Foto:SYLVAIN LEFEVRE / AFP / Profimedia

Od zasipanja kamenjem u Grčkoj do prijema pape u Rimu, migrantski put ogromne devojke iz Sirije u Mančester izazvao je snažne reakcije.

U Grčkoj, radikalni desničarski demonstranti bacali su na nju razne stvari dok je prolazila ulicama, lokalni odbornici su glasali da joj se zabrani poseta jednom selu sa pravoslavnim manastirima, a protesti u Atini značili su da njen put mora da se preusmeri. U Francuskoj je gradonačelnica Kalea uložila primedbe na njeno prisustvo, piše „Gardijan“.

Foto:ABACA / Abaca Press / Profimedia

S vremena na vreme, put od 8.000 kilometara kroz Evropu, jedne lutke deteta izbeglice, visoke 3,5 metra isticao je neprijateljstvo prema izbeglicama koje su godinama putovale istom rutom od sirijske granice do Velike Britanije. Na drugom mestu, ovaj ambiciozni pozorišni projekat pokrenuo je scene dobrodošlice kojoj su se njegovi umetnički direktori nadali da će izazvati kada su krenuli na ovu šetnju u julu.

Dok se “Mala Amal” sprema da pređe La Manš u Veliku Britaniju u utorak na poslednju fazu svog putovanja, producent Dejvid Len kaže da je predstava primorala hiljade ljudi duž rute da razmisle o svom odnosu prema izbeglicama, posebno prema stotinama hiljada raseljene dece koja su prisiljena da napuste svoje domove zbog sukoba u poslednjoj deceniji.

„Kad bih vam rekao da nemamo ništa osim topline i podrške na putu od 8.000 kilometara, to ne bi bilo tačno“, kaže on. „Ali čini se da “mala Amal” koristi iskustvo ljudi koji su prilično brutalno marginalizovani i stavi ga u središte. Ovde se radi o dobroj volji. To je prilika da ljudi budu saosećajni i zamisle kako bi bilo biti ona. “

Foto:Gareth Fuller / PA Images / Profimedia

Tokom cele rute, produkcija je posećivala izbegličke kampove i organizovala kreativne projekte sa pravom decom izbeglicama. U Gaziantepu – na turskoj granici sa Sirijom, gde je šetnja počela – deca izbeglice napravila su lampione kako bi joj poželela dobrodošlicu. Na turskoj obali trasirala je put napuštenih cipela pored plaže, predstavljajući hiljade izbeglica koje su se udavile pokušavajući da pređu more. U Italiji je lutka otišla u Vatikan i rukovala se s papom. U Briselu joj je hiljade dece pisalo pisma, primoravajući ih da razmisle o iskustvu deteta izbeglice.

Lutka je izrazito izražajna, korača iznad gomile, posmatra sve tokom interakcije sa decom, beleži sreću, bes i povremeni bol, sve emocije koje bi moglo da doživi devetogodišnje dete. „Veoma je velika“, kaže Lan, bivši umetnički direktor pozorišta Young Vic. „Tako da svi mogu da je vide, a ona je sjajno dizajnirana, veoma elegantna u pokretima. Ona se slavi i veoma je moćna. “

Dete izbeglica bez pratnje koja traži svoju majku, lik Amal (što na arapskom znači nada) razvijen je iz predstave koju je izradila izbeglička pozorišna kompanija Good Chance. Pokrenut je u kampu u Kaleu na vrhuncu migrantskog pokreta 2016. Bivše izbeglice iz Kalea su među onima koji rade kao lutkari za produkciju, manipulišući rukama u znak pozdrava dok hoda evropskim gradovima.

Bonus video: Marko Živić komemoracija u BDP-u

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar