Foto: Promo

Pomalo je tužno gledati "Empire of Light". Jer pre skoro četvrt veka Sam Mandes je snimio film o jednom od najozlaglašenijih predatora današnjice. Ne govorim, naravno, o Kevinu Spacey-u, već o "belom hetero muškarcu". I uspeo je da mu zaviri u dušu, raskrinka ga, ali i da ga spase. Taj film je, verujem, i danas čudesan koliko i tada. Ako ne i kontroverzniji.

Slobodan Vujanović

EMPIRE OF LIGHT (2022, r. Sam Mandes)

U „Empire of Light“, pak, gledamo miks motiva koji čine da se najlevlji, „woke“ Holivud ne samo ovlaži, već i svrši – dirljivu priču o šizofreničnoj i seksualno zlostavljanoj radnici jednog bioskopa u primorskom gradiću Margejtu, koja ima ljubavnu vezu sa rasizmom progonjenim britanskim Trinađaninom, a sve to u zaleđu nostalgično dočaranog trijumfa britanske imperije sa filmom „Chariots of Fire“. I na sve, ona je starija od njega, tako da je i „ejdžizam“ dirnut. Sve to ne bi bio problem da je film imao srce tamo gde mu sede sve te plemenite namere i da priča nije samo delić autentičnog supstrata koji je već Steve McQueen sentimentalno prerazblažio svojim „Small Axe“ serijalom, pa sve izgleda kao „ukusno“ nadovezivanje na „crnog kolegu“.

Foto: Promo

„Empire of Light“ nije kritika uvijena u nostalgiju, već raskošni pokazatelj ideološke tiranije „Holivuda“ koja stoji u potpunoj opoziciji sa onim što želi da afirmiše – a to je snaga filmova.

Dok glavna junakinja iz bede svog života iskoračuje svojom prvom bioskopskom projekcijom (iako već godinama radi u bioskopu!), i to Hal Ashby-jevim „Being There“ (u kome se glavni junak u poznom dobu otiskuje u stvarni život), mi gledamo „Empire of Light“ i potpuno nam je jasno zašto su nam bioskopi i filmovi koji se u njima prikazuju sve nepodnošljiviji, sve dosadniji, sve besmisleniji…

Jer bi radije da drže lekcije i prave se da pričaju o lepom, nego da se bave stvarnim životom i puste nas da sami odlučimo šta je tu lepo i ružno. Ili da makar slavno stradaju pokušavajući to da urade.

„Empire of Light“ je kao popunjen formular, štiklirano je sve što treba, svi uključeni u proizvodnju istog treba da se „velikobratovski“ osećaju zadovoljno i potapšu sebe po ramenu, ali nikakva umetnost ne stiže iz ovog tetkastog, lepo slikanog, prelepo scenografisanog izbljuvka koji za loše ljude nema ni strpljenja, ni opravdanja, a za dobre ni trunku talenta da ih učini stvarnim, živopisnim i inspirativnim.

Predlažem vam da ovo na svaki način preskočite i radije sebi priredite reprizu „American Beauty“ u kome su život i priča imali glavne uloge, a mi smo razumeli junake, kakvi god oni bili, jer su i oni, baš kao i mi, bili podjednako nespremni za sopstvene slabosti.

OCENA: 3/10

Bonus video: Nastasja Kinski primila Zlatni pečat Jugoslovenske kinoteke

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar