Za jednog intimna, romantična drama, a za drugog prikaz skandalozne veze između starije dame i praktično klinca - tako bi se u najkraćem mogao opisati novi film američkog sineaste Toda Hejnsa "Maj decembar" (May December) sa glumačkim zvezdama Džulijan Mur i Natali Portman, koji je sinoć premijerno prikazan na 76. Kanskom festivalu.
U filmu „May December“ Portmanova igra glumicu koja je odlučna da istraži život stvarne žene (igra je Murova) koju treba da dočara na velikom platnu. A Murova je bila „predmet“ seks skandala. Naime, njen brak sa 20 godina mlađim muškarcem (igra ga Čarls Melton) izazvao je skandal kojim su se hranili svi američki tabloidi.
I dok su, navodno, prevazišli tabloidnu pažnju koju su izazvali svojim „skarednim brakom“ i spremaju se da pošalju svoje ćerke bliznakinje na koledž, sve se menja kada Natali Portman počinje da kopa po njihovoj „neslavnoj prošlosti“.
Film je sinoć premijerno prikazan svetu na Kroazeti, u Gran paleu, a publika je, kako je preneo „Varajeti„, pozdravila autorsku ekipu šestominutnim ovacijama.
I dan nakon premijere, ekipa filma susrela se s medijima u Kanu. Govoreći o pipavoj temi s kojom film suočava gledaoce Džulijan Mur se najpre osvrnula na tu skandaloznu starosnu razliku između bračnog para u Hejnsovom ostvarenju:
– Jedna je stvar starosna razlika, ali je potpuno drugačija veza između odrasle osobe i deteta. Kada je starosno doba neprimereno? Onda kada su osobe u različitim stupnjevima razvoja, a jedna nije odrasla. Zato imamo granice. Razlog zašto osećate toliku opasnost dok gledate ovaj film jeste što ljudi ne znaju gde su nečije granice. Deluje zastrašujuće – kazala je Džulijen Mur na današnjoj pres konferenciji u Kanu.
Džulijan Mur igra Grejsi Aterton-Ju, pomalo neurotičnu ženu, a Melton mlađanog supruga, inače doktora Džoa. Žive u Kalabasasu u Kaliforniji, ali sve je, bar kad su finansije u pitanju, na ramenima mladog supruga. Grejsi praktično živi za hobi – pravi kolače i prodaje ih komšijama. Na prvi pogled sve bi delovalo idilično da taj brak nije „rođen“ iz seks skandala, kojim su bili opsednuti tabloidi, a Amerikanci u isti vreme zgađeni i fascinirani.
Jer, Grejsi je zavela Džoa kada je imao samo 13 godina, a bila je u to vreme udata dama u tridesetim godinama. Grejsi je zatrudnela, bila je osuđena zbog prestupa i čak bila kratko i iza rešetaka. I dok je brzo izašla iz zatvora još uvek je u registru seksualnih prestupnika. Uprkos svemu, ta skandalozna veza je opstala i par je dobio troje dece, od kojih je jedno na koledžu, a druge dve završavaju srednju školu i spremaju se za koledž. I svi su uzbuđeni kada se pročuje vest da će Grejsin život biti predmet novog, nezavisnog američkog filma, koji će biti sušta suprotnost onom tabloidnom ludilu kakvom je bio podvrgnut pre dvadesetak godina. Grejsi će u tom filmu tumačiti Elizabet Beri (igra je Portmanova), koja ne samo da je holivudska zvezda, već i cenjena glumica koja je završila Džulijard.
Kad se pojavljuje Elizabet u tom domu, svi su u porodici oduševljeni. Ponaša se glumica kao da im je najbolji prijatelj, zapitkuje lična, intimna pitanja kako bi se što više udubila u ulogu koja je čeka, pokušava da „skine“ Grejsin izgled od frizure, do šminke, njene manire, ma sve… I zahvaljujući Elizabet, taj bračni par će konačno dočekati svoje iskupljenje, više nikada neće biti slavni zbog ozloglašenosti ili srama, već zbog sebe samih. No, kako Elizabet postaje sve bliskija sa Džoom, kojem je maltene ispisnik po godinama, ovaj sramežljivi, atraktivni doktor u jednom trenu pomišlja da ga možda može spasiti iz već „učmale“ bračne veze s ženom koja je kontrol-frik.
Natali Portman je danas u Kanu opisala film kao studiju „različitih uloga koje igramo u različitim okruženjima“. A onda je povukla paralelu s mestom na kojem se našla, Kanskom filmskom festival gde su žene prunuđene, kako je rekla, da nose visoke potpetice na crvenom tpihu.
– Čak i ovde, na festivalu se očekuje da se žene ponašaju na drugačiji način od muškaraca. Kako treba da izgledamo, kako da se nosimo… Sve vreme su očekivanja od nas drugačija. I to se neminovno odražava na svakog od nas. Kao da smo definisane nametnutim društvenim strukturama – istakla je Natali Portman, na šta se Džulijan Mur nadovezala:
– Žene nisu neka manjinska grupa. Mi činimo 50 odsto populacije. I zato je važno da tako budemo i tretirane.
Obe glumice su izrazile zahvalnost što im se pružila šansa da igraju žene potpuno zrele, koje su „naprosto čovečne“.
– Neverovatno je bilo biti deo ovog filma, koji ima dva tako kompleksna ženska lika non stop u konfliktu – rekla je Portman.
Tim konfliktom bave se i prve kritike filma nakon sinoćne premijere. „Nesigurni ljudi su opasni“, jedna je od rečenica koju Murova izgovara u ovom filmu. Iako „elegantna i začuđujuća drama“, ovaj naslov je daleko mračniji od hvaljenog filma „Kerol“ Toda Hejnsa, koji je takođe premijerno prikazan u Kanu 2015. Sineasta donosi „duel“, kako to komentariše „Gardijanov“ filmski kritičar Piter Bredšo, između dve žene, koje igraju Mur i Portman.
Film odlikuje „mudra preciznost“ Toda Hejnsa, i dok Džulijan Mur savršeno nosi svoj „disfunkcionalni kraljevski stav i držanje“, Natali Portman je ubedljiva i kad priča o tome kako scene snimanja seksa mogu da razbuktaju strasti i kod samih glumaca. Tako u jednom trenu pita: „Da li se pretvarate da ste zadovoljeni – ili se pretvarate da niste osetili zadovoljstvo?“
I u liniji s tom replikom jeste i zaključak „Gardijanove“ kritike Hejnsovog filma, a to je da „nudi pravo zadovoljstvo“.
Bonus video: Kan, crveni tepih