Časovi baleta, ilustracija, igrači Šangajskog baleta, Foto: REUTERS/Aly Song

Baletski igrači su odlučni da ne ustuknu i ne zaigraju "umirućeg labuda" pred koronavirusom, pa se na razne načine snalaze u održavanju forme: jedni su štap zamenili kuhinjskim elementima, drugi usisavaju u špic patikama, treći vrte piruete u dnevnoj sobi... a mnoge kompanije već su krenule sa onlajn časovima. Na drugoj strani sveta, u Šangaju, ušli su u salu ali - sa maskama.

I baletski igrači iskoristili su društvene mreže i čari tehnologije na najbolji mogući način: za onlajn časove, grupne i pojedinačne, postavljanje video-saveta, ali i zabavljanje pratilaca simpatičnim snalaženjima, kada je baletska sala daleko, a ni štapa nema u blizini.

Zvezde Američkog baletskog teatra, igračko-romantični par Izabela Bojlston i Džejms Vajtsajd – poznati po svojim šaljivim objavama i pre korone – postavili su video u kojem umesto baletskog štapa koriste radnu površinu u kuhinji.

Rus Vladimir Muntagirov, prvak Kraljevskog baleta u Londonu oduševio je fanove snimkom na kojem vrti piruete u dnevnoj sobi.

Jana Salenko, zvezda Državnog baleta iz Berlina, vežba na vrhovima prstiju sa bebom u naručju, a bivša zvezda Pariske opere, Izabel Geren, pokazuje kako se može usisavati ili peglati u špic patikama.

Jana Salenko i Lenoard Jakovina u baletu „Don Žuan“ Komične opere u Berlinu, Foto: EPA/JOERG CARSTENSEN

Baletski igrači su od prvih časova naučeni na strogu disciplinu i upozorenja da moraju biti u vrhunskoj kondiciji po svaku cenu.

– Ako jedan dan propustim čas, ja primetim. Ako propustim dva dana, pedagog primeti. A trećeg dana i publika primeti. Svi imamo isti strah da ćemo se fizički zapustiti i opustiti tokom epidemije – kaže Igo Maršan, zvezda Pariske opere za AFP.

Od kada je francuska vlada naredila ostanak kod kuće, Maršan i njegovih sedmoro kolega svako jutro se sastaju preko video konferencije za „kolektivnu vežbu uz štap“, sa bivšom balerinom a sada pedagogom Florens Kler.

– Baletski igrači imaju mnogo samodiscipline ali uvek nam treba nastavnik da nas motiviše i daje male upute. Radimo vežbe koje nam zada dok se držimo za kauč ili kredenac. Možemo da čujemo energiju kod drugih, oseća se to u svakom ćaskanju, svakoj šali. Dobro je za sve – kaže Maršan.

No, rad od kuće ima svoja ograničenja.
– Ne možeš da vežbaš skokove ili piruete na pločicama ili parketu u malom stanu, rizik od povrede je preveliki – dodaje igrač.

Baletskim igračima, naviknutim na strogu disciplinu od malih nogu i sate i sate provedene u baletskim salama (čak u danima kada nastupaju) ostanak kod kuće teško pada.

– Baš kao i kod vrhunskih sportista, naša tela su naši instrumenti. Trening je naša fizička potreba, kao hrana i san – dodaje Maršan.

Vadim Muntagirov nekada je vrteo piruete na sceni, sada to radi u dnevnoj sobi, Foto: EPA/JOHN DONEGAN

I brojne baletske kompanije u SAD veoma brzo su se organizovale i pokrenule onlajn časove.
„U umetnosti koja je podrazumevala fizički kontakt, pogled oči-u-oči, sa stopalima na zemlji, tamo gde ih gravitacija postavi, sada, u virtuelnom svetu, gde vreme, prostor i mesto ne važe, ono što ostaje jeste energija. A ona putuje brže od svega drugog.
Igrači igraju, čak i u doba korone. Možda je svako kod svoje kuće, ali duh održavaju upravo zajedničkim časovima“, napisala je autorka i igračica Ajrin Hsiao za „Čikago rider“ (Chicago Reader).

U Američkom baletskom teatru iz Njujorka brzo su organizovali onlajn nastavu. Pedagog Karlos Lopez sada svojim igračima predaje preko kompjutera.
– Čim u malom mozgu znaš da te neko posmatra, sve se menja. Ti se promeniš. Tvoj stav se promeni – kaže Lopez za „Njujork tajms“ (NY Times) zašto je važno onlajn zajedničko vežbanje, iako je svaki igrač sam kod svoje kuće.

– U početku smo bili veoma prijatno iznenađeni kako sve dobro funkcioniše i koliko nam je podiglo energiju i raspoloženje. Pre epidemije nisam video budućnost u onlajn baletskim časovima, jer moraš da osetiš kroz šta osoba ispred tebe prolazi, kako se oseća, nije sve stvar tehnike. Ali u ovoj ekstremnoj situaciji, ne mogu da mislim isto kao što sam mislio pre nekoliko meseci – priznaje Lopez.

I menadžment baletskih kompanija se umrežio u želji da olakša situaciju u kojoj se svet klasične i moderne igre našao, otkrio je Kader Belarbi, umetnički direktor Kapitol teatra iz Tuluza za AFP .
– Devedeset direktora baletskih kompanija, od Boljšoja do Kraljevskog baleta, kreiralo je Vatsap grupu za razmenu informacija. Svi imaju istu brigu: kako da organizuju treninge za igrače i kada će ponovo da počnu da rade normalno. Jer, ako pauza bude preduga, čak i za one koji vežbaju kod kuće svakog dana, to neće biti dovoljno dobro – smatra Belarbi, koji je bio usred postavljanja komada o francuskom umetniku Tuluz-Lotreku kada je epidemija sve zaustavila.

Foto:REUTERS/Aly Song

Kako će im biti možda mogu da im nagoveste članovi Šangajske baletske kompanije koji su se već 20. februara vratili u baletske sale, ali – sa maskama preko lica.

– Prvi put u životu sam trenirao sa maskom. Mislim da moram da poboljšam fizičku snagu jer već posle samo nekoliko koraka teško dišem – kazao je vodeći igrač Vu Hušeng za „Rojters“ (Reuters).

Iako su šangajske vlasti savetovale stanovnicima da ostanu kod kuće, Ksin Lili, umetnička direktorka Šangajskog baleta, htela je da se igrači što pre vrate u sale.

– Moramo da počnemo sa radom. Ne možemo dugo da ležimo kod kuće. Naravno da je bezbednost priroritet. Na ulazu u zgradu imamo veliko crveno ćebe koje se steriliše na svaka dva-tri sata – rekla je ona.

Uprkos njihovom revnosnom vežbanju, aprilsko gostovanje trupe u Australiji je, nažalost, otkazano do daljeg.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram