Izložba radova umetnice Lale Raščić "Bakar gori" biće otvorena večeras u 18 časova u galeriji i umetničkoj rezidenciji Hestia, saopšteno je iz ove instutucije.
Otvaranje izložbe Lale Raščić uveličaće specijalni gost, odnosno kum postavke, muzičar i interpretator bosanskih sevdalinki Damir Imamović, koji će prisutne, uz umetnicu, voditi kroz izložbu.
Okosnicu izložbe „Bakar gori“, koja će trajati do 28. aprila, čine dva kruga koji predstavljaju tradiciju i mitologiju – s jedne strane reč je o tepsiji, simbolu folklorne tradicije tepsijanja, a sa druge gorgoneju, apotropejskom prikazu Meduzine glave iz doba Antičke Grčke.
I s ovom postavkom Lala Raščić nastavlja da se bavi nametnutim patrijarhalnim društvenim normama i izbavljenjem tradicije od folklorizacije nastale pod uticajem nacionalnih politika.
U procesu stvaranja radova umetnica se poziva na različitu literaturu, uključujući i esej „Smeh Meduze“ francuske feminističke autorke Helen Siksu iz 1975. godine u kojem autorka kao cilj teorijskog koncepta postavlja stvaranje feminističkog glasa, odnosno njegovo oslobađanje, koje je moguće jedino kroz čin pisanja.
Jedan od krugova kroz koje se na izložbi oslobađa ženski glas jeste bakarna tepsija. Rotirajući zvuk tepsije odjekuje prostorom, a vezan je za drevnu tradiciju tepsijanja, koja je najviše prisutna na području Bosne i Hercegovine, ali i šireg Balkana.
Drugi krug jeste gorgonej koji kod Lale Raščić poprima različite forme i medije – masku, objekte od stakla, crteže, video; pa i samu njenu formu – oblik savremene žene performerke u oklopu koja postaje medij za vraćanje glasa Meduzi.
Za izradu tepsije i Meduzinog oklopa na ovoj izložbi bila je zadužena Nermina Beba Alić, jedina žena „kazandžijka“ u Sarajevu.
Lala Raščić, koja je rođena 1977. u Sarajevu, u kom pored Zagreba i dalje živi, gradi svoj umetnički narativ oko pitanja feminizma, istorije, novih čitanja tradicije i mapiranja njenih tragova u današnjoj svakodnevici.
Radovi umetnice su uvek na granici između performansa i multimedije, istovremeno kombinujući audio-vizuelno, pokret, sliku i crtež i skulpturalne objekte.
Bonus video: Memorijalni muzej Tome Rosandića u lošem stanju