Foto: Shutterstock

Pozorišna sezona 2022/2023 u Srbiji se polako bliži kraju, a teatri u Beogradu uveliko pripremaju nove projekte, kao Jugoslovensko dramsko pozorište (JDP), Beogradsko dramsko pozorište (BDP), Narodno pozorište i Atelje 212.

Tako JDP sprema dve predstave do kraja sezone, i probe teku paralelno na Velikoj sceni „Ljuba Tadić“ gde rediteljka Jovana Tomić drži probe za komad „Bolest mladosti“ Ferdinanda Bruknera, dok je Nataša Radulović posvećena probama predstave „Gubitnik“ po istoimenom romanu Tomasa Bernharda, ali i po drami „Mocart i Salijeri“ Aleksandra S. Puškina, za scenu „Studio JDP“.

Rediteljka Tomić je i adaptirala tekst „Bolest mladosti“, dok su u autorskoj ekipi – scenografkinja Jasmina Holbus, kostimografkinja Selena Orb, kompozitor Luka Mejdžor. U glumačkoj podeli su – Sanja Marković, Petar Benčina, Jovana Belović, Miodrag Dragičević, Milica Sužnjević, Natalija Stepanović i Đorđe Mišina, a premijera se očekuje početkom juna. Klasični komad nemačkog ekspresionizma i evropske moderne, Bruknerova „Bolest mladosti“, dovodi na scenu mlade studente medicine razapete između konvencija građanskog života, mladalačkog osećanja izgubljenosti i cinizma savremenog društva.

Foto:Svetlana Paroški PR JDP

Sa druge strane, rediteljka Nataša Radulović napravila je adaptaciju dva dela kao hrabar spoj Puškinove „male tragedije“ o Mocartu i Salijeriju i Bernhardovog romana što omogućava neobičan eksperiment. I sama odrasla u teatarskom okruženju, a dolazeći iz miljea klasičnog muzičkog obrazovanja i uvažavanja tradicije, rediteljka se prihvata naizgled neobičnog kombinovanja priče o muzici, genijalnosti, zavisti, teroru uspeha i lakoći neuspeha. Scenografkinja je Jasmina Holbus, kostimografkinja Marija Marković Milojev, kompozitorka Ana Krstajić, autorka scenskog pokreta je Marta Bjelica, a scenski govor je oblikovala Biljana Todorović. U predstavi „Gubitnik“ koja će premijerno biti izvedena u maju na sceni Studio JDP, igraju – Joakim Tasić, Lenka Petrović, Aleksej Bjelogrlić i Teodor Vinčić.

U Narodnom pozorištu spremaju se tri projekta za sektore Drame, Baleta i Opere.

Tako su počele probe komada „Urnebesna tragedija“ Dušana Kovačevića, u režiji Jagoša Markovića, kome će ovo biti drugi projekat za veoma kratko vreme, nakon premijere tragedije „Magbet“ Vilijama Šekspira, u novembru 2022. Premijera ove crnohumorne priče, koju nacionalni teatar sprema u koprodukciji sa Narodnom pozorištem Republike Srpske u Banja Luci, planirana je 5. maja na Velikoj sceni. Prva čitaća proba održana je 27. marta, na Svetski dan pozorišta. Veoma živopisnu galeriju Kovačevićevih likova će dočarati glumci iz oba pozorišta: Nikolina Friganović, Željko Erkić, Petar Vasiljević, Nela Mihailović, Aleksandar Vučković, Sandra Bugarski, Branko Vidaković, Ljubiša Savanović.

Foto: Naodno pozorište u Beogradu/Željko Jovanović

Radnja u drami „Urnebesna tragedija“ događa se u našoj, veoma prepoznatljivoj, ali naopačke izvrnutoj stvarnosti u kojoj poigravanje komičnim paradoksima između privida i stvarnosti, zaista, prelazi u – urnebesno. Kovačević u ovom komadu iz 1991. godine, preispituje porodične i lične tragedije, male i velike katastrofe koje se dešavaju u naoko običnim ljudskim životima.

– To je, u osnovi, i danas, kao i tada kad sam je pisao, priča o destrukciji u jednoj porodici. Postoji definicija, u koju duboko verujem, da je porodica nešto što je epicentar našeg života i jedan od najznačajnijih činilaca u našem postojanju – rekao je Dušan Kovačević povodom nove verzije njegove poznate drame.

