“Sve u isto vreme“ (Everything Everywhere All at Once) nije vrsta filma koju bi neko mogao opisati kao generički. To je uzbudljivo putovanje kroz multiverzum koje nekako prati najprozaičnijeg od protagonista: sredovečnu vlasnicu perionice po imenu Evelin (koju glumi Mišel Jeo).
Njen život je postao mizeran i neuredan kao tovar prljave odeće koja se vrti u mašini za pranje veša – njen brak se raspada, njena ćerka odlazi, a njen posao je pod revizijom – ali ona je jedina osoba koja može da spase planetu, piše magazin „Atlantik“. Priča je izuzetno inventivna, žonglira sa elementima romantike, akcije, komedije, naučne fantastike i horora, uprkos tome što se uglavnom odvija u poslovnoj zgradi poreske uprave. Oh, i da li je spomenuto da pecivo sa svime – zapravo preliveno svime – igra ključnu ulogu?
Ne brinite: sve gore navedeno pokriva najviše samo dva procenta filma. Ipak, dok je snimao “Sve u isto vreme“, ko-reditelj Danijel Kvan se plašio da film nema dovoljno toga da se razlikuje. On i Daniel Šajnert — filmski stvaraoci poznati pod zajedničkim imenom „Danijels“ — naišli su na prilično mali otpor rukovodilaca studija i producenata dok su ga predstavljali, što se činilo čudnim za tako ambiciozan projekat. Nedelju ili dve nakon snimanja, Kvan je otišao kući „depresivan“, rekao je. Njihov prethodni film, “Sviss Armi Man”, bio je toliko čudan, tako besmislen — to je film sa Harijem Poterom kao nadutim lešom — da se Kvan zapitao da li su dostigli vrhunac, a bilo šta drugo da su uradili bi se doživelo previše tržišno zbog kontrasta. Snimali su film o multiverzumima baš u trenutku kada su multiverzumi postajali najnovija holivudska opsesija; čak su im se obraćali da režiraju seriju “Loki” koja iskrivljuje stvarnost, mada su tu priliku odbili, ali to im je samo dodatno naglasilo originalnost njihove multiverzumske priče. „Bio sam u fazonu… Da li je ovo preširoko?“ prisetio se Kvan. „Da li će ovo izgledati previše kao Marvel film, u nedostatku nečeg boljeg za upoređivanje?“ “Osim toga”, nastavio je, “ljudi su postali pametni u svojim taktikama pripovedanja i ludorijama koje pomeraju granice.”
Godinama su preopterećivali muzičke spotove, reklame i kratke filmove sa izokrenutim slikama, dinamičnom montažom i neuobičajenim tonovima, stvarajući veliki deo ekscentričnog rada koji je često uključivao agresivno dezorijentisane koncepte. Njihovi dugogodišnji gledaoci znali su da očekuju neočekivano od njihovih projekata, a “Sve u isto vreme“ predstavljalo je dodatni izazov. Sa aluzijom na “Raspoloženi za ljubav” i “2001: Odiseja u svemiru”, film je bio delimično usmeren prema filmofilima, ali su za te iste filmofile mogli da računaju da će intelektualizovati komponente filma i predvideti njegove sledeće poteze. Da bi uspeli, morali su da nadmaše sopstvene ideje. Da li su uopšte mogli nekoga da iznenade, kada je publika koja će najverovatnije potražiti njihov najnoviji film znala da će, za početak, biti iznenađenja?
Kvan i Šajnert su skoro uvek prepuni ideja. Za njih, što je koncept čudniji, to bolje: kao reditelji muzičkih spotova, osmislili su smešno grube i nezaboravne vizuelne efekte za „Turn Down for What” DJ-a Snakea i Lil Jona, koji im je doneo MTV-jevu video muzičku nagradu u 2014.
Uzimajući u obzir sve grandiozne gegove koje su ugradili u svoj rad, Kvan i Šajnert su stekli reputaciju umetničkih čudaka, neustrašivih šaljivdžija koji su vešti sa prljavim humorom kao i sa specijalnim efektima. Ali rediteljski duo je rekao da su odbojni elementi njihovih filmova trojanski konj za njihov dugoročni eksperiment da ispitaju ogromnu moć koju bioskop poseduje nad gledaocima, moć koja im se često čini opasnom. „Jedna od mojih najdražih nevolja je kada se umetnici ponašaju kao da je snimanje filmova samo po sebi dobro za svet“, rekao je Šajnert. „Mislim da je to opasna stvar, snimati film. Možete slučajno učiniti svet gorim mestom.“ Njihovi projekti, u tom smislu, bili su pokušaji testiranja šta još medij može da ponudi. Kvan je objasnio: „Mogu li da stvorim stvari koje su tako glupe, tako ružne, tako profane, i da ih učinim dubokim? … Shvatili smo da sve dok idemo zaista daleko sa apsurdom, možemo da budemo otrcani koliko god želimo.”
“Sve u isto vreme“ je počeo kao šala — dvojac je flertovao sa idejom vizije njihovih mama koje su se zaglavile u Matriksu, i dugo su bili zainteresovani da postave priču u multiverzumu — ali kada su počeli da smišljaju priču 2016. godine, oni su osetili sveprisutan osećaj straha. Obamin mandat se završavao, sledeći predsednički izbori su se nazirali, a društveni mediji su pojačavali njihovu zabrinutost. „Mislim da su svi počeli da osećaju da će nešto krenuti po zlu, jer su i naši životi postajali sve više preplavljeni” rekao je Kvan. „U 2016. smo bili u fazonu, ‘Život je haos.’” A posle te godine, ta zbunjujuća osećanja su se samo zadržala. „Hteli mi da verujemo u to ili ne“, objasnio je, „živimo u veoma nihilističkom trenutku…”
Kako se film razvijao, tako su se razvijali i njih dvojica. Šajnert, koji je rekao da se „nije mnogo puta osećao kao neko ko je fin u poslednjih šest godina“, smatra da je snimanje filma „terapeutsko“. Kvan je postao roditelj – tranzicija koja ga je učinila sposobnijim da to pretoči u reči , pošto je toliko dugo bio uronjen u perspektivu junakinje Evelin, pišući za nju dijalog koji je odražavao neke od spornih razgovora koje je vodio sa svojom majkom. „Iako je to bio veliki poduhvat, ne čini se da je ovo film koji nas je nužno promenio“, rekao je Kvan. „Osećam da nas je život na neki način upravo promenio i trebalo nam je toliko vremena da snimimo ovaj film da je sve to ušlo u sam film.”
“Sve u isto vreme“, odjednom, zahtevao je od Kvana i Šajnerta da upotrebe maštu više nego ikada ranije — i takođe ih je primorao da se konačno pomire sa svojim poslom. Njihovi projekti često isporučuju provokativne vizuelne efekte, šaljući svoje gledaoce u neočekivane zečje rupe, testirajući granice ljudi na prdeže, bradavice i sve ostalo. Ali ovog puta oni su završili na putu. Ovog puta oni su bili ti koji su bili iznenađeni.
Bonus video: Bukvić i Manojlović o filmu Lančana reakcija