Nagradu "Dimitrije Bašičević Mangelos" za 2021. godinu dobila je Jelena Micić, saopšteno u beogradskoj Galeriji Remont na otvaranju izložbe finalista prestižnog priznanja za mlade umetnike u Srbiji.
Nagrada, dodeljena 20. put podrazumeva dvomesečni studijski rezidencijalni boravak u Njujorku i samostalnu izložbu, navode u Remontu. Pored Jelene Micić, na izložbi otvorenoj 5. jula svoje radove predstavili su i Luka Cvetković, Stefan Lukić, Arpad Pulai i Tijana Radenković.
Instalacija Jelene Micić „Twisting by the Pool“ (nazvana ironično po pesmi grupe Dire Straits) koncipirana je namenski za izložbu finalista nagrade, a referiše na grupu njenih radova „Putzmalerei“, koju je započela 2016. na studijama na Akademiji likovnih umetnosti u Beču, a kroz nju preispituje granicu umetnosti i stvarnog života, odnosno njenih profesionalnih i egzistencijalnih iskustava kao umetnice i spremačice.
O nagradi je odlučivao žiri u sastavu: istoričarka umetnosti i kustoskinja u Kulturnom centru Beograda Katarina Kostandinović, istoričarka umetnosti i nezavisna kustoskinja Teodora Jeremić iz Beograda, likovni kritičar, samostalni kustos i urednik likovnog programa u Centru za kulturnu dekontaminaciju u Beogradu Dejan Vasić, samostalni kustos iz Njujorka Boško Bošković, umetnica i profesorka na Beogradskoj akademiji poslovno-umetničkih strukovnih studija dr Milica Ružičić, dobitnica nagrade „Mangelos“ za 2004. godinu, te nezavisna kustoskinja Ejmi Rozenblum Martin iz Njujorka, koja se pridružila kolegama u drugom krugu žiriranja.
Žiri je, kako prenosi portal „Seecult“, naveo u obrazloženju da Jelena Micić kroz umetničku praksu transformiše hijerarhije odnosa unutar sveta umetnosti i fizičkog rada, i na taj način čini vidljivom društvenu nejednakost. Kao primarnu publiku koja komunicira sa njenim delima adresira radničku klasu sa kojom živi i radi, a čiji glas je u umetničkom diskursu odbačen i nečujan.
„Njen vizuelni jezik je izuzetno važan, jer u prvi plan stavlja pozicije neprivilegovanih društvenih slojeva, čiji je rad unutar sistema umetnosti od vitalne važnosti. Ljudi koji čiste su oni koji u potpunosti razumeju njen vizuelni jezik. Rad ‘Đuskanje kraj bazena’ izaziva neprijatnost zbog toksičnih isparenja, ‘peče oči’ i na taj način otežava recepciju samog dela“, istakao je žiri.