Nedavno je održana javna prezentacija budućeg velikog projekta u Narodnom pozorištu, opera „Falstaf“ Đuzepea Verdija, čija će premijera biti početkom juna. Pod dirigentskom upravom Bojana Suđića, u režiji Nebojše Bradića, biće ovo treća postavka tog operskog remek-dela u Narodnom pozorištu, čiji je naslov prema istoimenom junaku iz Šekspirove komedije „Vesele žene vindzorske“, po libretu Ariga Boita, koji se delimično oslanja na još dva Šekspirova komada – „Henri IV“ i „Henri V“.

Foto: ZZELJKO JOVANOVICH/Promo Narodno pozorište u Beogradu

Komad „Vesele žene vidzorske“ igran je u beogradskom Narodnom pozorištu u režiji pokojnog autora Jiržija Mencla, češkog filmskog režisera. Uz soliste, Orkestar i Hor ansambla Opere Narodnog pozorišta, u umetničkom timu biće i Edit Makedonska/ Vesna Jansens (koncertmajstori), Đorđe Stanković (šef Hora), Isidora Stanišić (koreograf), Ana Grigorović (pomoćnik reditelja).

Falstaf, naslovni junak ove lirske komedije, je dobroćudni ostareli zavodnik, vitez bez para i večiti optimista, ujedno, i pravi usamljenik, koji želi da bude voljen, a izgradio je sopstvenu filozofiju života, govoreći: „Ceo svet je farsa, a čovek je rođen kao budala“.

Održana je audicija 31. marta i za novu baletsku premijeru u NP na kojoj je koreograf Igor Kirov iz Skoplja birao igrače za svoj budući projekat. Osim Kirova, u realizaciji predstave „Baletski triptih“ biće angažovano još dvoje savremenih koreografa iz regiona – Maša Kolar iz Rijeke i Miloš Isailović iz Beograda. Troje priznatih umetnika postaviće svoje koreografije na muziku domaćih kompozitora Petra Konjovića, Stanojla Rajičića i Enrika Josifa, čija su dela već izvođena na sceni nacionalnog teatra tokom 20. veka. Premijera predstave pod radnim naslovom „Baletski triptih“ planirana je 17. juna na Velikoj sceni, u okviru proslave 100 godina Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu.

Miloš Isailović Foto: Promo

Nakon nekoliko uzastopnih premijera („Revolt“, „Kao sve slobodne devojke“, „Otac“, „NLO“), Atelje 212 vredno privodi kraju novu sezonu sa premijerom komada „Obraćanje naciji“ Askanija Čelestinija, u režiji Bojana Đorđeva, koja će biti izvedena 19. maja. U komadu igra veliki ansambl glumaca – Gorica Popović, Jovana Gavrilović, Katarina Žurić, Gordan Kičić, Dejan Dedić, Ivan Mihailović, Ivan Jevtović, Aleksandar Srećković Kubura, Branislav Zeremski i Miona Marković. Drama se sastoji iz kratkih monologa odabranih iz istoimene drame i zbirke „Hodam u koloni“ italijanskog autora Askanija Čelestinija. To su priče iz svakodnevice basnolikih alegorija koje slikaju kompleksnu mapu neoliberalne sadašnjosti – konzumerske, netrpeljive, korumpirane, samožive ali i paralisane, depresivne. Svaki monolog je kratak, eksplozivan i na liniji između objava na Tviteru i stend ap komedije. Pisac monologe definiše kao humor koji staje u kutiju šibice – palidrvca koja bljeskaju jedna za drugim ili se ređaju u najrazličitije oblike.

Foto: Jelena Fatić/Atelje 212

Veoma produktivno Beogradsko dramsko pozorište, nakon odlaganja prošle godine, sada će konačno privesti kraju realizaciju komada „Prafaust“ Johana Volfganga Getea, u režiji Borisa Liješevića, koji je u ovom Teatru na Krstu imao uspeha sa delom „Čitač“ (2020). Uloge u kompleksnoj drami koja vremenski prethodi čuvenom Geteovom „Faustu“ tumače – Svetozar Cvetković, Ozren Grabarić, Ivan Tomić, Daniel Sič, Ivan Zarić, Mirjana Karanović, Iva Ilinčić, Stanislava Nikolić.

– Faust je deo životnog puta, kada sve što smo gradili, čemu smo život posvetili izgleda promašeno i bez smisla, spremni da sve bacimo u vodu zarad samo jednog trenutka utehe. Jedini izlaz je iskušenje. „Faust“ je najteže od svih iskušenja – pravo iskušenje besmisla. Ovo je komad o čežnji za životom – zapisao je reditelj Boris Liješević.

Premijera je planirana za sam kraj sezone 23. juna na Velikoj sceni BDP – „Olivera i Rade Marković“.

Bonus video: Premijera predstave „Razvojni put Bore Šnajdera“ u JDP-u

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare