Našao sam ono što me interesuje, komad "Kamen" odgovara mom trenutnom osećanju. I kada se radi tako, kako se kaže, iz želuca, sve kockice se slože kako treba, rekao je za Nova.rs Patrik Lazić, reditelj predstave čija je premijera zakazana za 11. decembar u Beogradskom dramskom pozorištu.
Reč je o komadu rađenom po drami Marijusa fon Majenburga, jednog od najizvođenijih savremenih nemačkih dramatičara, u koprodukciji BDP i Zagrebačkog kazališta mladih (ZKM). Kako je najavljeno, komad se bavi pitanjem šta se događa kada pojedinac u zajednici odluči da traga za istinom, po cenu sigurnosti izgrađene na lažima, koja vodi u distorziranu interpretaciju prošlosti.
– Drago mi je što je meni ukazano poverenje da režiram. Jer, u BDP se igrala moja diplomska predstava sa kojom sam osvojio prve nagrade. Sada se ta saradnja nastavila, taj put se razvija jer sa male prelazim na veliku scenu sa ovom predstavom. A još draže mi je, jer sam poreklom iz Hrvatske, što sam dobio priliku da radim jednu od prvih koprodukcija nakon rata između pozorišta dva velika grada, i da sprovedem u praksu sve što sam ovde naučio na studijama.
Patrik Lazić rođen je u Puli 1994. godine. Diplomirao je pozorišnu i radio režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, u klasi profesora Egona Savina. Proglašen je najboljim mladim rediteljem na TNT Festivalu u Krajovi (Rumunija) za ispitnu predstavu treće godine „Antigona“. Tokom studija samostalno režira predstave „Motori“ (Omladinsko pozorište Dadov) i „Leto kada sam naučila da letim“ (FDU/Fist festival). Dobitnik je Nagrade „Dr Hugo Klajn“ za najboljeg studenta generacije.
Njegova diplomska predstava „Fine mrtve d(j)evojke“ premijerno je izvedena u BDP, i nakon odličnih kritika ostala je na redovnom repertoaru. Za ovaj komad poneo je Godišnju nagradu ovog teatra.
Toliko buke se napravilo oko te diplomske predstave, ističe Patrik, da se sada ne može ići ispod tog kvaliteta.
– I to svima pravi presing iako su komadi potpuno različiti i ne mogu se upoređivati. „Kamen“ je potpuno samosvojstvena predstava i zaista se desi nešto čudno i novo kada spojite dva pozorišta, dva različite škole kao što su zagrebačka i beogradska, sve to donese novu energiju – priča mladi reditelj koji je u međuvremenu režirao i Orvelovu „Životinjsku farmu“ u Gradskom pozorištu Čačak, kao i operu za mlade „Džumbus“ u Herceg Novom, „Smrt gospodina Goluže“ u Pozorištu mladih Novi Sad, „Potplaćeni ! Ne plaćamo!“ italijanskog nobelovca Daria Foa u Istarskom narodnom kazalištu – Gradskom kazalištu Pula.
Drama „Kamen“ prati tri generacije različitih porodica koje stanuju u istoj kući u različitim istorijskim periodima u Istočnoj Nemačkoj. Tema je, kako kaže, bliska njegovoj ideologiji za rad na ovoj koprodukciji.
– Iako bi se možda očekivalo da kada se ovako nešto prvi put radi posle rata da će se nešto oko toga možda i vrteti, mislim da smo uspešno izbegli te klišee. Zapravo se bavimo širom tematikom, a ne samo lokalizovanim temama. Kao autoru mi je bilo najzanimljivije da mi tu kuću pratimo kroz tri velika sistema, nacizam, socijalizam i demokratiju. Svaki od njih je donosio svoju istinu koja se menjala, fabrikovala kroz promene sistema. I kako je postalo moguće da se nešto što je očigledno bio fašizam sada naziva antifašizmom. Osećao sam da je to vrlo istinito i da mi živimo u tom sistemu koji nas stalno uverava da ono što je bilo crno sada je belo, ili u najmanju ruku sivo, relativizovano.
Kako se komad igra kroz tri velike ideologije 20. veka, za Patrika Lazića je ključna reč lična amnezija.
– To je fenomen koji je zaista prisutan i globalno, kao i termin postistine koji je uveden nedavno. Kako je moguće izgovarati neku laž koja onda ona postane nova istina, fabrikovati mit o sebi i svojoj porodici. Osetio sam da je ovom trenutku bliska ta mitomanija. Pored svih rehabilitacija, koje su i u jednoj i u drugoj državi, a u Hrvatskoj je samo to malo umivenije zbog sistema, sve su to iste stvari. Koliko se ti mitovi vraćaju, i koliko se pozivamo na nešto što je u određenom trenutku bilo na pravoj strani istorije, mi to sada proglašavamo za pogrešno. To je nešto što me stalno provocira i što sam se potrudio da pretočim u ovoj tekst uz malu adaptaciju.
Predstava počinje i završava se istraživanjem najmlađe, treće generacije, unuka u toj porodici, koja želi da sazna šta je prava istina, otkriva Lazić.
– I ja pripadam toj generaciji koja je svašta nasledila, primili smo taj kamen i pitanje je šta ćemo sa njim uraditi. Ta dilema, taj teret kamena koji osećam, potrudio sam se da pretočim u predstavu ali neću otkrivati kraj predstave.
U komadu „Kamen“ igraju Mirjana Karanović, Doris Šarić Kukuljica, Nataša Marković, Mia Melcher, Iva Ilinčić i Dado Ćosić. Zagrebačka premijera biće 22. decembra a nakon toga, Lazić počinje novu avanturu.
– Hartefakt je okupio troje mladih reditelja Juga Đorđevića, Taru Manić i mene i spremamo uzbudljiv omnibus, veoma, veoma interesantan.
Bonus video: Anketa – pitali smo građane Srbije šta misle o Teslinom liku na kovanici u Hrvatskoj