Bizarno ponašanje mesecima unazad pomutilo je status ali i slavu čoveka nekada slavljenog kao genija popularne kulture. U pitanju je Kanje Vest. Nakon što je, iako Afroamerikanac, predstavio na Pariskoj nedelji mode liniju majica s natpisom "White Lives Matter", usledila je bujica antisemitskih stavova da bi početkom meseca hip-hop muzičar i producent u šou programu Aleksa Džonsa veličao naciste i Hitlera.
– Vidim dobre stvari kod Hitlera – kazao je Vest, a tokom tri sata koliko je trajao intervju čak je Adolfa Hitlera nazvao čovekom koji je „izmislio auto-puteve i mikrofone“. Iako je Džons, voditelj poznat kao ljubitelj teorija zavere, pokušao da ublaži izrečene Vestove iskaze, muzičar se nije dao i nastavio, rekavši i: „Volim sve ljude, volim i Hitlera“ ili „Holokaust se nije dogodio“.
Koliko god takve izjave sablaznile javnost, i izazvale proteste, naročito Jevreja, nisu ništa novo. Tako bar piše američki magazin „Rolingstoun“ pozivajući se na insajderske priče iz muzičke industrije. A ti „poznavaoci prilika“ tvrde za magazin da je Vest proteklih pet godina često iznosio antisemitske stavove i da se čak dva puta vansudski poravnao sa bivšim zaposlenima koje je svojim opaskama uvredio.
Vestova opsesija Hitlerom i nacistima, kako otkriva „Rolingstoun“, traje čak i duže. Gotovo dve decenije, kako su ispričali neimenovani izvori koji su radili za Vesta, muzičar je s divljenjem pričao o Adolfu Hitleru i pozitivnim dostignućima nacističke Nemačke.
– Bila je to dobro čuvana tajna u muzičarevom najbližem krugu – navode bivši zaposleni, otkrivajući tako šta je zapravo iza kulisa Vestove fascinacije nacističkim liderom.
Ali, ono što je počelo kao fascinacija, pretvorilo se u preuzimanje inspiracije. Nacistička propagandna strategija i taktika poslužili su mu da dođe do uspeha i slave.
– Nije preterano porediti Vestove metode „po svaku cenu“ s taktikama Adolfa Hitlera. Ako znate da je strategija Hitlera i Gebelsa bila glavna inspiracija za Kanjeov put do uspeha onda je sasvim jasno zašto je baš takve poteze Vest pravio tokom karijere – ispričao je „Rolingstounu“ dugogodišnji saradnik koji nije želeo da bude imenovan.
Iako je američki magazin kontaktirao muzičara za komentar nakon ovih optužbi, nije Vest, koji je u međuvremenu „popio“ i zabranu svog Tviter profila jer je podelio fotografiju „svastike“, želeo da bilo šta kaže za „Rolingstoun“.
Još pre nego što će 2004. godine objaviti ne samo hvaljen debi album „The College Dropout“, koji je bio nominovan i za Gremi nagradu, a baš ga je „Rolingstoun“ uvrstio na listu najboljih studijskih izdanja svih vremena, Vestov uspeh nije nikako bio izvestan Iako je do debi albuma već stekao reputaciju odličnog producenta, ali i kompozitora koji je darovao hitove Ališi Kiz, Ludakrisu ili Dženet Džekson, niko u diskografskoj industriji nije mogao da stavi opkladu na to da će zaživeti i Kanjeova izvođačka karijera. Pogotovo zbog toga što su Vestov bekgraund i odrastanje u Atlanti i Čikagu prilično odudarali od tada još uvek dominantne „gengsta“ ikonografije i stihova u hip-hopu.
I još tada, iako se to iz singlova „All Falls Down“, „Through the Wire“ ili „Slow Jamz“ nije moglo naslutiti, u to doba 26-godišnji muzičar pričao je o Hitleru… Čak je i druge propitivao o nacistima i njihovom vođi.
– Bila je dnevna rutina propitivati sve o nacistima. Prišao bi saradnicima ili zaposlenima u diskografskim kućama s pitanjima: „A šta misliš o Holokaustu?“ – setio se vremena iz 2003. godine izvor „Rolingstouna“ iz muzičke industrije. I Vest bi, prema njegovom svedočenju, bio toliko uporan da dobije odgovor s kojim je zadovoljan – a bio bi to onaj da je „lider Nacističke partije činio i dobro“ – da bi „propitivanje“ ponekad preraslo u vatrenu raspravu.
Naročito su američkog muzičara, kako je posvedočio još jedan njegov dugogodišnji saradnik, zanimale propagandne tehnike nacista. Tokom četiri godine, koliko je radio s muzičarem, čuo ga je da najmanje 15 puta veliča Hitlera.
– Vestov stav po ovom pitanju u studiju bio je konzistentan. Ako je smatrao da si osoba od poverenja popovao bi ti o svojim verovanjima o Hitleru i nacistima.
Još jedan muzičarev bivši saradnik prisetio se rasprave s Vestom o Hitleru iz 2014. godine kada je pokušao da mu naturi koliko je „dobrih, čak genijalnih stvari učinio“ taj čovek:
– „Pa šta ako i jeste uradio neke dobre stvari. Pa šta“, bile su moje reči Vestu zbog čega se naljutio. Drugi nisu bili spremni da mu se suprotstave. Koliko god da im somnabulno zvučale njegove reči, ako su želeli da zadrže svoje pozicije, ćutali su, smeškali mu se i išli dalje kao da se ništa nije dogodilo.
Magazin „Rolingstoun“ prenosi sećanje još jednog poslovnog saradnika koji je istakao kako je tokom jednog sastanka 2015. godine Vest nazvao Hitlera “marketinškim genijem”:
– Tokom moje karijere duge četvrt veka do tada nikada nisam čuo da neko naglas izgovara Hitlerovo ime s ponosom… I dok sam pokušao da skrenem temu s priče o Hitleru, Vest je nastavio: „Ne razumete, Hitler je istinski razumeo kako je najbolje mobilisati ljude. Niko nikada do tada, a ni od tada, to nije učinio kao Hitler“.
Naredne godine Kanje Vest je objavio „Famous“, singl koji je „obnovio“ muzičarevu tad već višegodišnju zavadu s američkom pop draganom Tejlor Svift. Podsetimo, sve je počelo 2009. na dodeli američkih MTV nagrada, kada je priznanje izašla da primi Tejlor Svift i započela svoj govor, a Vest upao na scenu, jer je smatrao da je nagradu zaslužila Bijonse. I u demo verziji numere „Famous“ iz 2016. godine, koja je svojevremeno procurila na internet, čuju se Vestovi antisemitski komentari i žal što ne može da priča o Hitleru. „Svet polako postaje crn; Gde crnce možete da nazovete crnjama, ali gde ni slučajno ne smete da pomenete Hitlera“, repuje u demo verziji pesme.
Stavovi Vesta o vođi Nacističke partije umalo su isplivali u javnost tokom intervjua za američki tabloid TMZ. U tom razgovoru iz 2018. godine Kanje Vest je ustvrdio kako je bolna tačka američke istorije – robovlasništvo zapravo bila “stvar izbora”. U istom intervjuu Vest je navodno otvorio dušu o svojoj ljubavi prema Hitleru i nacistima, ali taj deo nikada nije emitovan.
A iza zatvorenih vrata Vest je nastavio da priča o Hitleru i nacistima. U jednom trenu je čak svojim saradnicima rekao da bi osmi studijski album voleo da nazove „Hitler“. Izvori američkog magazina iz muzičke industrije tvrde za „Rolingstoun“ da Vestovo divljenje spram Hitlera i nacista prevazilazi „taktiku“ izazivanja šoka ili „predmeta priče“. Ukazuju da Vest pokušava da oponaša nacističke tehnike, od zahtevanja potpune kontrole, do propagandnih strategija zarad sopstvene – poslovne i lične dobiti.
– Mislim da je sve to koristio kako bi došao tamo gde jeste. Bio je toliko fasciniran Hitlerom – nekim ko ima potpunu kontrolu nad ljudima. Pokušavao je da razume kako je Hitler uspeo da učini sve to i napravi pravu armiju. Želeo je, čini mi se, da napravi svoju armiju – reči su još jednog saradnika iz daleke 2003. godine.
Često je muzičar upotrebljavao termine kakvi su: „pravimo vojsku“, „članovi mog tima su ubice“; „ono što radimo je kao rat“…
I kada se uzmu u obzir svi ovi navodi zaključak još jednog bivšeg saradnika jeste da niko ne bi trebalo da odbaci sve ovo uz reči: „Ma, to je samo Kanje, malo je odlepio…“
– U pitanju je osoba koja s namerom manipuliše na prefinjen način. Nacistička propaganda je samo sredstvo za taloženje moći i uticaja kako bi jednoga dana, a ovo govorim sasvim ozbiljno, mogao da uđe u trku za predsednika Amerike. Mediji, društvene mreže, slava omogućuju da njegov glas stigne do svakoga. A to je opasno jer u neku ruku opravdava sve Hitlerove poteze. Ako manijaku omogućite veliki auditorijum, kao što je to bio slučaj s Hitlerom, dese se loše stvari. I dok je sve ono što Kanje Vest govori apsolutni nonsens mnogo će ljudi širom sveta upiti njegove reči i onda nastaje veliki problem…
Bonus video: Glas, dirka, bas