šarl Žud, koji je bio na otvaranju našeg Festivala u Ljubljani, našu inscenaciju izložbe nazvao najboljom do sada – objašnjava Uršula Cetinski.
Tokom Festvala održana je i projekcija filma Rejfa Fajnsa „Bela vrana”, biografske drame o slavnom baletskom umetniku i koreografu, koja je snimana u Beogradu.
Iako je ansambl Narodnog pozorišta u Beogradu nastupao na slovenački praznik, Dan državnosti, kada je u Ljubljani organizovano sijaset kulturnih događaja, karte za balet “Ko to tamo peva”, kako smo saznali, planule su za dva dana. Svi koji su odlučili da to veče provedu u Cankarjevom domu nisu zažalili, a nadahnutu igru naših baletskih umetnika nagradili su desetominutnim stajaćim ovacijama, pozivajući ih pet puta na bis.
– Čudno je videti predstavu nakon toliko godina, kao da je neko drugi radio. Ali, ne bih ništa menjao. Kad čujete ovakve reakcije publike, podseti vas to kako je bilo na premijeri. Eto, uvek je aktuelna, posebno danas. Vidimo u kakvom svetu živimo… Ne da nam preti rat, nego je svuda oko nas, i divno je videti kako ljudi prepoznaju tu emociju. Kao, i kako igrači i ceo tim održava na visokom nivou predstavu već pune dve decenije. Od premijere do danas, prošlo je mnogo umetnika kroz ovaj balet, ansambl je podmlađen, ali baletski pedagog Paša Musić to održava, radi sa njima svaki korak i neizmerno sam joj zahvalan – rekao nam je koreograf Staša Zurovac, koji je doputovao ovim povodom iz Zagreba.
On je dodao da ne zna da li u Evropi postoji predstava koja je imala toliko izvođenje kako u matičnoj pozorišnoj kući, tako i na gostovanjima:
– Ples je neverbalni jezik, nema tu barijeru i svako na svetu razume ovu umetnost.
Upravo zahaljujući tome, ovaj balet su razumeli i zavoleli širom sveta, i uvek je ispraćen ovacijama. Kao sada u Ljubljani, tako je bilo i u Bogoti, Rimu, Torontu i Otavi, Kairu, Temišvaru, Skoplju, Zagrebu, Sarajevu, Banjaluci, Budvi, Tivtu….
– Od premijere do danas, “Ko to tamo peva” publika dočekuje na nogama. Svi razumeju i ovu priču, i melos i ritam, i pokrete, kao i humor. I ne samo publika, nego i igrači koji su se našem ansamblu pridružili iz celog sveta. Evo, sada su nastupili mladi iz Italije, Japana, Velike Britanije, sa Kube – s neskrivenim zadovoljstvom govori Ana Pavlović, umetnička direktorka Baleta nacionalnog teatra.
I koliko je ovaj balet oduševio publiku, toliko su i domaćini iznenadili svoje goste i gledaoce po izlasku iz sale, kada ih je dočekao slovenački duvački orkestar Balkan Brass Band Pivo i čevapi, koji se redovno takmiči u Guči. Uz zvuke trube i tradicionalne ali i hit pesme kao što su “Mesečina” i “Pukni zoro”, prisutne su vodili do centralnog hola Cankarjevog doma gde se na kraju razvilo Užičko kolo…
Osim Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu, na festivalu su učestvovali i Narodna opera i balet iz Sofije, Opera i balet SNG-a Ljubljana i Opera i balet SNG-a Maribor.
– Kao domaćini, zatvorili smo festival s predstavom “Veliki Getsbi” koja je fenomenalna, uvek rasprodata, i ona je kod nas ono što je “Ko to tamo peva” kod vas. Potrebno je uvek imati dobar festival i zato ćemo ga unapređivati. Ovo je sada bila introdukcija, a već sledeće godine biće proširena verzija. Već sutra krećemo da kreiramo novo izdanje jer utisci su fenomenalni – rekao nam je Staša Ravter, prvi čovek Opere i Baleta SNG Ljubljana.
Balet Narodnog pozorišta u Beogradu, u godini kada proslavlja 100 godina postojanja, s ovim gostovanjem je uspešno završio sezonu. Jedino je ostala žal što nisu imali više vremena da uživaju u predivnoj slovenačkoj prestonici koja je ovog vikenda bila puna turista iz celog sveta.
Bonus video: Vanja Ejdus o istorijskim Sterijinim nagradama za Narodno pozorište
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare