Petina novca od ukupno 99.790.000 dinara dodeljenih na konkursu pripala je sumnjivim projektima i fantomskim organizacijama, navode u asocijaciji Nezavisna kulturna scena Srbije (NKSS) nakon provere rezultata konkursa grada Beograda za sufinansiranje projekata iz kulture.
Konkursi Ministarstva kulture sprovedeni su korektno i za pohvalu je to što je budžet za savremeno stvaralaštvo skoro trostruko veći nego ranijih godina, a sa druge strane “konkurs Sekretarijata za kulturu grada Beograda realizovan je katastrofalno“, saopšteno je iz asocijacije Nezavisna kulturna scena Srbije (NKSS), koja okuplja više desetina udruženja u Srbiji. Rezultati konkursa grada Beograda za sufinansiranje projekata iz 13 oblasti kulture objavljeni su početkom maja, nakon čega su ih u NKSS detaljno analizirali i sada su predstavili zaključke.
– Podržano je ukupno 242 projekta i na prvi pogled je odlično to što je čak 172 iz reda nevladinih organizacija. Međutim, kao problem se pojavljuje to što su pojavile nevladine organizacije “opšte prakse“. To su nevladine organizacije koje se bave svim i svačim: poljoprivredom, turizmom, dizajnom, umetnošću, kulturom, operom… I onda one, kao i određena privatna preduzeća, dobijaju neverovatna sredstva na konkursima, a da uopšte ne možete da nađete gde su one i šta rade. Tako imamo da je 29 od 242 podržana projekta sumnjivo, što je 12 odsto. Od ukupno 99.790.000 dinara, 20.800.000 dinara je dodeljeno tim sumnjivim projektima, odnosno petina je dodeljena fantomskim organizacijama – kaže sociolog kulture dr Predrag Cvetičanin, koji je zajedno sa Aleksandrom Popović i Mirjanom Dragosavljević iz NKSS predstavio rezultate analiza na konferenciji u Medija centru.
U NKSS te “sumnjive“ projekte i organizacije dele u tri grupe.
– Prvo, ogromna sredstva dodeljena su organizacijama koje niko živ u gradu ne zna, potpunim anonimusima, registrovanim u APR-u, ali nema nikakvih podataka o njihovim aktivnostima. Potom imamo organizacije koje imaju prethodne aktivnosti, ali se ne bave kulturom i imamo organizacije osnovane neposredno pred konkurs ili nisu uopšte registrovane u Beogradu. Jedan od drastičnijih primera je organizacija “Kultura + Sport = Ljubav”. Oni su dobili na četiri različita konkursa 3.250.000 dinara. Dobili su na konkursu za muziku za festival „Muzički kamion“ 1.000.000 dinara, na konkursu za vizuelne umetnosti za projekat „Stripostracija“ 450.000 dinara, na konkursu za film za „KratnoNETtražni film“ 900.000 dinara, a na konkursu za umetničku igru za „Spoj nespojivog / bal pod maskama“ 900.000 dinara. Neko bi očekivao za organizaciju koja ima program kao Kulturni centar Beograda sve vrcalo od njihovih izveštaja, međutim nema ih nigde. A Kamerni orkestar „Gudači Sv. Đorđa“ za celu koncertnu sezonu 2021. godine dobili su 250.000 dinara. Kad dajete fantomskim organizacijama, onda ne ostane za one koje se stvarno nečim bave – navodi Cvetičanin.
U drugu grupu organizacija, kaže on, ubraja one „koje se uglavnom bave preduzetničko-poljoprivrednim aktivnostima, a najviše vole da organizuju operu“.
– Recimo, Mreža za poslovni razvoj je za dva operska događaja dobila 1.000.000 dinara. Centar za razvoj i edukaciju NIA je dobio 900.000 dinara. Na internetu sam našao njihovu stranicu gde kažu da su međunarodna organizacija koja se bavi preduzetništvom i pored ovih projekata pokreću novi koji se zove “Osnaživanje privrednika u ruralnim sredinama za efikasnije vođenje biznisa u Vrnjačkoj Banji, Trsteniku, Kraljevu, Sjenici, Tutinu i Novom Pazaru“. A druga organizacija, Centar za kulturu i edukaciju NIA, dobila je 900.000 dinara za svoje aktivnosti. Oni imaju prethodne projekte, kao što su „Poljoprivredni inkubator“, „Put mladog preduzetnika“ i „Finansijska pismenost u funkciji razvoja preduzetništva“. Na kraju imamo i u oblasti književnosti potpuno fantomsku organizaciju. TK Librum je dobila za projekat „Za decu Beograda i Srbije“ 1.500.000 dinara. Nemaju sajt, nemaju ni Fejsbuk stranicu, nemaju ništa, niko ne zna ko su oni. S obzirom na to kako je realizovan konkurs, gradsko javno pravobranilaštvo apsolutno je moralo da reaguje – ocenio je Cvetičanin, podsećajući da konkurs 2020. nije ni organizovan, a da je, „s obzirom na to kako su ga realizovali 2021. možda i bolje što to nisu uradili prošle godine“.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare