Sada je kasno. Milija Nešić nas je na vreme upozorio, ali nismo imali dovoljno pameti da shvatimo kako iza te naoko neozbiljne igračke leži strašna distopijska vizija, kaže reditelj Goran Marković.
Glavni junak „Tajvanske kanaste“ – jednog u nizu kultnih filmova Gorana Markovića – Saša Belopoljanski u nemogućnosti da u dekadentnom dobu jugoslovenskog socijalizma dođe do posla u struci, pravi mrdalice – duhovite pokretne skulpture sa direktnom političkom porukom.
Pravi autor mrdalica bio je umetnik Milija Nešić kojem je priređena izložba crteža u galeriji „Haos“ u povodu obeležavanja jubileja četvrt veka postojanja tog prostora.
Na otvaranju izložbe govorio je reditelj Goran Marković osvrnuvši se na saradnju s Milijom prilikom nastanka „Tajvanske kanaste“.
– Šta je u „Tajvanskoj kanasti“ spojilo Miliju i mene, jednog skulptora i jednog filmskog autora, pitao sam se tolike godine. Računao sam da je to, možda, jedna od stvari koja nam je zajednička – okrenutost pokretu. Mrdalice, na jednoj, i film, na drugoj strani. Likovni predmeti na filmu obično deluju neupadljivo, mrtvo, ali Milijine skulpture, koje se kreću, bile su mnogo bliže mom mediju. Ili su to bile i identične političke poruke koje su njegove skulpture i moj film zajednički nosile? – zapitao se Marković.
On je konstatovao da izložba u Galeriji „Haos“ otkiva važnu dimenziju Nešićevog stvaralaštva – pobunu.
– Čini se da je Milija ostao sam sa svojom pobunom protiv hipokrizije. Njegove mrdalice nisu bile samo provokacija i prst u oko establišmentu nego istovremeno i krik protiv manipulacije i laži. Njegov „Dezinformator“, koji je mesecima kisnuo u kalemegdanskom parku, opominjao je da dolazi ovo vreme koje upravo živimo, jedino što to nije imao ko da shvati i iz toga izvuče pouku. Sada je kasno. Milija nas je na vreme upozorio, ali nismo imali dovoljno pameti da shvatimo kako iza te naoko neozbiljne igračke leži strašna distopijska vizija – rekao je Marković.
Nešić je, primetio je Marković, proživeo tužnu sudbinu pomalo neshvaćenog umetnika i radosni život nekog ko nije nikada lagao.
– Njegova direktnost je pogađala malograđane, ali mi ostali, koji to nismo, sa smeškom smo se divili njegovoj hrabrosti. On je ostao poštovani, omiljeni umetnik koji svojim delom ljudima vraća dostojanstvo i kome je mesto baš u galeriji koja se zove „Haos“ – zaključio je Goran Marković.
Izložba Milije Nešića u galeriji „Haos“ može se pogledati do sredine oktobra.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare