Instalacija "Fountain of Exhaustion" ukrajinca Pavla Makova konačno je ovih dana sastavljena i dopremljena u Veneciju.
Nakon što je Rusija napala Ukrajinu krajem februara Bijenale je bio u završnoj fazi i sudbina ukrajinskog paviljona u početku je bila neizvesna, piše „Jutarnji list“.
Organizatori ukrajinskog nastupa na Bijenalu u Veneciji rekli su da „nisu u mogućnosti da nastave da rade na projektu paviljona zbog opasnosti za živote“, ali su „odlučni“ da predstavljaju Ukrajinu na Bijenalu. „Ako se situacija promeni i budemo sigurni da možemo nastavimo s radom i putovanjima, bićemo u Veneciji.“
Situacija se, nažalost, u Ukrajini nije promenila ali jedna od kustosica paviljona, Maria Lanko, uspela je da prenese delo namenjeno Veneciji – instalaciju „Fountain of Exhaustion“ („Fontana iscrpljenosti“) umetnika Pavla Makova – iz Ukrajine preko granice u Poljsku „na zadnjem sedištu svog automobila“.
Na nedavnoj konferenciji za novinare u Njujorku Lanko je ispričala kako je tekla ekspedicija prenosa rada od ratom zahvaćene Ukrajine do Venecije. Delove instalacije, tačnije sedamdeset i osam bronzanih levaka, stavila je u tri kutije i spakovala u svoj automobil još pre nego su počeli napadi: „Očekivali smo da bi nešto moglo početi“, rekla je. „Bilo je puno napetosti i Putin nam je dao mnogo nagoveštaja.“
Tokom večeri prvog dana rata, dok su eksplozije odjekivale gradom, Lanko je, kako je ispričala, krenula autom iz Kijeva sa svojim psom i kolegom, umetničkim direktorom paviljona, Sergijem Mišakinom. „Krenuli smo na put bez precizne rute. Morala sam da se odlučim koji je put najsigurniji.“
Bio je to početak mukotrpnog trodnevnog putovanja – vožnje od deset sati dnevno sporednim putevima i boravka na mestima bez grejanja sve dok nisu stigli u Beč, odakle su delovi rada poslati dalje, u Italiju.
Bonus video: Izložba Dušana Petričića i otkrivanje 2D spomenika Branka Ćopića