Predstava "1981" u režiji Tomija Janežiča, transgeneracijska dokumentarna fikcija o novosadskoj mađarsko-srpskoj porodici, zasnovana na porodičnim pričama stvaralačkog tima, biće premijerno izvedena 18. oktobra u Novosadskom pozorištu Újvidéki Színház. Glumačkom ansamblu pridružuju se i Jasna Đuričić i Boris Isaković.
Događaji iz 1981. godine predstavljaju vrata ka mreži ljudskih sudbina koje se protežu kroz 20. vek, povezujući Novi Sad sa Novom Goricom u Sloveniji, gde je reditelj odrastao, i Goricom u Italiji, nekada delom Austro-Ugarske.
Godina 1981. obeležena je važnim događajima u Novom Sadu – otvaranjem SPENSA, Mosta slobode, Hotela Novi Sad i nove zgrade Srpskog narodnog pozorišta. To je vreme bonova za benzin, ekonomske krize i društvenih promena, dok se slušaju pesme „Moja prva ljubav“ grupe Haustor i kultni album „Paket aranžman“. Novi Sad je mesto lokalnih priča o švercu, malim tragedijama i svakodnevnom životu, gde se između ostalog dešava i jedno venčanje koje postaje središte ove predstave.
Glumci Novosadskog pozorišta, Gabriela Crnković, Emina Elor, Agota Ferenc, Terezia Figura, Daniel Gomboš, Daniel Husta, Silvia Križan, Arpad Mesaroš, Gabor Pongo i Bence Salai, prikazuju ove složene sudbine, a njima se pridružuju višestruko nagrađivani Jasna Đuričić, Boris Isaković i Aron Balaž. Ukupno trinaestoro glumaca oživljava scenu stilizovanu u duhu osamdesetih godina – prostor koji se pre nekoliko meseci nalazio u 2024, ali sada živi u 1981.
Predstava „1981“ je deseti deo pozorišne dodekalogije 1972-1981 u okviru projekta Destin(y)ation Evropske prestonice kulture GO25!, koja uključuje pozorišta iz različitih zemalja i istražuje transgeneracijske teme, sećanja i društveno-političke promene kroz 20. vek.
Ovo ostvarenje biće prikazano u okviru Evropske prestonice kulture u Novoj Gorici u oktobru 2025. godine.
Tomi Janežič, reditelj svetskog glasa stvara od Moskve do Njujorka, više puta je učestvovao na Desiré festivalu u Subotici, a njegov „Galeb” iz Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu bio je među najvažnijim predstavama u regionu, koja je temeljno uzdrmala odnos između publike i pozorišta.
Bonus video: Isidora Minić o „Uspavanoj lepotici“
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare