Museo Storico Italiano della Guerra i Osservatorio Balcani Caucaso Transeuropa u saradnji sa inicijativom M90 - Muzej devedesetih predstavljaju izložbu fotografija italijanskog fotoreportera Maria Boče koje su nastale tokom opsade Sarajeva devedesetih godina prošlog veka “Sarajevo 1992-1996 / Najduža opsada”.
Izložba će biti otvorena 8. decembra u 19 časova u prostoru M90 – Muzej devedesetih u ulici Kneza Miloša 3, u Beogradu, uz razgovor sa autorom, a 9. decembra, od 12 sati, publiku očekuje i vođenje kroz izložbu sa umetnikom.

Crno-bele fotografije koje je svojom kamerom zabeležio vizuelna su arhiva traumatičnog perioda, surove svakodnevnice ispunjene strahom i neizvesnošću koje su stanovnici Sarajeva konstantno preživljavali tokom godina razaranja. Ove fotografije nisu samo svedočanstvo o uništavanju i gubitku, već i o nadi, dostojanstvu i nevidljivim gestovima solidarnosti koji su održavali zajednicu.

– Ove fotografije su snimljene u Sarajevu između 1992. i 1996. godine, tokom dugih dana opsade. U svom radu nikada nisam pokušavao da namećem slike. Odlučio sam da se fokusiram na civilni otpor grada, pokušavajući da ispričam dramu bez prikazivanja krvi. Kao što je rekla Benjamina Karić, gradonačelnica Sarajeva, koja je bila dete u vreme opsade, “fotografisao sam život, ne samo rat”. U Sarajevu sam, kao novinar, pokušao da uspostavim direktnu vezu sa gradom i njegovim stanovnicima. Kad god je to bilo moguće, tražio sam da me ugoste civili, koji su se uvek pokazali izuzetno gostoljubivim. Sa nekima od njih i danas imam vrlo jaku vezu – navodi Mario i dodaje:
– Tokom mog boravka u Sarajevu odlučio sam da fotografišem opkoljene, ali i opsadnike, često prelazeći linije fronta u uverenju da je poistovećivanje sa žrtvama jednostavno i umirujuće, ali može biti i licemerno. Sa druge strane, pokazati koliko sličnosti možemo imati sa zlikovcima neophodno je da bismo razumeli način na koji ideološki fanatizam i rat mogu poremetiti osnovne ljudske vrednosti. Normalna osoba može se dehumanizovati do te mere da postane snajperista sposobna da puca u dete koje se igra. Razmišljanje o ovome pomaže nam da razvijemo neophodna antitela. Paradoksalno, prikazivanje samo užasa može pružiti lažnu utehu onima koji nemaju vlastito sećanje na njega, uveravajući ih da je to nešto ‘što se nama nikada ne može dogoditi’. A ipak, najveće zlo u istoriji rođeno je u samom srcu obrazovane Evrope — i duboko je pustilo korenje i ovde.

Mario Boča je fotoreporter, autor reportaža o globalnim pitanjima, kao i članaka i fotografija objavljenih u brojnim italijanskim medijima. Dvadeset godina je radio u područjima zahvaćenim ratom i siromaštvom u Evropi, Africi, Latinskoj Americi i na Bliskom istoku, trudeći se da pronađe znakove nade i u najbeznadežnijim situacijama. Bio je dopisnik i reporter italijanskog dnevnog lista “il Manifesto“ iz Sarajeva, Beograda, Prištine, Skoplja, Dijarbakira i Bagdada. Njegove fotografije su korišćene za promocije kampanja solidarnosti mnogih nevladinih i neprofitnih organizacija, kao i Ujedinjenih nacija.

Izložbu će trajati do 8. februara.